100 אלף כדורים מזויפים: האזהרה החריגה של משרד הבריאות

(0)
לדרג

100 אלף כדורים מסוכנים הוברחו לישראל ולא ברור אם הגיעו לידי אזרחים. משרד הבריאות מתריע מפני שימוש בכדורים מסוג פרקוסט שנמכרו ללא פיקוח

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

בתחילת חודש פברואר התריע משרד הבריאות על תפיסת אלפי בקבוקונים המכילים למעלה מ-100 אלף כדורי משככי כאבים מזויפים מסוג פרקוסט. כעת, לאחר חקירה ובדיקות, התברר כי מדובר בכדורים קטלניים העלולים לגרום למוות.

הודעת משרד הבריאות

בהודעה שפרסם משרד הבריאות נמסר כי הכדורים שנתפסו הם זיופים המכילים חומרים מסוכנים שאינם בעלי שום תועלת רפואית. בנוסף, האריזות שעל הכדורים יוצרו ללא אישור היצרנית ולא היו מיועדות כלל לשיווק בישראל. משרד הבריאות הדגיש כי צריכת חומרים אלה מהווה סיכון מיידי לחיים וקרא לציבור שלא לרכוש תרופות ממקורות לא מורשים.

החומרים הקטלניים שהתגלו בכדורים המזויפים

בדיקות המעבדה של משרד הבריאות חשפו כי הכדורים המזויפים מכילים חומר פעיל מסוכן בשם NDE, שהוא אופיואיד סינתטי פי 20 יותר חזק מפנטניל. חומר זה קשור למקרי מוות רבים בעולם ואין לו שום שימוש רפואי ידוע.

אישור היצרנית: מדובר בכדורים פיראטיים

משרד הבריאות פנה ליצרנית התרופה המקורית Mallinckrodt וקיבל אישור כי מדובר בכדורים מזויפים שיוצרו ללא אישור החברה ולא היו אמורים להגיע לישראל. מדובר אפוא במוצר פיראטי מסוכן במיוחד.

לא לרכוש תרופות ממקורות לא מוסמכים

משרד הבריאות מזהיר את הציבור שלא לרכוש תרופות ממקורות לא מוסמכים כמו אינטרנט או רשתות חברתיות. פרקוסט היא תרופת מרשם ממשפחת האופיואידים ושימוש לא נכון בה עלול לגרום להתמכרות ואף למוות. רק רכישה מבתי מרקחת מורשים מבטיחה מוצר בטוח ומפוקח.

משרד הבריאות חוזר וממליץ לרכוש תרופות אך ורק מבתי מרקחת מורשים ורשתות פארם מוכרות, ולא לרכוש תרופות באינטרנט וודאי לא דרך אנשים פרטיים.

המאבק בהפצת תרופות מזויפות נמשך

בנוסף, יש לדווח למשטרה על כל ניסיון מכירת תרופות שלא באופן חוקי. כמו כן ממליץ משרד הבריאות על ביצוע בדיקות רפואיות במקרה של שימוש בתרופות שהתקבלו ממקור לא מוסמך ולא ידוע.

לסיכום, תפיסת 100 אלף הכדורים המזויפים חשפה סכנה אמיתית לבריאות הציבור בישראל. משרד הבריאות והמשטרה ממשיכים להיאבק נגד הפצת תרופות לא חוקיות, אך האחריות האישית של כל אזרח היא להימנע מרכישת תרופות ממקורות בלתי מוסמכים. רק שיתוף פעולה יבטיח הגנה על בריאות הציבור מפני סכנות אלו.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום