חרק מסתורי שצץ בתל אביב גורם לפאניקה ברשת – מה קורה כשנעקצים?

(0)
לדרג

זה עכביש? זו חיפושית? זה ג'וק עם רגלי חסידה? מי הוא החרק החדש שמסתובב בחופי תל אביב, עוקץ וגורם לכולם לחפש בגוגל "עקיצת חרק"?

מאת: לייהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקר הכתבה:

  • חרק חדש נצפה בחופי תל אביב, רחוק מאוד מהיזור הטבעי שלו – המדבר ובקעת הירדן, והרשת גועשת ורועשת, הן בגלל המראה החריג שלו והן בגלל שהוא עוקץ.
  • החרק הוא סוג של חיפושית ממשפחת החדקוניתיים, ולמרות החריגות והעקיצות, מדובר בחיפושית חביבה ולא מסוכנת.
  • הופעתו של החרק מעלה את השאלה האם עקיצת חרק מסוכנת ומה צריך לעשות במקרה שנעקצתם.
    ______________________________________

השבוע האחרון אמנם עמד בסימן יוניקורן של נועה קילר באירוויזיון, אך באופן משעשע גם בסימן של חרק שקצת מזכיר יוניקורן. בוודאי כבר קיבלתם בווטסאפ תמונה או נתקלתם בפוסט עם תמונה של חרק תל אביבי (אבל לא רק שם, נצפה גם במכמורת ובעוד מקומות) עוקץ מתרחצים וגורם להיסטריה רבתי.

שילוב של חיפושית עם ג'וק

המראה של החרק החדש הוא הדבר הראשון שהקפיץ את המתרחצים: מין שילוב של חיפושית עם ג'וק, ועם קרן יוניקורנית או אף מוארך, תלוי את מי שואלים.

המחזה הזה הוא לא בדיוק משהו שרגילים להיתקל בו, לא ליד הבית ובטח לא בחוף הים. והגולשים, גם בים וגם ברשת, לא נשארים אדישים לחוצן החדש. גם בגלל המראה החריג שלו, וגם בגלל שרבים מהם נעקצו על ידו. חלקם טענו שפיתחו אלרגיה שהתבטאה בפריחה.

חרק בחופי תל אביב

חיפושית חביבה ולא מזיקה ממשפחת החדקוניתיים. צילום מתוך קבוצת הפייסבוק: צילום פרוקי-רגליים חרקים זוחלים ודו-חיים

לאחר שהתמונות של החיפושית המשונה התפרסמו ברשת, החרק זוהה בשמו המדעי Menecleonus virgatus על ידי לנה הלה רוגובין מהמכון לחקר המדבר בשדה בוקר, ועל ידי לייבעלע פרידמן ממוזיאון הטבע. לדבריהם, מדובר בחיפושית חביבה ולא מזיקה ממשפחת החדקוניתיים, שמתגוררת בנגב בדרך כלל וניזונה מעלים של צמחים.

על השאלה מה החיפושית הדרומית עושה במרכז – ועוד בחופי הים – לא היתה תשובה, והאמת היא שככל הנראה הצמחים הספציפיים שהיא ניזונה מהם (ממשפחת הסלקיים) צומחים כעת גם במרכז, ואולי זה גם קשור לתנודות במזג האוויר.

החוקרים אמנם הגדירו אותה כ"לא מזיקה", אך מאות מתרחצים שהציגו ברשתות תמונות של איברים מכוסים עקיצות, סבורים אחרת.

עקיצת חרק – האם היא מסוכנת?

נתחיל קודם בחדשות הטובות, העקיצה של חיפושית Menecleonus virgatus איננה מסוכנת. כל אותם גולשים שהעלו תמונות של עקיצות יכולים להיות רגועים. אבל, מה לגבי עקיצות של חרקים אחרים?

מה עושים אם נעקצים מחרק?

מה אנחנו יודעים על עקיצות של חרקים בכלל ושל חיפושיתMenecleonus virgatus בפרט? האם עקיצת חרק יכולה להיות מסוכנת, האם צריך לעשות חיסון אחרי עקיצת חרק ועוד שאלות שחשוב להבין ולהפנים, במיוחד עכשיו, לקראת הקיץ.

ההנחיות הרשמיות הן: שטיפת המקום במים וסבון (אלא אם מדובר בעקיצה בעין או בפה), הנחת רטייה קרה מרגיעה ומריחה של משחה ממשפחת אנטי היסטמין, שמרגיעה את הגירוד העז.

לפי אתר הכללית, ההנחיות לטיפול בעקיצות חרקים הן בהתאם למקרה ולתסמינים. למשל, קודם כל צריך להבין אם העקיצה רגילה או שנוצרה תגובה אלרגית. מקרים שמחייבים בדיקת רופא הם זיהום במקום העקיצה, או במקרה של עקיצות מרובות.

איך נראית תגובה רגילה של עקיצה מחרק?

אם דקירת העקיצה כאבה לכם והמקום התנפח קלות או אפילו נהיה קצת אדום ומגרד, אלה תסמינים שכיחים. כמובן, כל עוד זה לא קורה באיברים שיכולים להפריע כמו למשל עקיצה בלשון, שהתנפחות שלה עלולה לגרום לחנק כתוצאה מחסימת האוויר לריאות. במקרה כזה, חובה לראות רופא מיד.

איך נראית תגובה אלרגית לעקיצת חרק?

אלרגיה קלה תתבטא בפריחה וגירוד. אלרגיה קשה תכלול פריחה, גירוד, נפיחות, ירידת לחץ דם וקוצר נשימה עד כדי חנק.

עקיצת חרק בעין

מאחר שהחרקים לא בדיוק יודעים להבדיל בין עין ובין יד, הם פשוט עוקצים מכל הבא ליד ולעין. ולכן, קורה לנו לא מעט שאנו מתעוררים בבוקר עם עין אחת נפוחה, מזכרת מיתוש שהצליח לעשות בזמן שישנו, פעולה שכנראה לא היה מצליח לעשות כשאנו ערים ויכולים לסלק אותו. זה נראה מאוד מבהיל, כי איור העין מאוד רגיש ומתנפח בקלות, אך כל עוד אין תגובה אלרגית או זיהום, אין ממה לחשוש.

עקיצת חרק לא מזוהה

אם נעקצתם בטבע ואתם לא מזהים את החרק שאחראי למפגע אך מרגישים שרמת הכאב גבוהה יותר ואולי זה עלול להיות מסוכן, נסו לצלם את החרק או לפחות לזכור את המראה שלו, כדי שאם תגיעו לבית חולים תדעו להסביר מה עקץ אתכם. הזיהוי מן הסתם חשוב כי יש חרקים ארסיים וכאלה שהעקיצה שלהם לא מזיקה.

עקיצת חרק קטלנית

לידור יעקובי מחברת "המדביר שמציל" ומומחה לחרקים ישראלים (ולנשיכות/ דקירות שלהם), טוען שעלינו להיזהר בעיקר מארבעה חרקים שהעקיצה שלהם מסוכנת:

עקיצת צרעה גרמנית - מסוכנת בעיקר לאנשים עם אלרגיה לעקיצות צרעה.

עכביש ששן חום - עקיצות של ששן חום יכולות להיות מאוד מסוכנות. מדובר בעכביש שחי בתוך הבית, לרוב בחמימות של ארון בגדים. העקיצה שלו עלולה לגרום לנמק במקום העקיצה, לפצעים עמוקים ודלקות.

אלמנה שחורה למרות היות האלמנה עכביש זעיר ואף נאה למראה, עקיצה שלו עלולה לגרום כאבים קשים ולעיתים גם לדופק מהיר, לעליית לחץ דם, בחילות, הקאות ועוד. במקרים כאלה חובה לקבל טיפול נגד ארס העקיצה.

עקצן צהוב - מדובר בעקרב ארסי. אמנם העקיצה שלו מאוד כואבת, אבל בדרך כלל היא לא כל כך מסוכנת ולא מובילה לתגובה מערכתית קשה.

מה דעתך על החרק החדש שהופיע בתל אביב?

יעקובי: "אין עליו עדיין הרבה מידע. זה סוג של חדקונית שנקראת Menecleonus virgatus, שנפוצה במדבר וניזונה משורשים. סביר להניח שהחום הקיצוני שהיה שם גרם לחיפושיות האלו להגיע לתל אביב".

שאלות ותשובות

מה לעשות אם נעקצתי על ידי חרק בלתי מזוהה? אם נעקצם על ידי חרק שאינכם מזהים, שימו לב שאתם לא סובלים מאחת התופעות הבאות:

* קוצר נשימה

* נפיחות סביב הפה

* קוצר נשימה

* הקאות, בחילות קשות

* כאבי ראש חזקים

* ישנוניות

* ירידה בלחץ דם

* סחרחורת

התסמינים האלה מעידים על התפתחות אלרגיה לעקיצה, או על עקיצה ארסית – ולכן מוטב לפנות בדחיפות לקבלת טיפול רפואי.

יתוש

מריחה או ריסוס של משחה ממשפחת אנטי היסטמין מרגיעה את האזור העקיצה ואת הגירוד העז. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך נראית עקיצה של פרעוש? עקיצות של פרעוש נראות כמו עיגולים אדומים בולטים על העור והן מגרדות מאוד.

האם דבור עוקץ או נושך?

הדבור עוקץ, ובניגוד לדבורה, הוא אינו מת כשהוא עוקץ, כך שהוא יכול לעקוץ מספר רב של פעמים. יש לו כמות גדולה יותר של ארס בניגוד לדבורה שנושאת כמות קטנה, אך הוא אינו משאיר את העוקץ שלו בתוך העקיצה, מה שמפחית את הכאב או לפחות "משווה" אותו לכאב של עקיצת דבורה.

(תמונות מתוך קבוצת הפייסבוק: צילום פרוקי-רגליים חרקים זוחלים ודו-חיים)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום