ראיון עם פרופ' רענן ברגר: "אבחון מוקדם ומהיר של סרטן יכול להציל חיים"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מנהל מרכז הסרטן ב"שיבא", המומחה לאונקולוגיה פרופ' רענן ברגר, מסביר מדוע אבחון מהיר של סרטן הוא קריטי ואיך קורה שרופאים מפספסים תסמינים המעידים על הופעת סרטן

רופא אונקולוג ,מומחה לאונקולוגיה
077-2306963 (מספר מקשר)

אבחון מחלת הסרטן הוא אירוע טראומטי לכל אדם מפני שמחלה זו, על סוגיה הרבים, נחשבת למחלה קשה ולעתים חשוכת מרפא, אך מתברר שברוב המוחלט של המקרים, אבחון מהיר ומוקדם יכול להציל חיים.

פרופ' רענן ברגר, מנהל מרכז הסרטן ב"שיבא" ומומחה לאונקולוגיה, מסביר בשורות הבאות מדוע אבחון מהיר של סרטן הוא קריטי וכיצד קורה שמפספסים תסמינים המעידים על הופעת סרטן. לדבריו, למעטפת טיפולית מקיפה יש חשיבות רבה גם בשלב שבו קיים חשד טרם האבחנה של מחלת  הסרטן. בנוסף, הוא מתאר טכנולוגיה חדשה לאבחון מוקדם של רוב סוגי הסרטן, שעשויה לגרום למהפכה בתחום מניעת מחלת הסרטן.

מהו אבחון מהיר?

"אבחנה של סרטן יכולה לבוא בצורות שונות, ואבחון מוקדם של המחלה יכול להציל חיים", אומר פרופ' ברגר. "אם המחלה נמצאת בשלב מוקדם באיבר המקורי ממנו היא מתחילה, אז הסיכויים לרפא את המטופל בד"כ גבוהים מאוד. זאת, לעומת מצב שבו המחלה התפשטה לחלקי גוף אחרים ואיננה ניתנת לריפוי. לכן, אם כבר חלית במחלת הסרטן, עדיף שיגלו אותה כמה שיותר מהר וכמה שיותר מוקדם".

תהליך האבחון מחייב ביופסיה לצורך האבחנה הפתולוגית ובדיקות דימות כגון CT, MRI, PET CT וכיו"ב, לצורך הערכת שלב המחלה (Staging) או היקף התפשטות המחלה בגוף. ככל שתהליך האבחון מהיר יותר ומתבצע מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים לאבחון המחלה מוקדם כשהיא מקומית, מצב שבו טיפול מקצועי וממוקד הינו בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לריפוי מלא מהמחלה.

כיצד מאבחנים כיום סרטן?

"ישנם שלושה מסלולים עיקריים לאבחנה: הראשון הוא באמצעות בדיקות סקר המתבצעות אחת לפרק זמן מסוים, ביניהן דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס, ממוגרפיה לאבחון מוקדם של סרטן שד, בדיקת PAP smear לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם. בדיקות אלו הוכחו במחקרים כמורידות תמותה ברמת האוכלוסיה. כאמור האבחנה עצמה מחייבת ביצוע ביופסיה וקבלת אבחנה פתולוגית ובדיקות נוספות על הרקמה, בדיקות שלא רק שמאשרות שיש סרטן אלא גם מכוונות את האונקולוג לסוג הטיפול המתאים ביותר עבור המטופל".

במסלול השני, מסביר פרופ' ברגר, "המטופל מגיע עם תסמינים לרופא - כמו למשל דם בשתן, כאבי ראש, כאבי בטן והקאות פתאומיות, כיח דמי, כאבי עצמות, גוש בשד וכיו"ב. במצב זה נדרש בירור מסודר ומדויק שכן תסמינים אלה לא בהכרח מעידים שמתפתח סרטן בגופו של המטופל.

"המטופל בדרך כלל יישלח לבדיקות דם מיוחדות ובדיקות דימות כדי לנסות ולאבן את מקור הבעיה הגורמת לתסמינים. בדיקות הדימות יהיו לרוב מותאמות לתסמין איתו בא המטופל. דם בשתן יוביל בהכרח להדמיה של דרכי השתן, כיח דמי יוביל לבירור של הריאות וכיו"ב.

"במידה שקיים חשד לממאירות כלשהי עקב אבחון גוש או תהליך המחשיד לסרטן, מופנה המטופל לביופסיה לצורך אבחנה פתולוגית. כאמור, אבחנה פתולוגית איננה משמשת רק לאבחנה אם יש או אין סרטן, אלא גם לסוג הסרטן ואבחון מנגנונים ספציפיים שמובילים להחלטות טיפוליות מדויקות יותר עבור המטופל". פרופ' ברגר מבקש לציין כי כל תסמין יכול להיות ביטוי למחלה אחרת שאיננה סרטן, ולכן רופאים יכולים לפספס ממאירות עקב רמת חשד נמוכה או חוסר תשומת לב לתסמינים.

המסלול השלישי, לדבריו, הוא זה שבו הרופא מגלה גידול סרטני במקרה (ממצא מקרי), אם זה באמצעות בדיקת אולטרסאונד או סיטי או כל בדיקת דימות אחרת המיועדת לאבחון בעיה בריאותית מסוימת שלא קשורה לסרטן, ואז לפתע מגלים באחד האיברים גידול. "סרטן כליה לדוגמה", אומר פרופ' ברגר, "מאובחן ברוב המקרים כממצא מקרי".

אבחון סרטן

בדיקת MRI. בדיקת דימות בהליך האבחון לסרטן. צילום: שאטרסטוק

כאמור, לאחר אבחנה פתולוגית של סרטן, המטופל מופנה לבדיקות דימות, שם בודקים האם הסרטן התפשט לשלב 4 - השלב הגרורתי. מתבצעות בדיקות CT, או MRI או PET CT או בדיקות ספציפיות יותר.

מדוע מתבצע אבחון נוסף?

"האבחון הנוסף מתבצע כי זה לא מספיק רק לאבחן שיש סרטן. בשלב זה רוצים לבדוק פרמטרים נוספים כגון סמנים ספציפיים על הרקמה הפתולוגית וכן האם יש גרורות, וזאת במטרה להתאים את הטיפול הרלוונטי. אם המחלה מקומית, הגישה הטיפולית תהיה בראש ובראשונה להוציא את הגידול בניתוח, או לבצע הקרנות ובכך לחסלו. לעתים נדרש גם טיפול תרופתי כדי להפחית את סיכויי החזרה של המחלה. מנגד, אם מדובר במחלה גרורתית, מתחילים בטיפול תרופתי כי הסרטן כבר התפשט".

קודם ציינת שפעמים רבות רופאים מפספסים סימנים שעלולים להעיד על סרטן - מדוע?

"רופאים רבים לא מתייחסים לדוגמה לדם בשתן והם לא ישלחו את המטופל לאורולוג, אלא שבמקום זאת ייתנו לו אנטיביוטיקה וישחררו אותו לדרכו. זה נובע מחוסר ידע. ישנם מצבים שבהם רופאים אינם שמים לב או אינם מתייחסים לבדיקות לא תקינות בגלל חוסר ידע, חוסר היכרות עם ההנחיות הבינלאומיות לגבי ממצאים מחשידים, או פעמים רבות עקב עומס שבו מצוי הרופא.

"בנוסף לכך, גם במצבים שבהם עולה חשד לסרטן, הזמן שלוקח לרצף הבדיקות המתבקש כולל קביעת תור לרופא מומחה, לביופסיה, לתשובה הפתולוגית לאחר הביופסיה, ההפניה לבדיקות דימות נוספים - כל אלה עלולים לקחת חודשים, ובזמן הזה המחלה יכולה להתקדם והמצב עלול להידרדר עד מצב שבו מחלה מקומית, שהיתה ניתנת לריפוי, הופכת למחלה גרורתית וחשוכת מרפא. לצערי, ההשהיות בתהליך האבחוני הן נפוצות ומטופלים רבים נפגעים מכך".

מהי החשיבות בביצוע אבחון מהיר לסרטן?

"לאור כל מה שנאמר, ברור שברגע שיש חשד לסרטן חשוב שיהיה תהליך של אבחנה מהירה. האבחנה חייבת להתבצע על ידי צוות רופאים מקצועי, שמכיר את תהליך האבחון והטיפול. אני באופן אישי ממליץ שרופאים אונקולוגים יבצעו את התהליך הזה. כאונקולוג אני יכול להעיד כי אנחנו מכירים בצורה הטובה ביותר את תהליך האבחון והטיפול ולאן הוא יכול להוביל את המטופל. לצערי, אין אונקולוגים מאבחנים בקהילה, אז כמעט בלתי אפשרי לארגן יוזמה רפואית מסוג הזה. לטעמי, התהליך עצמו חייב לכלול ליווי רפואי צמוד, עוד לפני האבחנה".

מתי בעצם מגיעים בדרך כלל לאונקולוג?

"לאונקולוג לרוב מגיעים לאחר אבחנה, וברגע שיש אבחנה האונקולוג יודע אילו בדיקות נוספות יש לבצע, וגם מבחינת הפתולוגיה - לאן לשלוח. במציאות הנוכחית, שמתי לעצמי למטרה ליצור מערכת של אבחון מהיר אצל אנשים שמופיע אצלם חשד לסרטן".

פיתוח חדש: אבחון מוקדם ומהיר של סרטן

אחת הדרכים לאבחון המוקדם מתבצעת באמצעות בדיקות סקר. בדיקת הסקר באה לצורך אבחנה של סרטן בשלב המוקדם, כשהמחלה מקומית וללא תסמינים. "יחד עם זאת", מסבפר פרופ' ברגר, "יש מעט מאוד בדיקות סקר למעט ממאירויות, ולכן היה צורך אמיתי להמציא בדיקת דם פשוטה, שתאפשר אבחנה מוקדמת של סוגים שונים של סרטן".

לאחרונה פותחה בדיקה כזאת שמגיעה בימים אלה לישראל. הבדיקה החדשה משווקת בארה"ב ובכמה מדינות באירופה ואיננה נכללת במסגרת סל התרופות בישראל. "מדובר בבדיקה רגישה מאוד ומדויקת יחסית. במידה שמתקבלת תשובה חיובית, הנתונים מראים שאכן מתבצעת אבחנה של סרטן בכחצי מהמקרים, כך שהסיכויים שאדם עם תוצאה חיובית יהיה ב-50% חולה בסרטן. במידה שמתקבלת תשובה שלילית, זה סימן מובהק לכך שלא קיים סרטן בגוף בקרוב ל-99% מהמקרים", מציין פרופ' ברגר.

שורה תחתונה: תהליך מקצועי ומהיר של אבחון סרטן הוא קריטי להחלמה בסוגי סרטן רבים. התהליך כולל אבחון של סרטן, בדיקה של סוג הסרטן וכמובן היקף התפשטותה של המחלה. כיום נכנסת לפרקטיקה הרפואית בדיקת דם חדשה ומבטיחה שיכולה להוביל לאבחון מוקדם של כמעט כל הגידולים ועל ידי כך לאפשר אבחנת הממאירות בשלב המוקדם עם סיכויי ריפוי גבוהים, לעומת המצב שבו היתה מתבצעת אבחנה מאוחר יותר, לאחר הופעת התסמינים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום