יישור שיניים - לא לילדים בלבד

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יותר ויותר מבוגרים פונים לטיפול אורתודנטי. רופאת השיניים ד״ר צ'רנה דיאמנט מסבירה מה גורם לתופעה, מה הן שיטות הטיפול האפשריות ומה קורה רגע אחרי סיום הטיפול ביישור השיניים

רופאת שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
072-3254101 (מספר מקשר)

כיום, על פי נתוני האגוד האמריקאי לאורתודנטיה (AAO), אחד מכל ארבעה מטופלים הוא מבוגר. הסיבה לכך: מצבים שעלולים להיווצר כתוצאה משיניים שלא מקבלות מענה טיפולי כדוגמת בלאי, עששת, מחלות חניכיים וקושי בלעיסה.

רופאת השיניים ד״ר צ׳רנה דיאמנט, המתמקצעת בתחום האורתודונטיה כ-40 שנה ומנהלת מרפאה ייחודית לאורתודנטיה גם למבוגרים, מסבירה מדוע יותר ויותר מטופלים מבוגרים מבקשים יישור שיניים, מציגה את אפשרויות הטיפול בגילים אלה ומגלה מה קורה רגע לאחר סיום הטיפול.

טיפול אורתודנטי למבוגרים - מה זה כולל?

"ההבדל העיקרי בין יישור שיניים למבוגרים לבין המענה הרפואי הניתן לילדים, בני נוער וצעירים, הוא שאצלם מבנה העצם כבר נוצר במלואו, וכך ניתן לעבוד עם שיניים קבועות. זאת, לעומת הגילים הצעירים, בהם נועד הטיפול למנוע ולתקן בעיות סגר, לעתים לפני השלמת התפתחות הלסת".

בנוסף, אומרת ד"ר דיאמנט, גם אצל מבוגרים, יישור שיניים יכול תת מענה אסתטי וגם לטפל בבריאות השיניים, חלל הפה והגוף. "שיניים שממוקמות בצורה לא נכונה בפה עלולות לגרום לבעיות חמורות כדוגמת אובדן שיניים, כאבי ראש וצוואר, קושי בהגייה או בנשימה, תפקוד לקוי של מערכת העיכול ואפילו דום נשימה בשינה", היא אומרת.

יישור שיניים בגילים מבוגרים אפשרי, לדבריה, ובמקרים מסוימים אף רצוי. "יחד עם זאת היא מציינת כי "חשוב לטפל בכל הבעיות בחלל הפה ובשיניים לפני שמתחילים, ולבחור בשיטת הטיפול שמתאימה לאורח החיים ולאופי המטופל".

הסיבות לטיפול אורתודנטי בגילים מאוחרים

ד״ר דיאמנט מספרת כי מבין המטופלים המבוגרים שמגיעים למרפאה, יש מי שלא טופלו מעולם באמצעות פלטה או קוביות ליישור שיניים כיוון שלא היו זקוקים לכך בעבר או כי לא היתה מודעות לצורך בטיפול אורתודנטי. קהל נוסף כבר עשה שימוש במכשירים ייעודיים בשלב מסוים בחייו, אך נאלץ לחזור על הטיפול עם השנים.

יישור שיניים

קשתיות שקופות הן פלטה בלתי נראית, העשויה מפלסטיק ללא BPA ומותאמת אישית, והיא ניתנת להסרה על ידי המטופל עצמו. צילום: שאטרסטוק

״הסיבות לטיפול אורתודנטי בגיל מבוגר יכולות להיות צפיפות השיניים או היווצרות רווחים כתוצאה מתזוזתן בחלל הפה, נשיכת יתר, חסימה פתוחה, שיניים עקומות או בולטות, כאשר ההקשת העליונה של השיניים מאחורי הקשת התחתונה, או שיש רווח גדול מדי בין השתיים שגורם לחוסר מגע ביניהן וכן לחיוך צר מדי״, היא מסבירה. לדבריה, רבים יותר מגיעים לטיפול גם בזכות המודעות למראה ולאסתטיקה ולרצון של רבים להיראות צעירים גם בגילים מבוגרים, ואין ספק כי השיניים משחקות כאן תפקיד מרכזי.

״לפני 30 שנה, בזמן שבישראל לא היתה מודעות כלל, מטופלים רבים בארה"ב לקחו משכנתאות רק כדי לסדר וליישר את השיניים. כיום, ישראל הפכה לסמן ימני בתחום, בזכות הקידמה, הטכנולוגיה והמודעות לאורתודונטיה שעלתה באופן משמעותי״, היא אומרת ומוסיפה: ״שיניים צהובות או עקומות הן אחד הסממנים של זיקנה, בנוסף להזנחה, ואנשים לא רוצים להיראות מבוגרים מגילם. נהפוך הוא״.

כאשר מדובר בטיפול אורתודנטי בגילים מבוגרים, ממה המטופלים הכי חוששים?

״ראשית, חשוב לי להדגיש כי המטופלים מגיעים מוכנים לאחר שבדקו וחקרו על הנושא באינטרנט וברשתות החברתיות. השאלה הראשונה שהרוב שואלים מתייחסת למשך הטיפול. זאת, בנוסף לאפשרות שהמצב יחזור לקדמותו לאחר יישור השיניים. רבים גם מבקשים הדמיה ממוחשבת של השיניים, דבר אותו ניתן ליצור בשיטת הטיפול העושה שימוש בקשתיות שקופות״.

על איזו שיטת טיפול את ממליצה בגילים אלה?

״זה מאוד תלוי באופי ואורח החיים של המטופל. למעשה, הבחירה היא בין יישור שיניים באמצעות קוביות בצבעים שונים (מתכת, שקופות או בצבע השיניים), לקשתיות שקופות. ההתאמה נעשית באופן אינדיבידואלי".

קשתיות שקופות הן פלטה בלתי נראית, העשויה מפלסטיק ללא BPA ומותאמת אישית, והיא ניתנת להסרה על ידי המטופל עצמו. מדובר בטיפול עקבי שדרוש ביקורים תכופים למרפאה, כדי להוסיף קשתית בכל פעם, על פי מצב הפה ותזוזת השיניים. "טיפול מסוג זה", אומרת ד"ר דיאמנט, "דורש משמעת עצמית גדולה, כולל שמירה על היגיינת הפה, ניקוי הקשתיות לפני ואחרי כל הרכבה, שאורכת בממוצע 22 שעות ביום. לעומת זאת, הטיפול הקלאסי המתבצע באמצעות קוביות גלויות או נסתרות, דורש ׳רק׳  צחצוח שיניים וביקורת פעם בחודש בלבד".

לדברי דיאמנט, "בגילים מבוגרים, רבים הם אלה המעדיפים להימנע ממראה שמיוחס בדרך כלל למתבגרים ולצעירים - קוביות, במיוחד מטופלים שנדרשים במסגרת תפקידם לקיים פגישות רבות ובאים במגע עם לקוחות וקולגות״.

לקראת סיום, אמרת שיש לך נתון מפתיע.

״נכון: כמעט כל המבוגרים, קרוב ל-90%, מבקשים הלבנת שיניים לאחר הטיפול האורתודנטי וכחלק משיפור המראה הכולל, הטבעי, הצעיר והמרענן. חשוב לדעת כי במקביל קיים טיפול משמר הכרחי – פס מתכת המקבע את הקיים כשמדובר בקוביות, ופלטה אותה יש להרכיב פעמיים בשבוע במהלך הלילה, כשמדובר בקשתיות שקופות״.

הכר את המומחה

ד״ר צ׳רנה דיאמנט היא בוגרת לימודי אורתודונטיה מאוניברסיטת פריז, דוקטור לרפואת שיניים משנת 1982. בנוסף לניהול המרפאה, מנהלת ד״ר דיאמנט את המרכז ללימודי המשך לרופאי שיניים, במסגרתו היא מעבירה קורסים וסדנאות בנושא אורתודונטיה לרופאי שיניים כלליים.

למידע נוסף וקבלת ייעוץ, כתובת המרפאה: זד״ל 5 ראשון לציון. טל': 039105878. עמוד פייסבוק: ד"ר צ'רנה דיאמנט - מרפאה ליישור שיניים

(צילומים: שאטרסטוק)

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום