שבועות 2023 - רגישות ללקטוז ומוצרי חלב

(0)
לדרג

חג השבועות כבר כאן ועמו מוצרי החלב. אולם הרבה אנשים סובלים מרגישות ללקטוז ולא תמיד מודעים לכך, למרות אי נעימות בבטן, נפיחות וגזים. הרגישות יכולה להופיע גם באמצע החיים וחשוב להתנהל בהתאם

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • רגישות ללקטוז נוצרת כשהגוף לא מסוגל לייצר מספיק אנזים בשם לקטאז שתפקידו לעכל לקטוז – נמצא לרוב במוצרי חלב.
  • אנשים רבים שסובלים מתסמינים כמו גזים וכאבי בטן לא מודעים לכך שהם רגישים ללקטוז או אלרגים לחלב וכי יש עבורם פתרון די פשוט.
  • אבחון רגישות ללקטוז נעשה על ידי הימנעות זמנית ממאכלים ושתייה המכילים לקטוז, וכאשר הסימפטומים נעלמים במהלך תקופה זו מתברר כי הם קשורים ללקטוז, או באמצעות בדיקת מימן בנשיפה.
    ___________________________

אם פעם רגישות ללקטוז היתה נחלתם של מעט מאוד אנשים, הרי שכיום ריבוי האנשים הסובלים מרגישות ללקטוז או מאלרגיה לחלב גרם למצב שבמסעדות ובבתי קפה רבים ניתן להזמין מנות נטולות גלוקוז, והשיח בנושא מוכר ומובן. מהי רגישות ללקטוז, האם זה יכול לקרות לכל אדם באמצע החיים והאם יש לכך תרופה?

מהי רגישות ללקטוז?

רגישות ללקטוז היא אי סבילות לחומר הנקרא לקטוז - סוכר המורכב מגלוקוז וגלקטוז ונמצא בחלב (כולל חלב אם). התגובה מתרחשת במצב שבו המעי הדק אינו מייצר מספיק אנזים עיכול הנקרא לקטאז ותפקידו לפרק את הלקטוז במזון ולסייע לספיגתו בגוף.

רגישות ללקטוז - תסמינים שכדאי לשים לב אליהם

לא מעט אנשים בארץ סובלים מבעיית אי סבילות ללקטוז, כשחומרת התגובה שונה מאדם לאדם. הרבה אנשים לא מודעים לכך וחושבים שכאבי הבטן ואי הנוחות הם  פשוט חלק מהחיים, כתוצאה מהאוכל שהם אוכלים או כל סיבה אחרת שהם מעלים בדעתם.

אולם, מעט תשומת לב ואבחון עצמי לפי התסמינים הבאים יכולים לעזור לרגישים ללקטוז כי ברגע שיש אבחון, קל לטפל, להימנע ממאכלים מסוימים או ליטול כדור שעוזר להסדיר את פעולת פירוק הלקטוז. התסמינים לכך שאתם סובלים מרגישות ללקטוז יתחילו בדרך בין חצי לשעה לשעתיים אחרי שתצרכו מאכלים או משקאות הכוללים לקטוז. לכן כדאי לשים לב אם אחד מהסימנים מתרחש בשלב זה:

  • שלשול
  • בחילות
  • הקאות
  • התכווצויות בבטן
  • נפיחות
  • גזים

סוגי רגישות ללקטוז

  • רגישות ללקטוז מולדת - התינוק נולד עם חוסר יכולת לעכל לקטוז.
  • רגישות ללקטוז עקב הזדקנות הגוף וחוסר יכולתו לשחרר מספיק אנזימים כדי לעכל את הלקטוז
  • רגישות ללקטוז עקב שינויים בגוף עקב מחלה או טראומה קשה.

הקשר בין רגישות ללקטוז לעייפות 

האם אנשים שרגישים ללקטוז סובלים מעייפות יתר, או שהרגישות הזו היא רק תירוץ לשנ"צים ארוכים?  ובכן, עייפות כרונית, שאיננה קשורה לחוסר שינה, יכולה להיות סימן ראשון לאי סבילות למזון, גם או רק ללקטוז. הסיבה: הגוף מנצל את מאגרי האנרגיה שלו כדי להתמודד עם חוסר היכולת שלו לעכל לקטוז, מה שלא מותיר הרבה אנרגיות לאחר התהליך. אגב, לפעמים התהליך קורה בלילה, מה שמייצר הפרעת שינה ומשפיע עוד יותר על העייפות הכרונית.

רגישות ללקטוז מייצרת כאבי בטן

כאשר קיים קושי לייצר לקטאז, הלקטוז לא נעכל כראוי ומצטבר במערכת העיכול, שם הוא מתפרק על ידי חיידקים לחומצה לקטית, פחמן ומימן. הפירוק החיידקי הזה אחראי על תחושות לא נעימות כמו נפיחות, גזים ובחילות, תסמונות כמו שלשולים והקאות וגם כאבי בטן. חשוב לציין כי יש כדורים שעוזרים בדיוק לזה ופשוט צריך לקחת אותם לפני שאוכלים או עלולים לאכול או לשתות לקטוז.

רגישות ללקטוז

ניתן ליטול כדורים שמקלים על הרגישות ללקטוז. להשיג בבתי המרקחת. צילום: שאטרסטוק

רגישות ללקטוז ובעיות עור

אנשים הרגישים ללקטוז עלולים לפתח לאחר אכילה או שתייה של מוצרים עם לקטוז תסמיני פריחה שנראים כמו אקזמה, פריחה מגרדת ואדומה. אם מדובר באלרגיה ללקטוז יופיעו תסמינים אחרים: עקצוץ סביב השפתיים, נפיחות של השפתיים, הלשון או הגרון, צפצוף בנשימה (במקרה שהגרון מתחיל להתנפח). בניגוד לרגישות ללקטוז שמייצרת אי נעימות, אלרגיה ללקטוז יכולה להוביל למקרי מוות, ולכן חשוב לעשות את ההבחנה בין שני המקרים.

רגישות ללקטוז עד למצב של הקאות

רגישות ללקטוז יכולה לייצר בחילה חזקה עד כדי הקאה, ולכן אם ידוע לכם על רגישות ללקטוז, קחו כדור (או תוספי מזון למיניהם, אם זה מה שעוזר לכם) לפני שאתם עומדים לצרוך מזון העלול להכיל לקטוז.

רגישות ללקטוז אצל תינוקות

תינוקות שנולדים עם אי סבילות ללקטוז אינם יכולים לעכל את הלקטוז כראוי, והוא נותר במעי במצב לא מעוכל. הצטברות הלקטוז מייצרת מים שגורמים לצואה מימית ולשלשול.

אגב, רוב התינוקות שזה עתה נולדו עדיין לא מייצרים מספיק אנזים שעוזר לעכל לקטוז (ולכן יש להם צואה מימית בהירה), אך זה אמור להשתנות אחרי כמה שבועות. יש גם תופעות כמו אי סבילות זמנית ללקטוז, לאחר שלשול למשל.

תסמינים לרגישות ללקטוז אצל תינוקות

אם התינוק שלכם סובל מהתסמינים הבאים, כדאי לערוך לו בדיקת אי סבילות ללקטוז:

  • צואה נוזלית
  • עצבנות
  • כאבי בטן
  • נפיחות
  • גזים
  • עלייה איטית מדי במשקל
  • פריחת חיתולים, לרוב גם בגלל הצואה החומצית

רגישות ללקטוז באמצע החיים

יש אנשים שמעכלים לקטוז כל חייהם ללא שום בעיה או תופעות לוואי, אך מפתחים אי סבילות בבגרותם. חלק מהסיבות גנטיות, אך חלקן קשורות לגיל ולחוסר יכולת של הגוף לעכל מזונות שונים.

המוטציה הגנטית שגורמת לרגישות ללקטוז נמצאת במספרים גבוהים בקרב אנשים ממוצא דרום מזרח אסיה, מזרח אסיה, מערב אפריקאי, אינדיאני, היספני או איטלקי. סטטיסטית, כ-65% מהאנשים בעולם עלולים לחוות אי סבילות ללקטוז בשלב מסוים בחייהם.

בדיקת רגישות ללקטוז

אם עולה חשד לרגישות ללקטוז, כדאי קודם כל להפסיק לצרוך מוצרי חלב ולבדוק אם יש שיפור. בנוסף, ניתן לערוך בדיקת מימן בנשימה - Hydrogen Breath Test. הבדיקה הזו מודדת את כמות גז המימן בנשימה לפני שתיית נוזל המכיל לקטוז ואחריו.

שאלות ותשובות 

איך מגלים רגישות ללקטוז? אם לאחר צריכה של מוצרי חלב חווים כאבי בטן, בחילות, נפיחות, גזים ואי נעימות בבטן, ייתכן שהסיבה היא רגישות ללקטוז.

איך בודקים רגישות ללקטוז? בבדיקת נשיפה, או על ידי התנזרות זמנית ממאכלים ושתייה המכילים לקטוז. פנו לרופא המשפחה שלכם והוא יפנה אתכם לגורמים המוסמכים לערוך בדיקת אבחון רגישות ללקטוז.

מה אוכלים אם רגישים ללקטוז? ניתן לאכול מאכלים על בסיס סויה, נטולי לקטוז, וכל מה שלא מכיל לקטוז.

האם רגישות ללקטוז עוברת? לפעמים הרגישות ללקטוז היא זמנית, בעיקר אצל ילדים, אך כשהיא מתפתחת אצל אנשים מבוגרים היא קבועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום