השפעת מחלות פה על הבריאות הכללית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם בעבר היתה נטייה לחשוב שבעיות בפה מסתכמות בביקורים אצל רופאי שיניים, היום כבר ידוע כי בעיה שמופיעה בפה היא לעתים תמרור אזהרה לבעיה רפואית כללית. האזינו לפודקאסט

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
09-8946767

"זה עשוי להישמע מפתיע, אך רופאי שיניים מתעסקים עם הרבה יותר מאשר רק שיניים", מסביר ד"ר גבי לביא, רופא שיניים ומומחה לרפואת הפה. "אנחנו מתעסקים במחלות של חולים עם רקע רפואי מורכב, ממחלות של ריריות חלל הפה, דרך בלוטות רוק וכלה בטיפול שיניים תחת טשטוש מקומי והרדמה כללית. תחום רפואת השיניים הוא אחד הרחבים ביותר בעולם הרפואה", הוא מדגיש ומציין: "הבריאות הכללית שלנו מתחילה בבריאות הפה".

חלל הפה הוא שער הכניסה לרבים מהחיידקים והווירוסים שמגיעים לגוף והוא משחק תפקיד מרכזי בהגנת הגוף מפני מחלות. בריאות הפה היא לכן לא רק עניין של מראה חיצוני ונוחות, היא גם גורם משמעותי בבריאות הכללית. לדברי ד"ר לביא, תנאים כמו חמיצות שיניים ומחלות חניכיים מגיעים מחיידקים ומחומרים מזיקים שנכנסים לפה. "אם התנאים האלה לא מטופלים", הוא אומר, "הם עלולים לגרום לנזק כבד לשיניים ולחניכיים, אך הם יכולים להוביל לזיהומים ברחבי הגוף, כמו דלקת שריר הלב".

מחקרים רבים מצביעים על קשרים בין מחלות שיניים למחלות כרוניות אחרות, כמו מחלת הסוכרת, מחלות לב, מחלות ריאה ואפילו סרטן, מוסיף ד"ר לביא. "למשל, קיימים ממצאים המצביעים על קשר בין מחלת חניכיים לתחלואת לב. אנשים שיש להם מחלת חניכיים שאיננה מטופלת הם בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב ולהיות מושפעים מאירועים לבביים. זאת ועוד, לא רק שיש סיכון גדול פי שלושה ללקות בשבץ מוחי אם יש לך מחלת חניכיים שלא מטופלת, אלא גם סיכון גדול ללקות בסרטן הפה ובאוסטיאופורוזיס. גם נשים בהריון עם מחלת חניכיים חמורה נמצאות בסיכון ללידה מוקדמת ומשקל נמוך של היילוד".

התפתחויות אלו, בהבנת הקשר בין רפואת השיניים לבריאות הכללית, גרמו לשינוי משמעותי באופן שבו רופאי השיניים מתמחים ומתרגלים את מקצועם. כיום, רופאי שיניים משקיעים יותר זמן בלימודי מחלות ממשק פה-גוף ובהבנת הקשרים בין חלל הפה לשאר מערכות הגוף. כמו כן, רבים מהם משתפים פעולה עם רופאים משאר תת התחומים ברפואה ובכך מעניקים למטופלים שלהם טיפול רפואי מקיף ומקצועי יותר.

לסיכום, ממליץ ד"ר לביא: "כדאי להיבדק פעם בשנה אצל רופא שיניים ולבקר שני ביקורים קבועים אצל השיננית".

(צילום: שאטרסטוק) 

האזינו לפודקאסט >>>

  • צור קשר
ד"ר לביא גבריאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום