מניעת שפעת והצטננות: כך תיפטרו מצינון במהירות

(5)
לדרג

איך להעביר צינון תוך יום? האם הצטננות היא התחלה של שפעת? מה עושים כדי לא להידבק בכלל והאם זה בכלל אפשרי? כל התשובות

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

נראה שאי אפשר לעבור את חודשי החורף בלי לשמוע סטטיסטיקה מבהילה בנושא מחלות החורף, ובראשן שפעת, המחלה שפעם נחשבה מחלה שולית וכיום מוגדרת כמחלה העלולה להיות מסוכנת, במיוחד באוכלוסיות פגיעות (למשל פעוטות, קשישים, או אנשים הסובלים ממחלות רקע).

אנשים לעתים מבלבלים בין שפעת והצטננות עקב התסמינים הדומים וחושבים שהצטננות היא בעצם הפרומו של השפעת, אך מדובר בשתי מחלות שונות לחלוטין בהיקף ובחומרה שלהם, בסוג הוירוס שגורם להן ובמשך הזמן שלוקח לגוף להחלים.

מה הם תסמיני הצטננות ושפעת?

הצטננות ושפעת הן שתי מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי וירוסים (כן וירוסים, ולא כפי שהסבתות שלנו חשבו "בגלל שיצאנו החוצה עם שיער רטוב"). התסמינים של הצטננות ושפעת דומים מאוד, לפחות חלקם: מעברי אף חסומים, נזלת, התעטשות, כאב גרון, שיעול, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גוף, חום, לחץ בסינוסים ושינויים בטעם ובריח, אבל הם שונים ברמת החומרה שלהם, ומשך זמן המחלה.

בעוד שהצטננות היא מחלה זיהומית קלה שיכולה להיגרם על ידי מאות וירוסים שונים וחולפת מעצמה לאחר מספר ימים, מחלת השפעת היא מחלה זיהומית חמורה יותר הנגרמת על ידי נגיף השפעת. בשפעת יש חום גבוה שאין בהצטננות, וכאבי השרירים והראש קשים יותר.

השפעת מלווה לרוב בעייפות (רוב חולי השפעת מעבירים את זמנם בנמנום), שיעול מתמשך ועמוק, נזלת, כאבי גרון ולפעמים גם הידרדרות לדלקת ריאות. בניגוד להצטננות, השפעת יכולה להיות מסוכנת עבור חלק מהאוכלוסיה.

זיכרו: הצטננות היא לא הקדמה לשפעת ולא מבשרת עליה. מכירים את זה שאדם מצונן וכולם אומרים לו, "אוי אתה הולך להיות חולה?", אז זהו שזה לא בהכרח נכון, כי ההצטננות כבודה במקומה מונח והיא עומדת כמחלה פני עצמה ולא כקדימון למחלות אחרות.

כמה זמן נמשכים בדרך כלל תסמיני הצטננות ושפעת?

הצטננות יכולה להימשך יום-יומיים ולהתארך גם לשבוע ויותר. שפעת נמשכת לפחות שבוע ולפעמים גם שבועיים או יותר.

איך להעביר צינון תוך יום?

אי אפשר להעביר צינון בתוך יום. למעשה, אין כרגע תרופה שיכולה להעביר את הצינון. מה שכן ניתן לעשות זה להקל על הסימפטומים ובכך לזרז את ההחלמה: ליטול כדורים נגד כאבים אם יש (חשוב לא לסבול, כיוון שכאשר יש כאבים, הגוף נכנס לסטרס ומרחיק בכך את ההחלמה עוד יותר), לשמור על חימום אך גם על אוורור ועל זרימת אוויר נקי. כדאי לשתות הרבה מאחר שהגוף מאבד לא מעט נוזלים על ידי השיעול והנזלת. תה חם יעניק לגוף סוג של הרגעה וגם יעזור בהשבת הנוזלים.

מחלות חורף

אם לא תיתנו לגוף שלכם את המנוחה שהוא דורש, המצב שלכם לא ישתפר ואולי אף יחמיר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כאשר הגוף נלחם בזיהומים, שינה ומנוחה חשובות ועוזרות לגוף להחלים. גם איבוד הנוזלים מעייף את הגוף, וזו הסיבה שבזמן מחלה או הצטננות מרגישים לפעמים מין סחרחורת או עייפות לא מוסברת. לכן, חשוב להישאר בבית ולנוח, אבל אל תנצלו את ה"חופש" הפתאומי הזה כדי לעשות סידורים, או למטלות בבית - אם לא תיתנו לגוף שלכם את המנוחה שהוא דורש, המצב שלכם לא ישתפר ואולי אף יחמיר.

במקרים של צינון ונזלת, הוסיפו לחדר שלכם מכשיר אדים שיוסיף לחות לאוויר. נכון שכאשר אתם לא מרגישים טוב, אתם מתקלחים במים רותחים ומרגישים שזה עושה לכם טוב? לחות ואדים עוזרים לשחרר את הנזלת ולהפוך אותה לקלה יותר (ובכך לעזור בגודש) וגם עוזרים בשיכוך השיעול. מאחר שהאוויר בחורף יבש מאוד, כדאי להתקין מכשיר אדים ולהפעיל אותו במקרים של הצטננות או מחלה.

מניעת שפעת והצטננות - האם אפשר לא להידבק בכלל?

קשה מאוד להימנע מוירוסים, אלא אם אתם אף פעם לא יוצאים מהבית. כאשר אדם במשרד, בלימודים או אפילו במכולת חולה ומתעטש, משתעל או מקנח את אפו בקרבתכם, הוירוסים שלו מתפשטים באוויר בטיפות זעירות. מספיק שנגעתם באף, בעיניים או בפה שלכם לאחר שנגעתם בחפץ או מכשיר שאותו אדם נגע בו, או שאותן טיפות נגעו בו (יותר נכון, התיישבו עליו). חישבו על ידית של דלת, עכבר של מחשב, אינטרקום, מעלית וכו' - אנחנו חיים בעולם שבו כולם נוגעים כל הזמן בכל דבר.

חשוב לציין: אם אתם באים במגע עם חיידקי הצטננות או שפעת, הסיכוי שלכם לחלות אינו 100%. זה תלוי מתי האדם השני נדבק וכמה חלקיקים ויראליים של חיידקים מכילות טיפות הרוק שלו.

אנשים שחלו הם הכי מדביקים במהלך יומיים עד שלושה הימים הראשונים של הצטננות - הצטננות לרוב אינה מידבקת לאחר השבוע הראשון. אנשים עם שפעת עלולים להעביר אותה לאחרים יום אחד לפני תחילת התסמינים ועד חמישה עד שבעה ימים לאחר המחלה, כך שהם עלולים להפיץ את השפעת עוד לפני שהם יודעים שהם חולים.

כמובן, ניתן להתחסן כנגד שפעת, אך הביאו בחשבון שחיסון נגד שפעת לא יכול למנוע לחלוטין את ההדבקה בוירוס השפעת. הוא כן מפחית את הסיכון לפתח מחלה קשה וגם הסימפטומים יהיו קלים יותר.

מה אפשר לעשות כדי להקטין את הסיכון להידבק בשפעת או לחלות בהצטננות?

יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפחית את הסיכון להידבק בשפעת או בהצטננות:

  • זוכרים בקורונה, כשאמרו לנו לרחוץ ידיים ביסודיות? זה תקף בכל זמן: רחיצת ידיים בתדירות גבוהה היא הדרך הטובה ביותר להסיר וירוסים מהידיים.
  • אם אתם רואים או יודעים שאדם בסביבה שלכם חולה, הימנעו מקרבתו ככל שניתן.
  • כשאתם בחוץ, השתדלו לא לגעת בשום דבר, ככל שניתן כמובן. למשל המעקה של המדרגות הנעות, ידיות של דלתות, מעליות ועוד. מאחר שאי אפשר להעביר יום שלם בלי לגעת בכלום, פשוט הימנעו מלגעת בעיניים, באף או בפה שלכם לפני ששטפתם ידיים ביסודיות.

מה עוזר לצינון? תוספי מזון ותרופות ללא מרשם

מעבר לכל מה שציינו קודם להקלה על הסימפטומים, יש תוספי מזון שיכולים לתמוך במערכת החיסון כמו ג'ינג'ר, שום, כורכום, אבץ ואכינצאה.

ויטמין D - במהלך חודשי החורף, העונה בה מתפרצת השפעת, אנשים רבים מסתגרים בבית וגם כשהם בחוץ, הם לא נהנים מקרני שמש שופעות כמו בקיץ, מה שעלול להוביל למחסור בויטמין D. בידקו עם הרופא שלכם - ייתכן שאתם יכולים להוסיף ויטמין D לפחות לתקופת החורף, כדי למקסם את ההגנה החיסונית שלכם. כמובן, תוסף ויטמין C יכול לעזור להפחית את משך ההצטננות ולגרום לסימפטומים להיות קלים יותר.

אבץ - מחקרים עדכניים מצביעים על כך שאבץ יכול לעזור להתגבר על הצטננות מהר יותר,  אך יש להתייעץ עם הרופא במידה שנוטלים תרופות אחרות, כולל אנטיביוטיקה.

אכינצאה - תוסף תזונה זה ידוע כמשפיע לטובה על המערכת החיסונית, אך שימו לב שחלק מהנוטלים מדווחים על תופעות לוואי כגון בחילות ושלשולים.

סירופ סמבוק שחור - תרופה מסורתית עתיקה למלחמה בהצטננות. מחקר משנת 2021 מעלה כי תוספת סמבוק עשויה לקצר מעט את משך וחומרת ההצטננות והשפעת.

מיץ סלק - מיץ סלק עשיר בחנקה תזונתית - תרכובת אורגנית המעורבת בתהליכים רבים בגוף, כולל ייצור אנרגיה, תפקוד שרירים וזרימת דם. החנקה מגבירה את ייצור תחמוצת החנקן בגוף, שעשוי לסייע בהגנה מפני זיהומים בדרכי הנשימה. מחקר משנת 2019 הראה שתלמידים ששתו מיץ סלק בתקופת מבחנים (תקופה של מתח ותשישות) הראו פחות תסמיני הצטננות מאלה שלא.

פרוביוטיקה - לבריאות המעיים יש השפעה על מערכת החיסון. אצל מבוגרים הנוטים להצטנן, נטילת תוסף פרוביוטיקה יומי הפחיתה את מספר ההצטננויות וגם את הצורך בנטילת תרופות נגד מיחושים אחרים.

תרופות ללא מרשם להקלה על נזלת, שיעול וכאבי ראש - תרסיסים נוגדי גודש, משככי כאבים כמו איבופרופן (אדוויל) או פרצטמול (טיילנול), מדכאי שיעול, אנטיהיסטמינים ועוד.

ולסיום, איך אפשר שלא לדבר על המרק עוף המפורסם, הפניצילין היהודי? ובכן, יש לכך סיבות שמרק עוף עוזר לנו להחלים: מרק עוף מכיל מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, כולל ויטמין A, ויטמין B, ויטמין C, סידן, אשלגן וחלבון מהעוף. הוא מכיל נוזלים שחשובים לגוף שלנו בזמן מחלה ומחוזק בהכוח של התבלינים, כמו כורכום למשל, שנחשב לנוגד דלקת.

האם יש תרופה לשפעת?

יש תרופות מרשם הנקראות "תרופות אנטי-ויראליות לשפעת" שיכולות לשמש לטיפול במחלת שפעת. תרופות אנטי-ויראליות פועלות בצורה הטובה ביותר כאשר מתחילים ליטול אותן מוקדם, עם הסימפטומים הראשונים של השפעת.

אנשים בסיכון גבוה לסיבוכים של שפעת (כאמור אנשים עם מחלות רקע, קשישים ומדוכאי חיסון) יכולים להקל על התסמינים שלהם עם תרופה בשם טמיפלו (אוסלטמיביר). התרופה ניתנת בכדורים ויש לקחת אותה פעמיים ביום במשך חמישה ימים. טמיפלו אינה מונעת שפעת, אך היא עשויה לסייע להקל על התסמינים ולקצר את משך המחלה.

שאלות ותשובות 

איך להעביר שפעת מהר? לא ניתן לזרז את ההחלמה מהשפעת, אלא רק להקל על הסיפטומים בעזרת מנוחה, נוזלים, תרופות ללא מרשם ו/או ויטמינים.

איך להעביר צינון באף? צינון נחווה לעתים קרובות כ"צינון באף" ומדובר בגודש בגלל נזלת. כדי להקל על הסימפטומים ניתן להשתמש בתרסיס לאף, לשתות הרבה נוזלים ולשמור על לחות.

מה עוזר לצינון? ניתן להקל על הסימפטומים ולזרז במעט את ההחלמה, רק אם לא "נלחמים בגוף" אלא נותנים לו את זמן המנוחה הדרוש לו: הרבה נוזלים, ויטמינים ולחות (מכשיר אדים, מקלחות חמות) ואוורור בחדר.

איך להעביר שפעת בהריון? נשים בהריון צריכות להימנע מהצטופפויות בתקופות בהן יש עלייה בשפעת ולהקפיד על שטיפת ידיים בתדירות גבוהה כדי לא להידבק בשפעת, שעלולה לסכן את העובר שלהן. אם אישה בהריון נדבקת בשפעת, עליה ליצור קשר עם הרופא שלה ולהתייעץ איתו לגבי המשך הטיפול.

איך להעביר צינון וכאב גוף? צינון ושיעול, כאבים בגוף, כאב גרון, כאבי שרירים - כל אלה הם תוצאה מהצטננות. אין תרופה שמעבירה את הצטננות אבל אפשר לקחת משככי כאבים, לנוח היטב, לשתות הרבה ולקחת ויטמינים/ תוספי תזונה.

איך להעביר צינון מהמזגן? ההצטננות נגרמת מוירוסים ולא מהמזגן, אך המזגן תורם להתפשטות הוירוסים ולהעלאת אחוזי ההידבקות על ידי הפצה של חלקיקי הוירוס וייבוש האוויר. כדי להעביר את הצינון עליכם פשוט לנוח, לשתות הרבה נוזלים ולקחת כדורים נגד כאבים. 

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום