גזים אצל תינוקות – איך מתמודדים עם אימת הגזים?

(0)
לדרג

צרחות, פני עגבניה ועוויתות כאב - במילה אחת: גזים". סביר להניח שגם התינוק המתוק שלכם יסבול מהם ולכן חשוב לדעת להתמודד עם השלב הקשה ולהקל על תופעת הגזים

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

כיצד נוצרים גזים? גזים, או "קוליק", הם למעשה נשימה חיידקית במעי, אשר מתרחשת באופן טבעי אצל תינוקות שבגופם עדיין לא התבססו "חיידקים טובים", או "הפלורה הטבעית" בז'רגון הרפואי. תינוק מגיע לעולם עם מערכת עיכול "סטרילית", ולאחר שהוא מתחיל לצרוך חלב הוא "מלכלך" אותה כביכול, ובמהלך הסתגלות הגוף מתפרצים גזים כתופעת לוואי.

איך אפשר לזהות שהתינוק סובל מגזים? פנים אדומות, כיפוף הברכיים כלפי הבטן, איגרוף כפות הידיים, בכי, התפתלות ועוד הם סימנים לכך שהתינוק סובל מגזים, לרוב בשעות הערב לתוך הלילה.

באיזה שלב כדאי לפנות לטיפול רפואי? כדי להתחיל בטיפול מניעתי, החל מגיל שלושה שבועות.
___________________________

זה לא סתם שגזים נחשבים לאחד השלבים הקשים והמורכבים ביותר בהתפתחות התינוק. התינוק האהוב והשברירי שלנו סובל בגללם. כשהוא בהתקף גזים, הוא צורח, מאדים ומקפל את הרגליים כלפי הבטן בתנוחה עוברית, ולנו ההורים בעיקר נשבר הלב.

עד לא מזמן, התינוק המושלם שלי (טאצ' ווד) סבל מגזים איומים, אך יש לי בשורות טובות בשבילכם – ברגע שהוא הגיע לגיל שלושה חודשים, הגזים התחלפו בקקי בתדירות של שש או שבע פעמים ביום ובכך הוא נפטר מהכאבים ומהגזים. כעת הוא חייכני וצחקני ויכול להתעסק אך ורק בנפלאות העולם החדש, ללא כאבי בטן נוראיים ומשתקים.

גזים בתינוקות

כיפוף הברכיים כלפי הבטן ובכי הם סימנים לכך שהתינוק סובל מגזים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

עם זאת, מתברר שיש טיפול די אפקטיבי לגזים. אני מודה שלא השתמשתי בשום תרופה, אלא רק בטיפול טבעי כמו מסז' אחרי מקלחת חמה ובתנוחת "נמר על העץ", אך ד״ר טשרנין דב, מומחה ברפואת ילדים, מנהל מרפאה בשירותי בריאות כללית, דווקא ממליץ להשתמש בתרופות שיקלו על הבטן הקטנטנה. "ניתן לטפל בגזים במגוון שיטות. אני כמובן לא מאמין שתינוק צריך לסבול", אומר לנו ד"ר טשרנין. "תינוק שכואב לו צריך לקבל מענה נגד כאבים".

מה הם הטיפולים המומלצים נגד גזים?

"אני ממליץ על פרוביוטיקה, היא עוזרת לקדם את התבססותם של החיידקים הטובים, מקרבת את הנשימה התאית, ובכך משפרת את ההרגשה של התינוק. יחד עם זאת, לוקח זמן לפרוביוטיקה להשפיע, לכן ניתן לתת לתינוק 'סימיקול' כגשר נקודתי, עד שההשפעה של הפרוביוטיקה תחל.

"ב'סימיקול' יש חומר שנקרא סימטיקון שמפרק את הגזים. הוא עובד באופן אקטיבי על בועות הגזים ומונע את הפעפוע ואת תחושת הכאב. צריך לקחת אותו לפני כל ארוחה באופן קבוע. אני מאוד אוהב את הסימיקול כגשר, מפני שהוא משפיע בתוך דקות ספורות ומקל על התינוק".

לצד הטיפולים התרופתיים, ניתן לטפל בגזים גם באופן טבעי, למשל בתרופות טבעיות המבוססות על סוכר ענבים – "אני חייב לציין שאני פחות מתחבר לזה מפני שהסוכר שיש בהן ממסטל את התינוק ובכך מקל על הכאבים", אומר רופא הילדים.

תנוחת נמר

תנוחת נמר על העץ מסייעת בהקלה על הכאב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנוסף, ניתן להרים את התינוק בתנוחת "נמר על העץ" שלוחצת על הבטן של התינוק ומקלה עליו. כמו כן, תוכלו גם להחשיך את החדר ולחבק את התינוק. גם אמבטיה חמה ומסז'ים בבטן יכולים לעזור.

ממה נוצרים גזים?

"גזים, או 'קוליק', הם למעשה נשימה חיידקית במעי, אשר מתרחשת באופן טבעי אצל תינוקות, מפני שעדיין לא התבססו בגופם 'חיידקים טובים', או הפלורה הטבעית בז'רגון הרפואי. התינוק מגיע לעולם עם מערכת עיכול סטרילית, ולאחר שהוא מתחיל לצרוך חלב הוא 'מלכלך' אותה כביכול, ואז לאט-לאט הוא מסתגל לחוסר סטריליות, ובאמצע מתפרצים הגזים כתופעת לוואי".

איך אפשר לזהות שהתינוק סובל מגזים?

"אין לנו יכולת לזהות את הגזים באופן דפיניטיבי, אבל לרוב הגזים נוכחים בחייו של התינוק מגיל שלושה שבועות עד גיל שלושה חודשים, וניתן לזהות אותם על ידי האפיונים הבאים: פנים אדומות, כיפוף הברכיים כלפי הבטן, איגרוף כפות הידיים, בכי, התפתלות ועוד. כמו כן, גזים מתרחשים בשעות הערב לתוך הלילה, כך שאם התינוק צורח בשעות הללו, יש סבירות טובה שמדובר בגזים".

כל התינוקות סובלים מגזים?

"בגדול כן, אבל יש תינוקות שסובלים פחות וכאלה הסובלים יותר. יש המון תיאוריות בנושא. אחת מהן טוענת כי זה תלוי בטמפרמנט של התינוק – תינוק בעל אופי רגוע יותר מגיב לכאבים בעדינות, לעומת תינוק אקטיבי יותר שמגיב לכך בבכי מרורים. יחד עם זאת, חשוב לציין שבכי של תינוק לא תמיד מעיד על גזים. יש גם בעיות אחרות כמו חרדת נטישה (כאשר הוא לבד במיטה או בעריסה), בקיעת שיניים בשלב מאוחר יותר, נזלת ורעב כמובן".

באיזה שלב כדאי לפנות לטיפול רפואי?

"גרם אחד של מניעה שווה קילוגרם אחד של ריפוי – פתגם סיני עתיק שאני מאמין בו בכל מאודי. המניעה של הגזים היא הפתרון הטוב ביותר, ולכן אני ממליץ להתחיל בטיפול כמה שיותר מוקדם – גיל שלושה שבועות זה גיל נפלא להתחיל כי אני לא רוצה שהילד יגיע למצב של סבל. גם ההורים לא צריכים לסבול, ההתמודדות עם תינוק חדש היא ממילא קשה, אז כדאי לסייע לתינוק לעבור את תקופת הגזים בצורה קלה יחסית".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום