בצקת ברגליים – מה הן הסיבות וכיצד מטפלים?

(10)
לדרג

בצקת ברגליים נגרמת עקב הצטברות נוזלים בגלל עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, ישיבה או עמידה ממושכות וגם בגלל בעיות רפואיות כמו אי ספיקת כליות חריפה או קרדיומיופתיה. איך אפשר לטפל בבעיה ומהי בצקת סוכרתית?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בצקת ברגליים שונה מנפיחות רגילה. העור באזור כפות הרגליים נראה דק ומתוח.
  • לעתים, בצקת היא סימן למחלה קשה המתפתחת בגוף ולכן צריך להתייחס ברצינות לכל הופעה של בצקת.
  • יש טיפולים פשוטים להפחתת הבצקת, כמו התעמלות, שינויים באורח החיים ובתזונה, קומפרסים ועוד. 
    __________________________________

בצקת ברגליים היא הצטברות של נוזלים ברקמות הרגליים, מסיבות שונות. הבצקת גורמת לרגליים להיות נפוחות, כבדות וכואבות, והמצב הזה יכול להיות זמני (למשל בעונת הקיץ, בהריון או בתקופות של מחלה) אך גם מתמשך וכרוני. האם ניתן לטפל בבצקת ברגליים או שצריך פשוט לחכות שהיא תעבור? האם זה מסוכן ועל מה זה מעיד? הכל בשורות הבאות.

מה זה בצקת ברגליים?

בצקת מתרחשת כאשר מסיבות כלשהן מצטברים נוזלים ברקמות הרגליים ובקרסוליים. בצקת היא בעיה שיכולה לקרות לכולם והיא כרוכה בכאבים ואי נעימויות. הטיפול בבצקת כולל שינויים באורח החיים, שינוי תזונה והגברה של פעילות גופנית. אם מקור הבצקת הוא במחלה, מטפלים קודם כל במחלה, וכשהיא מטופלת לרוב הגוף מפסיק לאגור נוזלים וגם הבצקת נעלמת.

מה גורם לבצקת ברגליים?

הגורמים העיקריים לבצקת ברגליים הם:

עומס יתר על הרגליים שנגרם מהליכה או מעמידה ממושכות, משקל עודף שמפעיל לחץ על הוורידים.

חוסר פעילות גופנית יכול לגרום לזרימת דם לקויה לרגליים וברגליים, מה שעלול לגרום לבצקת.

הריון - בצקת ברגליים היא תופעה שכיחה בהריון עקב עלייה במשקל, שינויים הורמונליים שגורמים לגוף לאגור נוזלים ולחץ מכיוון הרחם על הוורידים, מה שעלול לגרום להאטה בזרימת הדם ברגליים ומוביל לבצקת.

מחלות - מחלות מסוימות כמו בעיות בלב, בכליות או בבלוטת התריס, יכולות לגרום לבצקת ברגליים.

מה הם הסימנים הראשונים של בצקת ברגליים?

תסמינים של בצקת ברגליים כוללים: נפיחות בכפות הרגליים ובאזור הקרסול, תחושה שהרגליים כבדות, כאבים ברגליים, עור מתוח, בוהק ודק.

איך מאבחנים בצקת ברגליים?

הבדיקה הביתית הפשוטה ביותר לאבחון בצקת ברגליים, היא לגעת בחלק הנפוח. אם נוצרה שם גומה לכמה שניות לאחר הלחיצה – מדובר בבצקת. מבחינה רפואית, ניתן לעבור בדיקות דם, אולטרסאונד ועוד.

איך מטפלים בבצקת ברגליים?

הטיפול בבצקת ברגליים תלוי בסיבות שבגללן היא נגרמה. לדוגמה, אם הסיבה לבצקת היא למשל עודף משקל, ההמלצה הרפואית תהיה ירידה במשקל וגם עזרה מעשית להרזיה. אם הבצקת נגרמה כתוצאה מעומס יתר או עקב חוסר פעילות גופנית, יישקל טיפול מותאם. אם הבצקת נגרמה עקב מחלה, הטיפול יתמקד כמובן בטיפול במחלה.

טיפים להפחתת בצקת ברגליים

כאשר מקור הבצקת אינו ממחלה, יש כמה דברים שניתן לעשות כדי להפחית בצורה מיידית את הנפיחות:

  • הימנעות משעות ארוכות של ישיבה או עמידה. אם אתם עובדים מול מחשב שעות ארוכות, קומו מדי פעם, התהלכו, התמתחו, הרימו את הרגליים גבוה כדי לזרז את זרימת הדם.
  • הימנעו ממזונות מלוחים, שגורמים לגוף לאגור נוזלים. שימו לב שכמעט בכל מזון יש מלח בשפע, גם במזונות שנחשבים לכאורה בריאים כמו חטיפי בריאות, ממרחים טבעוניים וגבינות. הפסיקו לחלוטין שימוש באבקות מרק ומיקס של תבלינים בשקיות - הם מאוד טעימים בגלל ריכוז הנתרן שבהם, ובלי קשר לבצקות לא מומלץ לצרוך אותם.
  • השתמשו בגרביים אלסטיים שעוזרים לשפר את זרימת הדם ברגליים. הימנעו מגרביים צמודים שעלולים להחמיר את מצב הבצקת.

האם בצקות ברגליים יכולות להיות מסוכנות?

בצקת ברגליים עלולה להוביל לעתים לבעיות בריאותיות כמו דלקת ורידים, דלקת עור, כיבים ברגליים וזיהומים.

בצקת ברגליים - תרופות סבתא

מאחר שלעיתים קרובות בצקת ברגליים היא תוצאה של אורח חיים מסוים, התפתחה סביב התופעה מסורת של תרופות סבתא שמבטיחות לשפר את מצב הבצקת, כמו למשל קומפרסים קרים על האזור הנפוח, הנחה של עלי כרוב טריים או מבושלים על כפות הרגליים (נטען שהם משחררים חומרים טבעיים שיכולים להפחית נפיחות), חליטה מעלי שן הארי - ניתן לשתות את החליטה או למרוח אותה על הרגליים; חליטה מעלי מרווה שעוזרת לשפר את זרימת הדם בשתייה או במריחה על הרגליים והוספה של אבקת זרעי פשתן לאוכל, או כשתייה בתה.

בצקת

הרימו את הרגליים ואפשרו זרימת דם טובה אליהם. צילום: שאטרסטוק

יש גם מי שמציעים להכניס את הרגליים לגיגית של מים עם מלח גס, ואז להוציא את הרגליים ולייבש אותן - כביכול המלח אמור לספוח אליו את הנפיחות. כל תרופות הסבתא האלו לא אמורות להחליף ייעוץ רפואי, ובכל מקרה לא כדאי לשתות או למרוח שום דבר מהנאמר פה לפני התייעצות עם רופא.

בצקת ברגליים בהריון

בצקת ברגליים אחרי לידה או במהלך ההריון היא טבעית ומתרחשת אצל נשים רבות. לרוב, הסיבה היא שהרחם המוגדל לוחץ על הוורידים, מה שמשבש את אספקת הדם. גם פה ההנחיות הן להרים רגליים, להפחית במלח ולא לעמוד או לשבת זמן רב.

 בצקת ברגליים בחולי סוכרת

בצקת ברגליים היא תופעה שכיחה בקרב חולי סוכרת. היא נגרמת על ידי מספר גורמים כמו פגיעה בכלי הדם, מה שעלול להוביל להאטה בזרימת הדם ברגליים; פגיעה בעצבים שמובילה לתחושות של נימול וקור, או עקב דלקת ברגליים, שמובילה במהירות לבצקת. בצקת סוכרתית ברגליים עלולה להופיע בכל גיל, אך היא שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים. היא עלולה להופיע ברגל אחת או בשתי הרגליים בצורה קלה או חמורה. התסמינים של בצקת סוכרתית כוללים: נפיחות ברגליים, כבדות ברגליים, כאב ברגליים, עור מתוח ודק; גומה בעור לאחר לחיצה.

שאלות ותשובות 

איך מורידים בצקת ברגליים? אפשר לגרוב גרביים אלסטיים, להפחית במלח, להגביר את הפעילות הגופנית, לקום מדי פעם אם אתם יושבים הרבה, ולשבת אם אתם עומדים זמן ממושך. מדי פעם כדאי להרים את הרגליים למשך חצי שעה כדי להזרים דם לכפות רגליים.

מה זה בצקת ברגליים? בצקת ברגליים היא תופעה של נוזלים שנאגרו ברקמות הרגליים עקב אורח חיים מסוים, חוסר בפעילות גופנית, בגלל שינויים הורמונליים, הריון או בגלל מחלה.

למה יש בצקת ברגליים? בצקת ברגליים יכולה להיגרם מסיבות רבות, למשל אדם שיושב רוב שעות היום ולא זז, חוסר בפעילות גופנית, צריכה מרובה של מלח, הריון, גיל, זרימה לא תקינה של הדם ומחלות כמו קרדיומיופתיה או אי ספיקת כליות.

(צילומים: שאטרסטוק) 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום