שבוע 20 להריון – אמצע הדרך ללידה

(1)
לדרג

שבוע 20 להריון הוא נקודת ציון חשובה בהריון, מחצית מתקופת הריון ממוצעת. עם אילו תופעות לוואי מתמודדים בחצי הדרך ללידה ומה חשוב לדעת? בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

תסמינים נפוצים בשבוע ה-20 להריון - קשיי נשימה, שלשולים, עלייה במשקל, לחצים בנרתיק, צירים מדומים ועוד.

עלייה במשקל בתקופה זו -  עלייה תקינה במשקל בעת ההריון עומדת על 11.5 ק"ג עד 16 ק"ג. מבחינה סטטיסטית רוב הנשים יעלו עד 2 ק"ג במהלך השליש הראשון, וחצי ק"ג בשבוע במשך שאר ההריון.

תנועות עובר - בשבוע 20 את עשויה להתחיל לחוש בתנועות של העובר שלך – רגע מאוד מרגש וקסום בהריון. אך גם אם את עדיין לא חשה בתנועות זו לא סיבה לדאגה, במיוחד אם מדובר בהריון ראשון. בשבוע 20 תחושי את התנועות כבועות או פרפור עדין. בשבועות יותר מתקדמים תרגישי את העובר בועט, מתגלגל ואפילו משהק.
___________________________________________

השבוע ה-20 הוא חודש חמישי בטרימסטר השני להריון. מזל טוב – הגעת  באופן רשמי לאמצע הדרך. בשלב זה הרחם תופס הרבה יותר מקום, ולחלק מהאיברים האחרים שלך - ללב ולריאות למשל, יש פחות מקום. תופעת לוואי שכיחה ולא נעימה בשלב זה היא קוצר נשימה, במיוחד בעת שכיבה על הגב, אך אין סיבה להיבהל - מדובר בתופעה טבעית לחלוטין. הקלי על עצמך בשכיבה על הצד.

עכשיו הבטן שלך גדלה והופכת לעגולה ויפה וסופסוף תוכלי ללבוש את בגדי ההריון שרכשת במיוחד למאורע. אז מה עוד מחכה לך?

קשיי נשימה

קוצר נשימה הוא אחד מהתופעות השכיחות ביותר בהריון. ככל שההריון מתקדם והרחם מתרחב, כך קשיי הנשימה גדלים וזאת מפני שהרחם לוחץ על הסרעפת ומקשה על נשימה תקינה. כאמור, בעת שכיבה על הגב קוצר הנשימה מתגבר, לכן מומלץ לישון על הצד. הצד המומלץ לשינה בהריון הוא צד שמאל, מפני שלפי מחקרים שינה על צד שמאל היא הטובה ביותר בהריון – היא מפחיתה את הלחץ על כלי הדם ומאפשרת זרימה בריאה של דם לך ולעובר.

עלייה במשקל

עלייה תקינה במשקל בעת ההריון עומדת על 11.5 ק"ג עד 16 ק"ג. מבחינה סטטיסטית, רוב הנשים יעלו עד 2 ק"ג במהלך השליש הראשון וחצי ק"ג בשבוע במשך שאר ההריון. נשים עם עודף משקל יצטרכו לעלות פחות - עד 11 ק"ג, תלוי במשקל שלהן לפני ההריון.

לעומת זאת, נשים בתת משקל יצטרכו לעלות יותר, עד 18 ק"ג. כמו כן, במקרה של תאומים עלייה תקינה במשקל היא בטווח של 16.5 ק"ג עד 24.5 ק"ג.

עלייה במשקל בהריון. צילום:  שאטרסטוק

עלייה במשקל בהריון. צילום: שאטרסטוק

חשוב לזכור שחלק גדול מהמשקל שנוסף בהריון לא מתבטא בשומן: התינוק שוקל בסוף ההריון כ-3.5 ק"ג בממוצע, השליה שוקלת כ-1.5 ק"ג, מי השפיר שוקלים כ-1.5 ק"ג, רקמת השדיים כ-1.5 ק"ג, אספקת הדם כ-2 ק"ג, מאגרי שומן - כ-3.5 ק"ג והרחם - עד כ-2.5 ק"ג.

שלשולים

שלשולים במהלך ההריון נחשבים לנפוצים. במהלך ההריון מתרחשים בגוף שינויים הורמונליים רבים אשר יכולים לגרום למערכת העיכול להאט, ואז עלולה להיווצר עצירות. במקרים אחרים, השינויים ההורמונליים עלולים להאיץ את מערכת העיכול ולגרום לשלשולים. כמו כן, במקרים מסוימים השלשולים לא קשורים להריון, הם עלולים לנבוע מוירוסים ויראליים, זיהומים חיידקיים, הרעלת מזון, כתופעת לוואי לתרופות ועוד.

לחץ בנרתיק

במהלך ההריון, נשים רבות חשות לחץ סביב הנרתיק, מדובר בתופעה שכיחה וטבעית לחלוטין – תופעה זו עלולה להתרחש בכל שלב בהריון. אחרי הכל, הרחם שלך מתרחב מגודל של תפוז לגודל של אבטיח. בסוף ההריון, לחץ זה עלול לנבוע ממשקל התינוק שנלחץ על רצפת האגן, ואילו בטרימסטר השני לחץ בנרתיק מתפרץ בעקבות השילוב של היחלשות רצפת האגן ומשקל מוגבר.

ניתן להקביל את רצפת האגן למתלה עשוי ריר - הוא תומך באיברי האגן, כולל הרחם, הנרתיק, השופכה ושלפוחית השתן. הריון יכול להחליש את רצפת האגן, נשים שילדו עלולות לסבול מפגיעה באזור - מה שגורם להיחלשותו, וככל שרצפת האגן נחלשת, כך תחושת הלחץ שבנרתיק תגבר.

צירים

בשבוע ה-20 צירים מדומים נחשבים לשכיחים יחסית, הם נסבלים, לא סדירים ומתפרצים בתדירות נמוכה. זאת, לעומת צירי לידה המתבטאים בכאב עז ובתדירות גבוהה. צירי לידה בשבוע 20 עלולים להיות מסוכנים – תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 עלולים לסבול מבעיות נשימה ואכילה ושמירה על ויסות חום גוף. צירים מוקדמים מתרחשים בין השבוע ה-20 ל-37 להריון, כאשר התכווצויות הרחם גורמות לצוואר הרחם להיפתח מוקדם מהרגיל, מה שעלול לגרום ללידה מוקדמת. גורמים מסוימים עשויים להגביר את הסיכוי של אישה ללדת לידה מוקדמת, כגון נשיאת תאומים.

שבוע 20 להריון. צילום: שאטרסטוק

שבוע 20 להריון. את עשויה להתחיל לחוש בתנועות העובר שלך. צילום: שאטרסטוק

עם זאת, הסיבות לצירים מוקדמים אינן ידועות. יש מספר סימני אזהרה שעלולים לסמן על לידה מוקדמת, ביניהם: התכווצויות רחם המתרחשות שש פעמים או יותר בשעה, התכווצויות דמויות מחזור המתרחשות בתדירות גבוהה, כאב גב עמום המורגש מתחת לקו המותניים שבא והולך, לחץ משמעותי באגן, עלייה או שינוי בהפרשות מהנרתיק כגון שינוי להפרשה רירית, מימית ודמית. אם חווית את אחת מהתופעות הללו, כדאי לגשת באופן מיידי לבדיקה רפואית.

תנועות עובר

בשבוע 20 את עשויה להתחיל לחוש בתנועות של העובר שלך – רגע מאוד מרגש וקסום בהריון. אך גם אם את עדיין לא חשה בתנועות, זו לא סיבה לדאגה, במיוחד אם מדובר בהריון ראשון. קשה לזהות את התנועות כתנועות עובר מפני שהעובר קטן מאוד, והתנועות שלו לא ממש מורגשות. בשבוע 20 תחושי את התנועות כבועות או כפרפור עדין. בשבועות מתקדמים יותר, תרגישי את העובר בועט, מתגלגל ואפילו משהק.

ירידת מים

ירידת מים בשבוע 20 היא ירידת מים מוקדמת, מה שהופך אותה למסוכנת, מפני שכאשר המים יורדים מדובר למעשה בתחילתה של לידה, ולידה בשבוע ה-20 להריון היא סכנת חיים מובהקת לעובר. כמו כן, ירידת מים בשבועות מוקדמים מעידה לרוב על זיהום ברחם. לכן, במקרה כזה חייב לפנות בדחיפות לבדיקה.

השבוע ה-20 להריון הוא אמצע הדרך של המסע הקסום שנקרא הריון – אמנם הסוף נראה רחוק, אך לא תאמיני כמה מהר הוא מגיע וכמה מהר תמצאי את עצמך חובקת את הילד או הילדה שלך. בינתיים, תיהני מהדרך – מתנועות העובר, מהבטן היפה והמתעגלת ואפילו מהחשקים המוזרים. בהצלחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום