שלבקת חוגרת - התסמינים, הטיפול במחלה והקשר לקורונה

(10)
לדרג

שלבקת חוגרת – הרפס זוסטר בלשון רפואית - היא התפרצות ויראלית כואבת, שבה מתעורר לחיים וירוס אבעבועות רוח רדום, לפעמים גם עשרות שנים אחרי התפרצות המחלה בילדות. האם יש למחלה קשר לנגיף או לחיסון הקורונה?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • שלבקת חוגרת מתפרצת אצל כל מי שחלה בעבר במחלת אבעבועות רוח, גם אם המחלה התרחשה לפני עשרות שנים.
  • כדי להימנע מהתפרצות של שלבקת חוגרת, כדאי לחסן את ילדים נגד אבעבועות רוח, ולקראת גיל 50 להתחסן כנגד שלבקת חוגרת.
  • יש דרכים להקל על הכאבים והגרד, וגם יש תרופות ספציפיות שמקצרות את זמן המחלה וגורמות לשלפוחיות להבריא מהר יותר.
    ______________________________

שלבקת חוגרת, הנקראת גם הרפס זוסטר, היא פריחה כואבת ומודלקת שמתפרצת בצד אחד של הפנים או בחלק מאיברי הגוף, לפעמים אפילו בעיניים, באוזניים או בקרקפת. ההתפרצות מייצרת שלפוחיות כואבות מאוד, המבריאות בדרך כלל תוך עשרה ימים ונעלמות כעבור חודש.

שלבקת חוגרת נגרמת על ידי שפעול של וירוס נגיף וריצלה זוסטר הגורם לאבעבועות רוח. הוירוס נמצא רדום ולא פעיל בתוך הגוף של כל מי שחלה בילדותו באבעבועות רוח, עם אופציה "להידלק" באופן לא צפוי בגיל מבוגר יותר, אלא שהפעם להופיע כמחלה אחרת -  שלבקת חוגרת.

בניגוד לדעה הפופולרית, הנגיף שגורם לאבעבועות רוח ושלבקת חוגרת אינו אותו נגיף הגורם להרפס גניטלי. הרפס זה מועבר רק באמצעות מגע מיני. זהו גם לא אותו נגיף שגורם להרפס על השפתיים.

לאחרונה נרשם שיעור גבוה יותר של שלבקת חוגרת ורופאים רבים סבורים שההתפרצות הנוכחית היא חלק מתופעות הלוואי של החיסון לקורונה, שכביכול "הדליק" את הוירוס שהיה רדום עשרות שנים אצל מי שחלה בילדותו באבעבועות.

שלבקת חוגרת - תסמינים?

לפני הופעת הפריחה הכואבת המלווה בשלפוחיות, יש סימנים מקדימים לשלבקת חוגרת: כאבים, צריבה, גירוד או עקצוץ באיבר בו צפויות להתפתח השלפוחיות, כמו גם רגישות פתאומית למגע. לאחר כמה ימים מופיעה פריחה אדומה, ועליה שלפוחיות מלאות נוזלים. חלק מהלוקים בשלבקת חווים לפני הופעת השלפוחיות חום, כאבי ראש, רגישות לאור ועייפות לא מוסברת.

יש אנשים שמפתחים שלבקת חוגרת אך לא מפתחים פריחה, אך הם כן סובלים מכאבים במקומות מסוימים בגוף או בפנים בלי לדעת למה לייחס אותם, ולכן הכאבים מיוחסים בטעות למחלה אחרת. הצורה החיצונית של פריחת שלבקת חוגרת נראית כמו פס אדום של שלפוחיות.

ממה נגרמת שלבקת חוגרת?

שלבקת חוגרת נגרמת כאמור עקב "התנעה מחודשת" (שפעול)  של וירוס אבעבועות רוח. הטריגרים לכך שהוירוס מתעורר ממצב רדום של עשרות שנים הם למשל תרופות, שימוש ארוך טווח בסטרואידים ואפילו מתח קיצוני. ההתפרצות הנוכחית של שלבקת חוגרת מיוחסת, לא באופן רשמי, לאחת מתופעות הלוואי של החיסון לקורונה.

הסיבה להתפרצות שלבקת חוגרת אינה ברורה - ייתכן שהיא מתרחשת עקב ירידה בחיסון הטבעי אצל אנשים בני 60 ומעלה, או אצל אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת או מדוכאת.

שלבקת חוגרת בפנים - האם זה מסוכן?

אם השלבקת מתמקדת באזור הפנים, יש לשים לב ולהיות במעקב של רופא, שכן הרפס בסמוך לעיניים עלול להוביל לדלקות עיניים או אפילו לאובדן ראייה. שלבקת המתפתחת באזורים שונים בפנים עלולה לגרום לבעיות נוירולוגיות, לדלקת במוח או לשיתוק פנים.

שלבקת חוגרת עינית.

שלבקת חוגרת באזור העיניים. עלול להוביל לדלקות עיניים ועד לאובדן ראייה. צילום: שאטרסטוק

במקרים רבים של שלבקת באזור האוזניים מתפתחות בעיות של אובדן שמיעה או של חוסר שיווי משקל, נשירת שיער וכאב עצבי מתמשך. שלבקת חוגרת ממצבת את האדם שלקה בה בסיכון לשבץ למשך תקופה של מספר חודשים, והסיכון גבוה יותר אם השלבקת התפתחה על הפנים.

שלבקת חוגרת בקרקפת

שלבקת חוגרת יכולה להופיע גם או רק על הקרקפת. התסמינים יהיו קודם כל כאבים עזים באזור הראש, ולפעמים אפילו החלשת שרירי הפנים עד לצניחתם. ההמלצה היא בכל זמן הופעת הפריחה, להימנע משמפו המכיל בושם, ולמרוח קרמים מרגיעים על הקרקפת.

שלבקת חוגרת - איך מתבצע אבחון מדויק?

אם אתם חושדים, לאור כל מה שקראתם על התסמינים של שלבקת חוגרת, שזה מה שיש לכם, לכו להיבדק. רופא עור יכול לעתים קרובות לאבחן שלבקת חוגרת על ידי בדיקת הפריחה על העור. אם הוא יחשוד שזו אכן שלבקת, הוא ייקח ביופסיה מאחת השלפוחיות וזו תישלח למעבדה. במקרים של חשד לשלבקת כשאין פריחה על העור, מבצעים בדיקת PCR ומקבלים תשובה.

שלבקת חוגרת בהריון

השלבקת "מחבבת" אנשים עם מערכת חיסונית ירודה, ונשים בהריון לעתים רגישות יותר לוירוסים, כך שהסיכון שלהן להידבק בשלבקת חוגרת עולה. עם זאת, זה די נדיר. ככל הנראה, השלבקת חוגרת לא  מגבירה את הסיכוי למומים מולדים, אך כמובן שכל אישה בהריון שפיתחה שלבקת חייבת להיות במעקב אצל רופא הנשים שלה.

שלבקת חוגרת אצל ילדים

ילדים שחלו באבעבועות רוח יכולים לפתח שלבקת חוגרת, ולכן כדאי למנוע מהם את הסבל הזה על ידי מתן חיסון נגד אבעבועות רוח, שישמור עליהם גם מפני המחלה וגם מפני תופעות הלוואי שלה.

שלבקת חוגרת - האם זה מידבק?

כן. השלפוחיות שנגרמות עקב שלבקת חוגרת מידבקות עד לשלב שבו הן מתייבשות ומגלידות לגמרי. כדי להימנע מהדבקה, רצוי לא להעביר מגבות או בגדים מאחד לשני ולכסות את השלפוחיות בבד אוורירי.

איך מתקלחים עם שלבקת חוגרת?

המים לא יכולים להפריע או להגביר את התלקחות השלפוחיות, ולכן אין בעיה עם מקלחת. יחד עם זאת, כדאי להתרחץ במים פושרים ולהימנע ממים חמים מאוד.

האם יש טיפול לשלבקת חוגרת?

כן, ניתן ליטול תרופה אנטי ויראלית בהמלצת הרופא. חשוב לציין, שאם שלפוחיות שלבקת חוגרת אינן מטופלות כראוי, הן עלולות לגרום לדלקות עור חיידקיות, ולכן כדאי להיות במעקב ולטפל.

שלבקת חוגרת ותופעות לוואי של חיסון נגד קורונה

אנשים רבים שקיבלו חיסון נגד קורונה ופיתחו שלבקת חוגרת סבורים שיש קשר בין שני הדברים. האומנם? המחקר האחרון חושף שאנשים בני 50 ומעלה שחלו בקורונה היו בסיכון גבוה ב-15% לפתח שלבקת חוגרת בהשוואה לאנשים שלא חלו בקורונה, כך שככל הנראה התפרצות השלבקת קשורה למחלה ולא לחיסון, אך כמובן שבשלב מוקדם זה (שלוש שנים למגיפת קורונה) הנתונים עדיין לא לגמרי ברורים.

שאלות ותשובות 

מה זו שלבקת חוגרת? שלבקת חוגרת נגרמת על ידי שפעול של וירוס אבעבועות רוח.

לכמה זמן תקף חיסון שלבקת חוגרת? החיסון החדש יעיל לכחמש שנים.

האם שלבקת חוגרת מידבקת? השלפוחיות מידבקות.

איך להקל על כאבי שלבקת חוגרת? בעזרת משככי כאבים, רטיות קרות על השלפוחיות וכדורים אנטי ויראליים שעוזרים לקצר את זמן המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום