דלקת קרום המוח – עלייה מדאיגה בקרב ילדים

(1)
לדרג

עלייה במקרי דלקת קרום המוח בעקבות הידבקות בחיידק מנינגוקוק מדאיגה ובצדק את ההורים. איך נדבקים, איך מזהים ומטפלים ומה אומרים במשרד הבריאות?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ שוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • דלקת קרום המוח נחלקת לשני סוגים – חיידקית (מסוכנת מאוד) ונגיפית (קלה יותר).
  • דלקת קרום המוח חיידקית עלולה להוביל למוות ולסיכובים ארוכי טווח קשים כמו חירשות, פיגור, בעיות לב ועוד.
  • ההמלצה של משרד הבריאות היא לבצע חיסון נגד המחלה בכל התינוקות ובמבוגרים עם מחלות רקע.
    _________________________________

דלקת קרום המוח היא מחלה דלקתית מסוכנת שנגרמת בגלל זיהום כלשהו, חיידקי או נגיפי. היא פוגעת בקרומים סביב המוח וסביב חוט השדרה. לאחרונה אנו עדים ליותר מקרי הידבקות בחיידק מנינגוקוק ובעקבותיו לדלקת קרום המוח בישראל, ולכן חשוב לזהות את הסימפטומים, לאבחן ולטפל במהירות וביעילות.

חיסון דלקת קרום המוח

בארץ קיימים שני סוגי חיסון לחיידק מנינגוקוקוס שגורם לדלקת קרום המוח. חיסון אחד נקרא בקסטרו והוא מיועד לתינוקות עד גיל שנתיים, וחיסון נוסף בשם טרומבנה, המיועד לגילאי 10 ומעלה. המלצת משרד הבריאות היא לחסן את כל התינוקות. בארה"ב מקבלים את החיסון כשגרה בבית ספר יסודי בכיתה ה', וחיזוק של מנת דחף כארבע-חמש שנים לאחר מכן.

חיסון תינוקות. צילום: שאטרסטוק

חיסון תינוקות. צילום: שאטרסטוק

דלקת קרום המוח - תסמינים

התסמינים הראשונים הם בדרך כלל חום, הקאות, כאבי ראש והרגשה לא טובה. בנוסף עלולים להיות כאבי גפיים, ידיים ורגליים קרות ועור חיוור. התסמינים האלה מופיעים לעתים קרובות טרם תסמינים קשים יותר של פריחה, נוקשות בצוואר, ישנוניות או אפאטיות, בלבול וחוסר יכולת לשאת אורות חזקים.

דלקת קרום המוח בילדים

לפי מסמך של משרד הבריאות שפורסם בינואר השנה, 45% מהחולים בדלקת קרום המוח הם בני פחות משנה.

תינוקות מתחת לגיל שנה לא יכולים להסביר מה עובר עליהם, ולכן אם יש להם חום או פריחה, צריך לשים לב לסימנים הבאים:

  • נראה שקשה להם להזיז את הראש ימינה ושמאלה (צוואר נוקשה)
  • בלבול
  • רגישות לאור
  • סירוב לאכול
  • אדישות מוגזמת, חוסר תגובתיות, ישנוניות
  • פרכוסים

דלקת קרום המוח - סיכויי החלמה

דלקת קרום המוח מנינגיטיס היא מחלה מסוכנת, ולכן יש לטפל בה באופן מיידי עם אנטיביוטיקה לווריד ואם צריך גם סטרואידים. אם הטיפול מתעכב או שהוא לא נכון, המחלה עלולה להוביל לפגיעה מוחית, לאובדן ראייה, לאיבוד שמיעה, לנזקים לכליות וללב ואף למוות.

לעומת זאת, אם החולה מאובחן ומטופל במהירות, יש לו סיכוי גבוה להחלים באופן מלא. סטטיסטית, ללא טיפול, לחולה במחלת דלקת קרום המוח יש סיכוי של 70% למות. חלק מהחולים ימשיכו לסבול מנזקים ארוכי טווח כמו בעיות בלב, בראייה ועוד, הרבה אחרי שיחלימו מהמחלה.

במשרד הבריאות הבריאות חוזרים ומדגישים כי יש לחסן את הילדים כדי למנוע הידבקות וסיבוך של דלקת קרום המוח שעלולה להידרדר לבעיות כמו שיתוק, חירשות, פיגור שכלי ופרכוסים ואף להוביל למוות. דו"ח משרד הבריאות מדגיש שחלק מהתרופות האנטיביוטיות איבדו מיעילותן בשנים האחרונות.

חיסון דלקת קרום המוח - תופעות לוואי

חיסונים נגד חיידק המנינגוקוק נחשבים לבטוחים, אך כמו כל חיסון אחר עלולים להוביל לתופעות לוואי כמו כאב, אדמומיות או נפיחות באזור הזריקה. עוד תופעות לוואי הן: עייפות, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, חום, צמרמורת, בחילות ושלשולים. מובן שכל אלה לא אמורים להרתיע מקבלת החיסון, שכן המחלה עצמה קשה בהרבה.

דלקת קרום המוח - איך נדבקים?

דלקת קרום המוח נגרמת בדרך כלל על ידי זיהום ויראלי או חיידקי ומועברת מאחד לשני באמצעות הפרשות. ההדבקות במחלה נגרמת ממגע בהפרשות (נזלת, פיפי, קקי) של אדם חולה. המקרים רבים החיידקים או הנגיפים מועברים על ידי טיפות רוק או עיטוש במגע קרוב עם החולה.

דלקת קרום המוח - זמן החלמה

דלקת קרום המוח חיידקית חריפה חייבת להיות מטופלת מיד עם אנטיביוטיקה תוך ורידית בבית חולים, ולפעמים גם עם סטרואידים. הטיפול מפחית את הסיכון לסיבוכים כמו בצקת במוח והתקפים. זמן ההחלמה עומד על עשרה ימים בערך. לדלקת קרום המוח הויראלית אין טיפול ספציפי - רוב האנשים שחולים בדלקת קרום המוח הויראלית יחלימו לחלוטין תוך שבעה עד עשרה ימים ללא טיפול.

שאלות ותשובות:

מה זה דלקת קרום המוח? דלקת קרום המוח היא מחלה שפוגעת בקרומים סביב חוט השדרה והמוח, ולכן מסוכנת מאוד. היא עלולה להוביל למוות ולתופעות לוואי קשות אם אינה מטופלת בזמן.

האם דלקת קרום המוח מידבקת? כן, המחלה מידבקת דרך הפרשות.

כמה זמן נמשכת דלקת קרום המוח? המחלה נמשכת בין שבוע לעשרה ימים.

איך מאבחנים דלקת קרום המוח? לצד סימנים כמו פריחה, רתיעה מאור חזק ועוד, ניתן לאבחן דלקת קרום המוח על ידי ניקור מותני. אצל אנשים עם דלקת קרום המוח, הנוזל מראה לעתים קרובות רמת סוכר נמוכה יחד עם ספירת תאי דם לבנים מוגברת ועלייה בחלבון. בדיקת הנוזל עשויה גם לעזור לזהות איזה חיידק גרם לדלקת קרום המוח.

(צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום