מחלות נשימה: אסטמה ו-COPD - ההבדלים, האבחון וגישות טיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית במחלות נשימה כמו אסטמה ו-COPD. מה הם הגורמים למחלות אלו, כיצד מאבחנים ומה הן דרכי הטיפול. האזינו לפודקאסט

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה
077-9977202 (מספר מקשר)

ד"ר יהודה שוורץ, ששימש בעבר כמנהל מכון הריאות במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, משתף בתובנות חשובות לגבי השכיחות, הגורמים הבסיסיים ואפשרויות הטיפול במחלות הנשימה אסטמה ו-COPD.

"בעוד ששתי המחלות הן מחלות נשימה חסימתיות, הסיבות להן והתגובות לטיפול בהן שונות מאוד", מסביר ד"ר שוורץ. אסטמה, הנצפית בדרך כלל בילדים, נגרמת לרוב על ידי אלרגיות הקשורות לגורמים סביבתיים כגון קרדית האבק. לעומת זאת, COPD נובעת בעיקר מחשיפה ארוכת טווח לעשן סיגריות, ולכן עישון מהווה גורם לרוב המקרים.

לגבי גישות טיפול, ד"ר שוורץ מדגיש את האופי ההפיך של אסטמה, בהשוואה לאופי הבלתי הפיך של COPD. לדבריו, "ניתן לנהל אסטמה ביעילות באמצעות שימוש ארוך טווח במשאפים נוגדי דלקת סטרואידים. זה מאפשר לחולים להגיע לתפקוד ריאות כמעט נורמלי ולנהל חיים נורמליים יחסית". לעומת זאת, הטיפול ב COPD-מתמקד בהקלה על סימפטומים ושיפור תפקוד הריאות, מבלי להחזיר לחלוטין את תפקוד הריאות התקין".

כאמור, אחד הגורמים המרכזיים ל-COPD הוא עישון, ולכן "הפסקת עישון חיונית הן למניעה והן לניהול מצבי נשימה אלה. היא מפחיתה משמעותית את הסיכון לפתח COPD ויכולה לסייע בניהול תסמינים עבור אלה שכבר נפגעו", מסביר ד"ר שוורץ.

בחולי אסטמה, חובה להקפיד, הקפדה יתרה,  על משטרי טיפול, כולל שימוש במשאפים אנטי דלקתיים, כדי לשמור על תפקוד ריאות מיטבי ולשפר את איכות החיים הכוללת.

הכרת ההבדלים בין שתי מחלות נשימה אלו מובילה לקבלת החלטות מושכלות בטיפול בחולים. על ידי אימוץ אמצעי מניעה, כגון הפסקת עישון והקפדה על משטרי טיפול, אנשים יכולים לנהל ביעילות את המצבים הללו ולשפר את רווחתם הכללית.

ד"ר שוורץ מסכם: "העלאת המודעות וקידום אורח חיים בריא הם המפתח במאבק באסטמה וב-COPD ובסופו של דבר לשיפור בריאות הנשימה של אנשים ברחבי העולם". 

(צילום: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר שוורץ יהודה - מומחה למחלות ריאה במבוגרים וילדים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום