תולעים בישבן – הכל על התופעה המטרידה

(63)
לדרג

תולעים בישבן – איך מזהים את התולעים בפי הטבעת, כיצד מטפלים ואיך מונעים הדבקה חוזרת? הכל על תולעי סיכה בטוסיק ולמה הן נוטות להופיע יותר אצל ילדים מאשר במבוגרים

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • תולעי מעיים הם טפילים שחודרים למערכת העיכול. הזן המוכר ביותר הן תולעי סיכה דקות ולבנות, הנפוצות בילדים. הביצים שלהן עוברות מילד לילד באמצעות מגע ישיר או באמצעות משטחים.
  • הביצים בוקעות במערכת העיכול והתולעים מגיעות מהמעי הגס עד לפי הטבעת, שם הן מטילות ביצים וגורמות לאי נוחות, לגרד ודגדוג.
  • הטיפול בתולעים בישבן הוא טיפול תרופתי במרשם רופא. יש לבצע גם טיפול מונע על ידי שמירה על היגיינה וכביסה בטמפרטורה גבוהה של מצעים, מגבות, בגדים וחיטוי שאר חפצים שהנדבק בא איתם במגע.
    ______________________________________

מה הן תולעים בישבן?

תולעים במעיים הן טפילים שחדרו למערכת העיכול. טפיל זה נפוץ מאוד בילדים עד גיל עשר אך מופיע גם אצל מבוגרים. המין הנפוץ של תולעי מעיים הן תולעי סיכה (Pinworms), שהן דקות כמו סיכה, לבנות ואורכן עד 14 מילימטרים. תולעת סיכה היא זיהום יחסית שכיח ולא מסוכן והיא נפוצה בכל העולם. זהו טפיל שהאדם הוא המאכסן היחיד שלו, כלומר המארח היחיד שבו הוא יכול לשגשג.

איך נדבקים בתולעים?

ההדבקה בתולעי סיכה היא מאדם לאדם, בדרך כלל בשלב הביצה של התולעת. הביצים נמצאות על משטחים שונים כמו מצעים, מגבות, צעצועים, שירותים וידיות של דלתות, ואף על כפות הידיים או מתחת לציפורניים. התולעים מסוגלות לשרוד על משטחים במשך שבועות עד חודשים. ההדבקה מתבצעת הלכה למעשה באמצעות בליעת הביצים של התולעים, שמתרכזות במעי הגס בעיקר בגלל הרירית שממנה הן ניזונות.

כשתולעי הסיכה מתבגרות, הן זוחלות לאורך המעי הגס ונודדות לאזור פי הטבעת, שם הן מטילות, בדרך כלל בשעות הלילה, כמות עצומה של ביצים. בתגובה, הילד או האדם מגרד את האזור וביצי התולעים עוברות מתחת לציפורניים, ומשם ממשיכות לכל משטח אחר שהוא נוגע בו, מהבגדים, המצעים, שטיחים וחפצים ועד הפה, מה שמוביל להפצה מחודשת במעיים. משך חייהן של התולעים הוא 20-30 יום. את הביצים ניתן לראות רק בעזרת מיקרוסקופ אך את התולעים ניתן לראות בעין בפי הטבעת או על החיתול ואף בתרבית צואה.

שטיפת ידיים

יש להקפיד על רחיצת ידיים והיגיינה בגילאי הגן. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה הם תסמיני תולעים בישבן?

התסמינים של תולעים בישבן הם כאבי בטן, אי נוחות בבטן וגרד או דגדוג באזור פי הטבעת. אצל ילדות ונשים, התולעים עלולות לנדוד לאזור הפות ולגרום לצריבה. נוסף על כך, הגרד עלול לגרום לאי שקט ולחוסר שינה במיוחד אצל ילדים.

איך מאבחנים תולעים?

את תולעי המעיים מאבחנים במספר דרכים:

  • תחושת גרד או דגדוג באזור פי הטבעת.
  • דיווח על בן משפחה, חבר או ילד בגן שסובל מתולעים.
  • בדיקת פי הטבעת באמצעות פנס על מנת להבחין בתולעים.
  • לעתים ניתן להבחין בתולעים בצואה.

תולעים בישבן - תרופות סבתא

ניתן להקל על הגירויים בפי הטבעת על ידי אמבטיה של מי סבון פושרים לפני השינה או עם הופעת הגירוי. יש לרחוץ את האזור המגורה מסביב לפי הטבעת ולמרוח וזלין. כך ניתן לצמצם את הטלת הביצים ואת הגירוי של התולעים.

תרופת סבתא נפוצה היא החדרת שום לפי הטבעת, אך זו אינה מומלצת ואף מיותרת, מאחר שהיא גורמת לצריבה קשה שלא עוזרת. תרופות סבתא שכן יכולות לעזור למצב של תולעים בישבן הן בעיקר רפואה מונעת, עם מאכלים שימנעו מהתולעים להתנחל במערכת העיכול כמו שום טרי, גזר, בצל, זרעי דלעת לא קלויים, שמן אורגנו, תמצית זרעי אשכוליות וזנגביל. באופן כללי מומלץ לצרוך מזונות עשירים בנוגדי חמצון ולהימנע מצריכת פחמימות פשוטות כמו סוכר, לחם לבן ומזונות קשים לעיכול כמו חלבון מן החי, שומנים רוויים ומזון תעשייתי.

האם קיימת תרופה ללא מרשם לתולעים בישבן?

לא קיימת תרופה ללא מרשם לתולעים בישבן. התרופה הנפוצה בארץ היא ורמוקס (מבנדאזול) הניתנת לילדים במרשם רופא. התרופה ניתנת בסירופ במינון של חמישה מ״ל. יש לתת מנה אחת ביום האבחון, ומנה נוספת כ-10-14 ימים לאחר מכן. המנה השנייה קריטית לחיסול התולעים ששרדו או בקעו לאחר המנה הראשונה.

תולעים בישבן של תינוק

תינוק שמרבה לגרד באזור הטוסיק, במיוחד לקראת השינה או בשעות הלילה, ובמקביל מפגין אי שקט או אי נוחות, ייתכן שהוא סובל מתולעים בישבן. ניתן לערוך בדיקה של אזור פי הטבעת עם פנס, או אפילו של הצואה בחיתול בעת החלפתו. התולעת תיראה כפס לבן ודק שזז.

מקרי הדבקה בתולעים בישבן מתחת לגיל שנתיים אינם נפוצים, אולם התרופה המטפלת ורמוקס אושרה ב-2018 לטיפול בילדים מתחת לגיל שנתיים והחל מגיל שנה. התרופה בטוחה מאוד לשימוש וכמעט ולא דווחו תופעות לוואי בשימוש בה.

תולעים בצואה של ילדים

תולעי סיכה נפוצות יותר אצל ילדים מאשר במבוגרים מאחר שההדבקה בהן מתבצעת באמצעות משטחים ומגע. בגני ילדים, פעוטונים, בתי ספר וגני שעשועים, מקרי ההדבקה נפוצים יותר. ילד שנדבק בתולעי סיכה חווה גירוד ודגדוג בישבן, מגרד וכך ביצי התולעים נכנסות מתחת לציפורניים ועוברות מידיו למשטחים, לצעצועים וכו׳. בצורה כזו, ילדים אחרים סביבו שבאו במגע עימו או עם משטחים או צעצועים שנגע בהם, נדבקים גם הם בתולעים.

תולעים בפי הטבעת

אפשר להבחין בתולעים בצואת הפעוט בחיתול. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לכן, יש להקפיד על שטיפת ידיים לאחר מגע באזור פי הטבעת, להימנע מהכנסת ידיים לפה וכסיסת ציפורניים. בגילאי הגן אין מודעות להיגיינה ולהימנעות מהכנסת ידיים לפה, לכן בגני ילדים קיים יותר סיכון להידבקות.

האם תולעים בישבן מסוכנות?

בזיהום תולעי סיכה אין כמעט סיבוכים. התולעת לא פוגעת במערכת העיכול חוץ מאשר במקרים מאוד נדירים. הסיבוך העיקרי שיכול להתרחש הוא דלקת בדרכי השתן בבנות, הנגרמת מגירוד תכוף של האזור.

מניעת תולעים בישבן

אם אחד מבני הבית נדבק בתולעים בישבן, חשוב במהלך ולאחר הטיפול התרופתי להקפיד על מניעת הפצת הביצים. קודם כל יש לכבס בטמפרטורה גבוהה את כל המצעים, המגבות, הבגדים והחפצים שהנדבק בא במגע איתם. לאחר מכן, מומלץ לגזום את ציפורניו ולשטוף היטב את ידיו. לעתים הרופא ימליץ על טיפול תרופתי מונע גם לשאר בני הבית.

שאלות ותשובות

איך יודעים אם יש תולעים?  תחושת גרד או דגדוג באזור פי הטבעת, דיווח על בן משפחה, חבר או ילד בגן שסובל מתולעים, בדיקת פי הטבעת באמצעות פנס על מנת להבחין בתולעים. כמו כן, לעתים ניתן להבחין בתולעים גם בצואה.

איך נעשית הדבקה בתולעים? הדבקה בתולעים בישבן נעשית באמצעות מגע. הביצים נמצאות על משטחים שונים כמו מצעים, מגבות, צעצועים, שירותים וידיות של דלתות, ואף על כפות הידיים או מתחת לציפורניים, והן מסוגלות לשרוד על משטחים במשך שבועות עד חודשים. ההדבקה מתבצעת הלכה למעשה באמצעות בליעת הביצים של התולעים.

האם תולעים גורמות לשלשול? תולעי מעיים אינן גורמות לשלשול אלא לאי נוחות בפי הטבעת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום