הפרעת קשב וריכוז במבוגרים – כיצד מתמודדים ביומיום?

(0)
לדרג

הפרעת קשב וריכוז גורמת לחוסר מיקוד, לפיזור דעת, לחוסר יכולת להשלים משימה ולהתנהגות שלעתים נראית לאחרים מוגזמת. מהו הטיפול ואיך מתמודדים עם הבעיה בגיל מבוגר?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לרוב בילדות. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מגלים התנהגויות אימפולסיביות ומתמודדים עם קשיים לימודיים וחברתיים.
  • הפרעת קשב וריכוז יכולה להופיע גם אצל מבוגרים, לכאורה בפתאומיות באמצע החיים, אבל ההסבר הוא שהם כנראה פשוט לא אובחנו בילדותם.
  • יש טיפול להפרעות קשב וריכוז, אך אין תרופה שמעלימה את התסמונת אלא מסייעת להקלה על הסימפטומים.
    ___________________________________

הפרעת קשב וריכוז - ADHD - היא אחת ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר בילדות, ובשנים האחרונות מאובחנת לא מעט גם במבוגרים. טיפולים סטנדרטיים להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים כוללים בדרך כלל טיפול תרופתי, חינוך, אימון מחשבתי לריכוז, אימוץ מיומנויות וייעוץ פסיכולוגי. בדרך כלל השילוב בין כל אלה הוא יעיל למדי, אך יש לזכור שהוא אינו מרפא את התסמונת אלא רק עוזר לסובלים ממנה להתמודד טוב יותר עם חיי היומיום, המשימות, הלימודים ועוד.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא מצב רפואי (ולא נפשי, כפי שרבים סבורים בטעות), שמקורה בפעילות מוחית המשפיעה על הקשב, השליטה העצמית והריכוז. היא לרוב מאובחנת בגיל צעיר כשהילד נראה חסר סבלנות, היפראקטיבי, מתקשה בלימודים. האבחון מתבצע בעזרת שאלון הפרעת קשב וריכוז ובכלים נוספים.

הסיבות להפרעת קשב וריכוז 

הגורמים להפרעות קשב וריכוז הם בראש ובראשונה גנטיקה. לאחר מכן נכנסים גורמים אפשריים כמו פגיעה מוחית, חשיפה לסיכונים סביבתיים (למשל עופרת) במהלך ההריון או בגיל צעיר ועוד. חלק מהמחקרים מאשרים ששימוש באלכוהול ובטבק במהלך ההריון עלול להוביל לסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בהמשך. הפרעת קשב וריכוז היא לרוב משפחתית, מה שמסביר לעתים קרובות הימצאות של בעיות קשב וריכוז של אחים והורים מאותה משפחה.

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

הפרעות קשה וריכוז מתגלות לרוב בילדות, ונמשכות כל החיים. מבוגרים שמאובחנים לראשונה בגיל מבוגר הם ככל הנראה אנשים שלא אובחנו בילדות מסיבות שונות. הסימפטומים אינם שונים במבוגרים וכוללים חוסר יכולת להתרכז, התנהגות אימפולסיבית ועוד.

הפרעת קשב וריכוז

למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז קשה לשלוט בעצמם, לנהוג בסבלנות, יש להם שינויים פתאומיים במצב הרוח והתנהגות אימפולסיבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

השאלה האמיתית היא האם הפרעות קשב וריכוז יכולות להחמיר עם הגיל, והבשורות טובות: לרוב זה להפך. אנשים שאובחנו בגיל צעיר מצליחים במהלך חייהם לנהל את הפרעת הקשב שלהם בצורה אופטימלית. הם יודעים מתי ואם כדאי לקחת את הכדור שעוזר להם להתרכז, מה הם הסימנים בהתנהגות שצריכים להדליק נורה אדומה וכן הלאה.

מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז שלא עברו אבחון ולא מודעים לבעיה עלולים לסבול מחיים מקצועיים וחברתיים לא יציבים. קשה להם להתמקד, לתעדף ולזכור - מה שגורם להם להיות פחות טובים בעבודתם. קשה להם לשלוט בעצמם, קשה להם לנהוג בסבלנות, יש להם שינויים פתאומיים במצבי הרוח והתנהגות אימפולסיבית.

בכל מקרה, אבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים חייב להתבצע רק בצורה מקצועית על ידי אנשי מקצוע, ולא על ידי אבחון עצמי.

הפרעת קשב וריכוז - תסמינים

הסימנים העיקריים להפרעות קשה וריכוז הם: היפראקטיביות, אימפולסיביות, חוסר יכולת לשבת/ להיות בשקט, התעסקות תמידית בדברים, חוסר יכולת להתרכז במשימות או להשלים אותן, פיזיות מוגזמת, צעקנות, חוסר סבלנות קיצונית והפרעה לשיחות של אחרים. כמובן, לא כל מי שמפגין אחד או חלק מהסממנים האלה סובל מהפרעת קשב וריכוז - בואו לא נשכח שמדובר בילדים וחלקם מתנהגים באימפולסיביות חלק מהזמן, חסרי סבלנות ועוד, בלי קשר להפרעה.

אבחון הפרעת קשב וריכוז ילדים

אין בדיקה אחת מסוימת שקובעת אם הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז, ולכן הילד עובר סדרת בדיקות כמו בדיקה גופנית, שיחות, שאלון הפרעת קשב וריכוז ועוד.

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות הולכות בדרך כלל יד ביד, ולכן ילדים היפראקטיביים הם "החשודים המיידיים" להפרעת קשב וריכוז.

דרגות הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז מחולקת לשלוש דרגות קושי - קלה, בינונית וחמורה. ההגדרה היא בהתאם לכמות הסימפטומים שהילד סובל מהם ולעוצמת הנזק שנגרם לו כתוצאה מההפרעה בלימודים ובפן החברתי. כדי להבין מהי דרגת קושי ההפרעה, צריך לבצע שאלון אבחון הפרעת קשב וריכוז.

הפרעת קשב וריכוז - טיפול

הפרעת קשב שאיננה מטופלת מסבה לא מעט עוגמת נפש למי שסובל ממנה. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים מתדמית של ילדים לא חכמים, רק כי קשה להם להתרכז, מה גם שהפרעת קשב וריכוז מתבטאת פעמים רבות בחולמנות ובפיזור.

למרבה המזל, יש כיום טיפולים מצוינים ומותאמים לכל גיל ומצב בריאותי, שעוזרים לילד לנהל את מצבי רוחו ולשלוט בהתנהגות שלו. הטיפול כולל הדרכה, תרופות וייעוץ התנהגותי. נכון, אי אפשר להחלים מהפרעת קשב וריכוז, אבל אפשר, בזכות טיפול מדויק, להגיע למצב מאוזן ללא הפרעות ולנהל חיים מאושרים ומלאי סיפוק.

הפרעת קשב וריכוז - ביטוח לאומי

ביטוח לאומי מעניק קצבת נכות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, באחוזים משתנים בהתאם לחומרת ההפרעת ובמסגרת זכויות הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. אם אתם חוששים שלילד שלכם יש הפרעת קשב וריכוז, בקשו מרופא הילדים שישלח אותו לעשות מבחן הפרעת קשב וריכוז.

שאלות ותשובות:

מה זה הפרעת קשב וריכוז? מדובר בהפרעה נוירו-התפתחותית, שמקשה מאוד על הסובלים ממנה לנהל שגרת חיים רגילה עקב קושי להתרכז, לשלוט במצבי הרוח, להתנהג בהתאם ועוד.

הפרעת קשב וריכוז

אם הילד סובל מחוסר יכולת להתרכז בלימודים, כדאי לאבחן האם הוא סובל מההפרעה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך מאבחנים הפרעת קשב וריכוז? האבחון מתבצע בין היתר בעזרת שאלון הפרעת קשב וריכוז ילדים.

איך יודעים אם יש לי הפרעת קשב וריכוז? בחן את עצמך: אם אתה סובל מתסמינים קבועים של חוסר סבלנות קיצוני (למשל, קשה לך לעמוד ולהמתין בתור, או שאתה מרגיש שאתה "משתגע" בפקק תנועה), אם אתה מרגיש היפראקטיביות, אימפולסיביות, אם קשה לך לשבת ולעשות משימה מהתחלה ועד הסוף, אם קשה לך להיות בשקט, אם אתה חייב כל הזמן "לגעת בדברים" בזמן שאתה עושה דברים אחרים (כמו למשל לדבר בטלפון), אם קשה לך להתרכז, אם מעירים לך שאתה צועק, "נדחף" ועוד - כדאי לך לעבור אבחון.

איך מגלים הפרעת קשב וריכוז? האבחון מתבצע על ידי שאלונים, שיחות וצפייה בהתנהגות.

איך מאבחנים הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים? יש כמה תסמינים שדורשים תשומת לב והפניה לאבחון: חוסר תשומת לב לפרטים, היפראקטיביות, אימפולסיביות, חוסר יכולת להתרכז, חוסר יכולת להשלים משימות.

איך מזהים הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים? אם הילד סובל מתופעות כמו היפראקטיביות, חוסר יכולת להתרכז בלימודים, התפרצויות, חוסר סבלנות ועוד - כדאי לקחת אותו לאבחון.

מי מאבחן הפרעת קשב וריכוז? פסיכולוג או פסיכיאטר, ובמקרה של ילדים, גם רופא הילדים יכול לספק אבחנה ראשונית.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום