פחם פעיל: היתרונות, החסרונות ואיך להשתמש בו

(7)
לדרג

פחם פעיל – הסופח המרשים שמקל על בעיות עיכול, נפיחות וגזים. מה כדאי לדעת, איך להשתמש ומה הם החסרונות? בכתבה הבאה

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

פחם פעיל - טיפול בבעיות בטן והיתרונות המרשימים

פחם פעיל הוא תרופה ללא מרשם שמטרתה לטפל בבעיות במערכת העיכול, כולל נפיחות, גז כלוא, נפיחות ואף שלשולים. פחם פעיל הוא למעשה צורה של פחמן, שמרגע שהוא מעובד בצורה מסוימת, הוא מפתח נקבוביות רבות ושטח פנים גדול מאוד שמאפשר לו לספוח חומרים שונים. לכן, הוא משמש לספיחת חומרים, גזים ורעלנים במספר דרכים.

פחם פעיל לבטן במקרי חירום

לאחר שהתגלתה יכולת הספיגה הפלאית של הפחם הפעיל, השימוש הראשוני של פחם פעיל בעולם הרפואה, החל משנת 1900, היה כתרופה שמשמשת לטפל בהרעלות שמקורן בבליעה של חומר רעיל. הוא יעיל בטיפול במנות יתר של תרופות אנטי אפילפטיות כמו קארבאמזפין ופנוברביטל, שעלולה לגרום לדיכוי מערכות הגוף, אך אינו יעיל במספר הרעלות: אלכוהול, חומצות חזקות, הרעלת ברזל, ליתיום, ארסן, אתנול, מתנול ועוד.

פחם פעיל - שימושים

במאה ה-19 החלו לשווק ״עוגיות פחמן״ כתרופה לגזים ובעיות בקיבה, ועד היום משמשות טבליות פחם כתרופה ללא מרשם שמסייעת לבעיות במערכת העיכול. שימושים נוספים לפחם פעיל הם הלבנת שיניים והקלה בהנגאובר (חמרמורת).

שלשול

פחם פעיל יעיל במקרי הרעלה של חומרים מסוימים או כדי להקל על בעיות במערכת העיכול: נפיחות, גזים ושלשול. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בשנים האחרונות ניתן למצוא פחם פעיל בשלל מוצרים קוסמטיים, החל ממשחות שיניים, אבקות הלבנה, סבונים, מסכות פנים ועוד. אולם, אין הוכחה כי הפחם הפעיל באמת יעיל כחומר הלבנה לשיניים ולעור בהשוואה לחומרי הלבנה אחרים כמו מי חמצן.

טבליות פחם פעיל - איך זה עובד?

פחם פעיל נוטלים כמו תוסף תזונה, בטבליות, אך הוא לא תוסף מאחר שאינו נספג במערכת העיכול אלא מטייל בה מהרגע שנבלע ועד שיוצא באסלה. לאורך דרכו במערכת העיכול הוא אוסף וסופח אליו חלקיקים וחומרים, הוא נקשר למולקולות הרעל כך שהקיבה והמעיים לא יוכלו לספוג אותו. באופן זה הוא מצליח לרוקן את מערכת העיכול מרעלנים, גזים ושאר מיקרובים מזיקים.

איך לקחת פחם פעיל ומה חשוב לדעת?

פחם פעיל לוקחים בדרך כלל בטבליות בשמות מסחריים כגון נוריט וקרבוסילן. יש לזכור כי פחם פעיל עלול לספוח חומרים חיוניים אחרים כמו תרופות מרשם, ולכן יש לקחת אותו כשעתיים לפני/ אחרי נטילת תרופות אחרות או תוספי מזון.

המינון של נוריט הוא כתלות במצב הגזים והשלשולים ומותר ליטול את הטבליות עד 3-4 פעמים ביום, לאחר הארוחה. ניתן לחזור על המנה לאחר שעתיים. יש לבלוע את הטבליות עם הרבה מים על מנת למנוע עצירות.

המינון של קרבוסילן הוא קצת שונה, מאחר שכל מנה מכילה שני חומרים פעילים: פחם פעיל וסימתיקון. כל אחד מהם פועל במקום אחר, אחד בקיבה והשני במעיים. המינון הוא עד שלוש פעמים ביום למנה אחת, שיש ליטול לפני ארוחה.

אזהרות ותופעות לוואי

תופעות הלוואי של שתי התרופות כוללות בחילות והקאות, עצירות ושינוי בצבע הצואה לשחור. במקרה של התנפחות הבטן יש להפסיק את נטילת התרופה. אין לשלב עם פחם פעיל חומר הגורם להקאה, חלב ומוצריו וגלידה. תופעת לוואי נוספת היא אספירציה – חדירה של חומרי מזון או חומצות קיבה לדרכי הנשימה ולריאות.

שאלות ותשובות:

פחם פעיל איך לקחת? תלוי בתרופה המסחרית שיש ברשותכם. יש לקחת טבליות פחם פעיל עד 3-4 פעמים ביום, לפני או אחרי הארוחה. מומלץ לקחת כשעתיים לפני/ אחרי שנלקחו תרופות מרשם ותוספי מזון.

מה זה פחם פעיל? פחם פעיל הוא למעשה צורה של פחמן מעובד שמפתח נקבוביות רבות ושטח פנים גדול מאוד שמאפשר לו לספוח חומרים שונים.

למה צריך פחם פעיל לגוף? לגוף אין צורך בפחם פעיל סתם ככה, מאחר שלגוף יש מערכות ניקוי רעלים טבעיות - הכבד והכליות. הוא יעיל במקרה של הרעלה של חומרים מסוימים או בצורך של הקלה בבעיות במערכת העיכול כמו נפיחות, גזים ושלשול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום