הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – חשיבות האבחון והטיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כ-70% מהילדים ובני הנוער שסובלים מהפרעות קשב וריכוז יסבלו מהפרעה זו גם בגיל מבוגר, רק הביטוי שלה ישתנה. ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר, מומחה לטיפול בהפרעות ADHD, מסביר מה הם התסמינים של הפרעה קשב וריכוז בגיל מבוגר ומה הן אפשרויות הטיפול

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-7105977 (מספר מקשר)

אם בעבר הנטייה היתה לחשוב שהפרעות קשב וריכוז הן תופעה שמתקיימת רק אצל ילדים ובני נוער וכאשר מתבגרים הן נעלמות, היום מבינים שתפיסה זו מופרכת. כ-70% מהילדים ובני הנוער שסובלים מהפרעות קשב וריכוז יסבלו מהפרעה זו גם בגיל מבוגר, רק הביטוי שלה ישתנה. ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר המומחה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים, מסביר מה יהיו התסמינים של הפרעה קשב וריכוז בגיל מבוגר ומה הן אפשרויות הטיפול.

הפרעת קשב וריכוז יחסית קלה לאבחון אצל ילדים. אלה יהיו הילדים שיאופיינו בהיפראקטיביות ותזזיתיות, הביטוי הקלאסי של ההפרעה. יהיה זה הילד שמטפס על עצים, משתולל ונופל או הבנות החולמניות והמפוזרות, שקשה להן לנהל משימות. אצל מבוגרים, ההפרעה באה לידי ביטוי באופן שונה.

"ככל שמתבגרים, גדל המחיר שמשלמים על הפרעות קשב וריכוז" 

"אצל מבוגרים, הביטוי של הפרעות קשב וריכוז הוא בתפקודים ניהוליים, בקושי ביכולות חשיבה ופעילות מוחית של ניהול משימות, ניהול זמן, שזהו עניין מאוד חשוב אצל אנשים מבוגרים בעולם העבודה, בזוגיות, במשפחה, בחברה", מסביר ד"ר רוזיצקי. "הדבר יבוא לידי ביטוי בנטייה לאחר - המאחרים הכרוניים; בקושי בניהול זמן - אנשים שנוטים לדחות דברים, הדחיינים; אנשים שלא מאורגנים או שקשה להם לבצע כמה משימות שוטפות במקביל".

הקושי בלימודים והנטייה לפזרנות, שהתבטאו בעבר בבית ספר, יבואו כעת לידי ביטוי במקום העבודה, מסביר רוזיצקי. "אלה הם אנשים שלא מצליחים להחזיק עבודות לאורך זמן, לא מצליחים לתפקד ולהתנהל, בעלי חוסר ארגון חברתי - אנשים שפחות יודעים לנהל את החיים החברתיים שלהם, לקבוע פגישות, לתחזק קשרים ולתחזק מסגרות ומעגלים חברתיים".

בנוסף מצביע ד"ר רוזיצקי על נושא תאונות דרכים באנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז בגיל מבוגר. "הם יותר חולמניים בכביש וקשה להם להתרכז בנהיגה מונוטונית ולכן גם יותר מעורבים בתאונות דרכים".

לדבריו, ככל שאנו מתבגרים, גדלים המחירים שאנו משלמים על הפרעת הקשב וריכוז וההתנהלות הבעייתית שהיא מייצרת בחיינו. "אלה יהיו אנשים שיותר קשה להם לתחזק זוגיות, נראה יותר גירושים אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז בגלל התלונות על האיחורים וחוסר הארגון. בכלל, נוצרת לגביהם התחושה שאי אפשר לסמוך עליהם והם לא אחראים.

"הכשלנות ילכו ויצטברו – אנשים שנפלטים ממעגל עבודה, ממערכות יחסים, מסתבכים עם החוק, נכלאים, לעתים גם סובלים מהסתבכויות כלכליות, ואז יש פגיעה בערך עצמי ובדימוי עצמי, ולכן אצל מבוגרים רואים באופן משמעותי תחלואה כפולה - שילוב של הפרעות פסיכיאטריות יחד עם הפרעות קשב וריכוז. יש הרבה יותר דיכאון בגלל כל הנזקים המצטברים, הפרעות חרדה, שימוש בסמים ואלכוהול, יותר התמכרויות שמחמירות עוד יותר את המצב".

איך נעשה אבחון של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים?

"על פי הערכות, התופעה של קשב וריכוז אצל מבוגרים מעל גיל 18 היא בין 5% ל-10%. האבחוון למבוגרים נעשה באמצעות בדיקה קלינית ובאמצעות מבחנים ספציפיים בצורת שאלונים שהמטופל או הרופא ממלא ויש גם אבחון נוירופסיכולוגי – אבחון ממוחשב ובו הנבדק ממלא משימות שבוחנות את הקשב והריכוז במדדים שונים, כאשר פעם אחת זה נעשה ללא ריטלין ובפעם אחרת עם ריטלין, וההבדלים נבחנים".

אילו אפשרויות טיפול קיימות לאוכלוסיה המבוגרת עם הפרעת קשב וריכוז?

"ראשית, חשוב לציין שטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים הוא הרבה יותר מורכב לעומת טיפול בילדים ודורש מומחיות מהמטפל גם בבעיות פסיכיאטריות, כי לרוב מדובר באנשים מבוגרים שלוקחים תרופות ויש אינטרקציות בין תרופות או הפרעות אחרות, ולכן נדרשת מומחיות בטיפול במבוגרים.

"כיום יש מגוון רחב של תרופות להפרעות קשב וריכוז, החל מריטלין לסוגיו, ריטלין לטווח קצר או ארוך, קונצרטה - ריטלין ארוך טווח להשפעה של 10-12 שעות. היות שהתרופות להפרעות קשב וריכוז הן תרופות לתפקוד, ולכל בנאדם תפקוד שונה, ומה שנכון למשל לאישה שעובדת במשרה חלקית לא נכון לסטודנט שלומד כל היום או לאיש הייטק שצריך לעבוד במשרד לאורך היום, הטיפול התרופתי מותאם אישית לצרכים הייחודיים של כל מטופל.

תרופה

קונצרטה. ריטלין ארוך טווח להשפעה של 10-12 שעות. צילום: שאטרסטוק

"המשפחה השנייה של התרופות היא אמפטמינים - אטנט XR וויוונט, הנחשבות לתרופות עם השפעה דומה אבל בעלות מבנה כימי קצת שונה. לרוב נתחיל טיפול בריטלין, ואם יש תופעות לוואי או חוסר יעילות, עוברים לאמפטמינים. קבוצה שלישית של תרופות נקראת אטומיק. לצד הטיפול התרופתי, יש גם טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT על מנת להקנות יכולות למידה, שמירה על תפקודי קשב וריכוז באמצעות מודעות להן וטכניקות איך לחלק משימות לזמנים, איך לעמוד בזמנים, איך להצליח לעשות משימה אחרי משימה. הטיפול הפסיכולוגי הוא חשוב ויעיל".  

"לא מאוחר אף פעם לשפר את איכות החיים"

בנוסף לטיפולים השונים הקיימים, ד"ר רוזיצקי מדגיש שיש חשיבות גדולה לשינוי אורח חיים. "פעילות גופנית מאוד יכולה לעזור בשיפור תפקודי קשב וריכוז, בעיקר ספורט אירובי, תזונה מאוזנת. יש דיווחים שתוספי מזון יכולים לשפר תפקודים אלה, בעיקר אומגה 6. גם מדיטציה, הרפיה – כל חיבור בין גוף לנפש - מאוד יכולות לעזור".

ד"ר רוזיצקי מציין את חשיבות האבחון והטיפול בהפרעות קשב וריכוז בכל גיל. "אנשים משלמים מחירים גבוהים על הפרעות קשב וריכוז. הרבה מבוגרים פונים אלי אחרי שאבחנו את הילדים שלהם, ורק אז הם מתעוררים ומבינים שלהם יש אותו הדבר. להפרעות קשב וריכוז יש אלמנט תורשתי ואופייני שמבוגרים פונים לטיפול אחרי שילדיהם אובחנו. לכן, חשוב לפנות לאבחון ולטיפול בכל גיל. אף פעם לא מאוחר לשפר את איכות החיים".

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר רוזיצקי אהוד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום