ריטלין - תופעות הלוואי שלא מדברים עליהן

(0)
לדרג

ריטלין היא תרופה שכולנו מכירים: היא נרשמת לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) לילדים ומבוגרים כאחד. הורים רבים יעידו שהתרופה "הצילה" את הילדים שלהם ואפשרה להם ללמוד בלי להפריע בכיתה, אבל לריטלין יש לא מעט תופעות לוואי שכדאי מאוד לדעת עליהן

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • למרות שריטלין היא תרופה נוירולוגית, רופאי המשפחה נוטים לאשר מרשמים לקבלת התרופה ללא התייעצות עם נוירולוגים.
  • אצל חלק מהמטופלים מופיעות תופעות לוואי קשות, ולכן ההסתדרות הרפואית בוחנת כעת שינוי נהלים למרשמי התרופה.
  • מאחר שזו תרופה שמייצרת סוג של ריחוף, המטופלים רוצים להשתמש בה עוד ועוד, לעיתים ללא צורך ולפעמים באופן שמזכיר התמכרות לכל דבר.
    _________________________________________________________

לאחרונה, בעקבות תלונות של סטודנטים רבים על החרפת תופעות הלוואי בעקבות שימוש בריטלין, בהן הפרעות פסיכיאטריות ומצבי רוח דכאוניים, החליטה ההסתדרות הרפואית לדון בנושא שינוי הנהלים לקבלת המרשם עבור ריטלין ותרופות אחרות לטיפול בהפרעות קשה וריכוז. המשמעות היא שכל מרשם ייבחן לגופו ולצרכיו של המטופל ולא יסופק בקלות. השאלה, איך זה ישפיע על השוק השחור למכירת ריטלין והאם הצעד יעודד את המכירות הבלתי חוקיות והמסוכנות.

ריטלין - תופעות לוואי בילדים

אצל קהל היעד המקורי של תרופת הריטלין – הילדים - תופעות הלוואי שכיחות ויחסית קלות. הסיבה היא שילדים, בניגוד למבוגרים שמחליטים לקחת ריטלין, עוברים בדיקות מקיפות ולכן מי שעלול לסבול מתופעות קשות ככל הנראה לא יקבל את התרופה. תופעות הלוואי השכיחות אצל ילדים יהיו ירידה בתיאבון, בעיות שינה, כאבי בטן, כאבי ראש, עצבנות ומצבי רוח.

תופעות לוואי קשות יותר עלולות להתבטא בקצב לב מוגבר ועלייה בלחץ דם, וישנן גם עדויות על כך שריטלין, כמו תרופות ממריצות אחרות, עשויה להוביל להאטה זמנית בגדילה אצל ילדים. תופעות לוואי פחות שכיחות כוללות סחרחורת, הזעה מוגברת, ראייה מטושטשת, פריחות בעור וטיקים.

השפעות פסיכולוגיות: ריטלין יכולה לגרום לשינויים במצב הרוח, כולל עצבנות, חרדה וחוסר שקט. במקרים נדירים, השפעת התרופה עלולה להוביל גם לתסמינים פסיכיאטריים חמורים יותר כמו הזיות, תוקפנות או מחשבות אובדניות. חיוני לעקוב אחרי ילדים שיש להם היסטוריה של בעיות נפשיות ולדווח על כל שינוי בהתנהגות בזמן נטילת ריטלין.

הפרעות שינה: ריטלין יכולה להפריע לשינה, במיוחד אם היא לא נלקחת בשעות הבוקר אלא מאוחר יותר במהלך היום.

מובן שלא כל הילדים יחוו תופעות לוואי אלו. המינון הספציפי, התגובה האישית והבריאות הכללית של כל אחד ממלאים תפקיד בקביעת הסבירות וחומרת תופעות הלוואי.

ריטלין - תופעות לוואי מבוגרים

תופעות הלוואי של ריטלין אצל מבוגרים הן: כאבי ראש, תוקפנות, עצבנות, דיכאון, חרדה, קשיי שינה, אובדן תיאבון, כאבי בטן, פה יבש ותחושה כמו בשפעת. יחד עם זאת, לריטלין השפעה מרגיעה למרות שמדובר בתרופה ממריצה, וזו הסיבה שמבוגרים רבים מוצאים את עצמם תלויים בה ולוקחים אותה לעתים שלא לצורך. מאחר שלא כל רופא משפחה מאשר בקלות את מתן התרופה, התפתח סביב התרופה שוק שחור.

ריטלין. גורמת לתחושת ריחוף ולכן עלולה למכר. אילוסטרציה

ריטלין. גורמת לתחושת ריחוף ולכן עלולה למכר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ריטלין - תופעות לוואי לטווח ארוך

לפי דיווחים אחרונים, שימוש בריטלין לטווח ארוך עלול לגרום נזק קבוע לכלי הדם, ללחץ דם גבוה ולסיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ מוחי.

ריטלין - תופעות לוואי מיניות

אחת התופעות הפחות סימפטיות של שימוש בריטלין וגם יותר נדירות היא הפרעה בתפקוד המיני: החומר הפעיל בריטלין – מתילפנידאט – מעכב את הספיגה של  ההורמון שמגביר את היצר המיני.

איך מתמודדים עם תופעות לוואי של ריטלין?

ההמלצות הן קודם כל לנסות לקחת תרופה עם השפעה קצרת טווח, כדי שההשפעה תתפוגג מהר יותר; להימנע מקפאין, להימנע ככל שניתן ממסכים וממתח ולנסות להירגע.

האם תופעות הלוואי של הריטלין פגות עם הזמן?

לרוב אחרי כמה שבועות או במקרה נדיר יותר כמה חודשים, רוב תופעות הלוואי – אם לא כולן – אמורות לפוג.

ריטלין ודיכאון

האם ריטלין יכול לגרום לדיכאון? מחקרים עדכניים מצאו רמות גבוהות יותר של דיכאון בילדים ובני נוער עם ADHD במהלך טיפול עם ריטלין. מחקר אחר מצא קשר זמני בין חשיפה למתילפנידאט (החומר הפעיל בתרופה) לבין הופעת דיכאון בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

ריטלין ועייפות

החומר הפעיל בריטלין עלול לגרום לסחרחורת, לישנוניות או לשינויים בראייה.

ריטלין - תופעות לוואי פסיכוטיות

בכ-3% מהילדים המטופלים בריטלין מדווח על תופעות לוואי חמורות כגון פסיכוזה, הזיות ודיכאון. שימוש במינונים גבוהים של מתילפנידאט התברר כגורם לסיבוכים חמורים כגון פסיכוזה.

ריטלין ושלשול כתופעת לוואי

ריטלין יכול להפחית את התיאבון אצל אנשים מסוימים. תופעות לוואי אחרות כוללות כאבי בטן ובחילות. לעתים רחוקות יותר עלולים להופיע תסמינים של הקאות, כאבי בטן ושלשולים. לאורך זמן, שימוש לרעה בריטלין עלול להוביל לתת תזונה ולבעיות בריאותיות נלוות.

פריחה כתוצאה משימוש בריטלין

תגובה אלרגית חמורה לריטלין היא יחסית נדירה. יחד עם זאת, כשמתחילים את השימוש בתרופה כדאי לשים לב לתסמינים כמו פריחה, גירוד, נפיחות, במיוחד בפנים, בלשון ובגרון. כמו כן, סחרחורת חמורה וקשיי נשימה מעידים על אלרגיה לתרופה.

בעיות שינה בשימוש בריטלין

בעיות שינה כגון נדודי שינה הן תופעת לוואי שכיחות בשימוש של ריטלין והן קשורות לחומר הממריץ בתרופה.

איך מתמודדים עם תופעות לוואי של ריטלין?

ההמלצה היא לנסות לבקש ריטלין עם השפעה קצרת טווח יותר ולהימנע ממשקאות ממריצים כמו קפה, לנוח ולהימנע מגירויים כמו טלוויזיה.

האם תופעות לוואי של כדור ריטלין פגות עם הזמן?

תופעות הלוואי של התרופה אמורות לחלוף אחרי כמה שבועות ובמקרים מסוימים אחרי כמה חודשים.

מה הן תופעות לוואי של ריטלין?

שימוש בריטלין עלול לגרום נזק קבוע לכלי הדם, לייצר מחלות לחץ דם, התקפי לב ושבץ מוחי. חלק מהמשתמשים דיווחו על בעיות של דיכאון, עייפות, בעיות פסיכיאטריות ואפילו הזיות.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום