תרופות כשרות לפסח 2023

(24)
לדרג

חג פסח מתקרב ואיתו גם התהייה באילו תרופות מותר להשתמש בפסח ואין בהן חשש לחמץ | לפניכם הרשימה המלאה של תרופות כשרות לפסח תשפ״ג

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • קופות החולים מפרסמות מדי שנה לקראת חג הפסח את רשימת התרופות הכשרות לפסח. הרשימה נערכת בשיתוף הרבנות הראשית לישראל.
  • הרבנים הראשיים לישראל פסקו כי מותר להשתמש בפסח בכל סוגי המשחות הרפואיות המיועדות לשימוש חיצוני ולא למתן דרך הפה.
  • במקרה של תרופה שאינה כשרה לפסח ואין לה בנמצא תחליף כשר אך היא נלקחת בקביעות ויש חשש לפיקוח נפש, חובה לקחת אותה.
    _______________________________

בכל שנה לקראת חג הפסח מפרסמות קופות החולים את רשימת התרופות הכשרות לפסח, הנערכת בשיתוף עם הרבנות הראשית לישראל. רשימת התרופות נבדקה מחשש חמץ ואושרה על ידי ועדה מיוחדת של בד"ץ העדה החרדית.

חשוב לציין כי הרבנים הראשיים לישראל פסקו כי מותר להשתמש בפסח בכל סוגי המשחות הרפואיות המיועדות לשימוש חיצוני ולא למתן דרך הפה, וכן בכל טיפות העיניים, האוזניים והמשאפים, זריקות, פתילות, תכשירי חוקן, כל חומרי חיטוי שעל פני העור ותכשירים לאינהלציות. ברשימת התרופות הכשרות לפסח מצוינות רק תרופות שנלקחות בבליעה: טבליות, כמוסות, תרחיפים ותכשירים מיוחדים לחלל הפה.

את הרשימות המלאות של תרופות כשרות לפסח ניתן למצוא באתר משרד הבריאות, כולל מנועי חיפוש לפי שם

בדיקת תרופות כשרות לפסח

כל שנה נבדקות כל התרופות הרשומות באתר משרד הבריאות וכן גם באינדקס התרופות של Medic. לחוברת הוכנסו רשימת תרופות חדשות שאושרו לא מזמן בסל התרופות. לצד כל תרופה ברשימה מצוינת גם צורת לקיחתה: כמוסות - CAPS, קפליות - CAPL, טבליות - TABLS, תרחיף - SUSP, סירופ - SYR, נוזל - LIQ, תמיסה - SOL, מציצה - LOZ, טיפות - DROPS.

תחליפי חלב, מזון לתינוקות ומזון ייעודי כשרים לפסח

בתחליפי החלב אפשר למצוא מספר סוגי מטרנה כמו מטרנה קומפורט, גולד, אקסטרה קר או דייסות מטרנה. כמו כן ניתן למצוא סוגי נוטרילון שונים כמו קומפורט, מוכן להאכלה, ללא לקטוז ועוד, סוגי סימילאק שונים, ביניהם סימילאק גולד, איזומיל ועוד.

תרופות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אילוסטרציה: שאטרסטוק

ברשימת התכשירים הכשרים לפסח ניתן למצוא מחיות שונות כמו מחיות של גרבר, טעמן שיווק ורנדי שיווק – יש לבדוק שתווית "כשר לפסח" מופיעה על המוצר. הרשימה מכילה גם מזוון רפואי לתינוקות וכן מזון ייעודי בהתוויה רפואית. יש לבדוק את הרשימה המלאה לקבלת פרטים.

משככי כאבים ותרופות לצינון ושפעת כשרים לפסח

נורופן כשר לפסח – נורופן, נורופן לשפעת והתקררות, נורופן פורטה, נורופן פלוס, נורופן קוויק.

אקמול כשר לפסח – אקמול בקפליות וטבליות, אקמול פוקוס, אקמול נייט, אקמול טו גו, אקמול צינון & שפעת יום, אקמול צינון & שפעת לילה.

אקמולי כשר לפסח – אקמולי בטעם פירות סירופ, אקמולי פורטה בטעם תותי פרוטי סירופ.

אופטלגין כשר לפסח – אופטלגין טבליות וקפליות, אופטלגין טיפות ללא טעם.

דקסמול כשר לפסח – דקסמול ודקסמול קולד יום.

אדקס כשר לפסח – אדקס בקפליות, אדקס פורטה בקפליות.

איבופרופן כשר לפסח – איבופרופן 200 מ״ג קפליות, פורטה קפליות.

*רשימה חלקית, יש לבדוק את הרשימה המלאה

תרופות נגד אלרגיה ואנטיהיסטמינים כשרים לפסח

  • N-אֶלְרגָיה בטבליות
  • אלרג׳יx בטבליות
  • מיזולן
  • זילרג׳י בקפליות
  • אריוס בטבליות
  • פניסטיל טיפות
  • היסטפד – סירופ, טבליות
  • היסטמין-קאר סירופ
  • היסטזין בטבליות

*רשימה חלקית, יש לבדוק את הרשימה המלאה

תרופות כשרות לפסח מאוחדת

קופת החולים מאוחדת פרסמה עבור הציבור הרחב מנוע חיפוש מיוחד לפסח, המאפשר חיפוש תרופות וויטמינים הכשרים לפסח לפי שם. יש לכתוב את שם התרופה בתיבת החיפוש - אם התרופה תעלה בבדיקה, היא כשרה לפסח.

אלטמן תרופות כשרות לפסח

חברת אלטמן מפרסמת גם היא מדי שנה את רשימת המוצרים המאושרים לפסח, ע״י הרב יהודה שרשבסקי והרב עזרא לוינגר. הרשימה מכילה חלוקה של המוצרים המאושרים לפסח, כולל מוצרים המאושרים לאוכלי קטניות או ג׳לטין.

ניתן למצוא ברשימה של פסח 2023 מספר ויטמינים ותוספים כמו אבץ פיקולינט, אומגה 3 – תשעה חודשים, משקה אלוורה, ביוסיל, ביוטין, מגנזיום, ליקופן, פלקסיטול, שמן נר הלילה ועוד.

מה לעשות אם התרופה שלי אינה ברשימה?

אם התרופה שאתם צורכים אינה נמצאת ברשימת התרופות הכשרות לפסח, מומלץ לברר אצל הרופא המטפל אם קיים עבורה תחליף ברשימת התרופות הכשרות. אם לא קיים תחליף לתרופה שאינה כשרה לפסח, הרופא יכול להורות על צריכתה מחשש לפיקוח נפש ואז חובה לקחת אותה, במיוחד אם התרופה ניתנת באופן קבוע, וזאת בהוראת הרבנים. חולה שצריך לקחת תרופה מסוימת על פי הוראת רופא, ואם יפסיק את נטילתה ויחליף אותה ויגיע למצב של סכנה – חייב לקחת את התרופה על מנת לא להחמיר את מצבו.

תרופות

אילוסטרציה: שאטרסטוק

במקרה של ויטמינים ותוספי מזון שאינם נמצאים ברשימה ואינם כשרים לפסח - אם לא ניתנו בהוראת רופא, אפשר לדלג על ימי חג הפסח ללא חשש בריאותי. תמיסות, תרחיפים וסירופים שמותרים לשימוש בפסח מצוינים ברשימה אך יש לשים לב כי יש מספר תרחיפים נחוצים שלא ניתן היה להתיר אותם עקב חששות חמץ, ויתן לצרוך אותם בצורת כדורים או כמוסות שהם אכן כשרים לפסח. יש להתייעץ עם הרופא האם ניתן לקבל תרחיף אחר שהוא כשר לפסח או האם ניתן לקחת את התרופה בצורת מתן שונה.

שאלות ותשובות:

אילו תרופות אינן כשרות לפסח?

תרופות שמכילות אלכוהול או מרכיב חמץ אינן כשרות לפסח.

אילו תרופות כשרות לפסח?

מספר התרופות הכשר לפסח הוא גדול ויש להתעדכן ברשימות שקופות החולים ומשרד הבריאות מפרסמים מדי שנה לקראת פסח בשיתוף עם הרבנות הראשית לישראל.

האם תרופות הומאופטיות כשרות לפסח?

ברוב התרופות ההומאופטיות מעורב אלכוהול שהוא בחשש חמץ, ואף פעמים רבות הצמח שמהווה את יסוד התרופה או דגן או שהכוהל המורכב בתוכו הוא חמץ. לא ניתן לבדוק תרופות הומאופטיות באופן מסודר, ולכן לא קיימת רשימה מסודרת שתסדיר את הכשרות לפסח של ההומאופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום