"רבים אינם מודעים לזכויותיהם הרפואיות ומפסידים"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מחלות ובעיות רפואיות רבות מזכות את הסובלים מהן באחוזי נכות ובכספים מהביטוח הלאומי, אך רבים אינם יודעים ומכירים זאת. ד"ר חאג' יחיא רפאת, מומחה לעבודה סוציאלית ושיקום תעסוקתי לנכים, מנכ"ל חברת "ביחד" למימוש זכויות רפואיות, מסביר

מומחים למימוש זכויות רפואיות
054-2811309

ד"ר חאג' יחיא רפאת הוא מומחה לעבודה סוציאלית ושיקום תעסוקתי לנכים, מנכ"ל חברת "ביחד" העוסקת במימוש זכויות רפואיות. הוא מסביר כי חשוב להיעזר בליווי מקצועי למימוש מלא של זכויות המגיעות לאנשים שלוקים במחלות שונות ובנכויות.

רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם

ד"ר רפאת מספר כי רבים מלקוחותיו אינם מודעים כלל לזכויות המגיעות להם על פי הבעיות הרפואיות מהן הם סובלים וכי חלקם זכאים לאחוזי נכות מביטוח לאומי. כמה מהבעיות המזכות בזכויות ידועות, אבל אחרות לגמרי לא. לדוגמה, אדם עם השמנת יתר שסובל מדום נשימה בשינה אך מעולם לא עבר בדיקת מעבדת שינה. ד"ר רפאת מסביר כי לאדם כזה בנסיבות מסוימות מגיעות זכויות, אך הציבור אינו מכיר את הזכויות המגיעות לו ואינו יודע כיצד לממש אותן בפני המוסד לביטוח לאומי.

גישה פרואקטיבית לאיתור זכויות

ד"ר רפאת נוקט בגישה פרואקטיבית ומזהה בעיות רפואיות סמויות אצל לקוחותיו. הוא מסביר להם אילו בדיקות רלוונטיות עבורם ומפנה לרופאים המתאימים על מנת לאבחן את הבעיות. לאחר מכן, הוא בונה תיק רפואי מסודר הכולל את כלל האבחנות, באופן שיאפשר קבלת אחוזי נכות מירביים מהמוסד לביטוח לאומי.

כך למשל, מרחיב ד"ר רפאת לגבי הדוגמה הקודמת: הגיע אליו לקוח עם השמנת יתר שסובל מהפרעות נשימה. ד"ר רפאת בירר אם הוא נוחר בלילה והלקוח אישר זאת. לשאלתו של ד"ר רפאת אם הלקוח עשה בדיקה במעבדת שינה או האם נשלח על ידי רופא לבצע כזו, ענה הלקוח לשלילה. הוא אפילו לא ידע מהי בדיקה של מעבדת שינה או מהו דום נשימה בשינה.

ד"ר רפאת מסביר כי אדם שסובל מדום נשימה בשינה עשוי לקבל בין 10% ל–40% נכות מהביטוח הלאומי, שכמובן מזכים אותו בהטבות ובכספים. "יש דוגמאות רבות לכך שלקוחות כלל לא מודעים לבעיות רפואיות שיכולות לזכות אותם בהטבות", הוא אומר.

הכנה יסודית לוועדה רפואית

ד"ר רפאת טוען כי רוב הציבור אינו מכיר את התהליכים והביורוקרטיה הכרוכה בהגשת בקשות לוועדות הרפואיות. רוב לקוחותיו לא יודעים מה זה "סל נכות" למשל, או "אחוז משוקלל" וגם אינם מודעים כאמור לכל הבעיות הרפואיות שיכולות להביא לקבלת זכויות.

הוא מצידו בונה עבור לקוחותיו את התיק הרפואי בצורה מקיפה ומדויקת, תוך מיצוי מלא של כל הזכויות המגיעות להם. הוא מזהה את הבעיות הרפואיות, לרבות אלו שהלקוח עצמו אינו מודע להן, ומגדיר אותן באופן שיביא לאחוזי נכות מירביים. "עבודת ההכנה המקדימה היא החלק החשוב והמכריע בתהליך והיא זו שמובילה את מלאכת הייצוג בוועדה הרפואית עצמה", אומר ד"ר רפאת. הוא מדגיש כי הכנה עמוקה ויסודית של תיק יכולה ליתר את הצורך בנוכחות עורך דין בוועדה ודי בליווי של בן משפחה או רופא מטפל.

שיתוף ידע עם הציבור

ד"ר רפאת רואה חשיבות רבה בהנגשת הידע שלו לציבור הרחב, ולכן הוא מפרסם ברשתות החברתיות ובאתר האינטרנט שלו מידע נרחב אודות זכויות רפואיות. הוא מאמין כי שיתוף הידע יאפשר לאנשים רבים יותר לממש את זכויותיהם באופן עצמאי.

הוא שב ומדגיש את הצורך בידע. הידע מאפשר הכנה יסודית וטובה עבור הוועדה הרפואית ויכול להביא למימוש של זכויות רפואיות. אולם, חשוב לדעת כי מומלץ להיעזר במומחים בנושא. ד"ר רפאת יחד עם צוות עובדי "ביחד" משתמשים בנסיונם הרב ובגישה הפרואקטיבית כדי לסייע לאנשים רבים אשר אינם מודעים לזכויותיהם או מתקשים לממשן לבד.

(צילום: שאטרסטוק)

האזינו לפודקאסט >>>

  • צור קשר
ביחד חברה למימוש זכויות רפואיות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום