פתרונות ראייה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

(7)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתם סובלים מיובש, מסנוור או מרגישויות נוספות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים, הכתבה הזאת בשבילכם. האופטומטריסטית יפעת גבריאל מסבירה אילו פתרונות קיימים לבעיה

אופטיקאית
077-3168830 (מספר מקשר)

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים הפכו ליותר ויותר פופולריים בקרב צעירים מרכיבי משקפיים בעשורים האחרונים. במרבית המקרים, מדובר בניתוחים בטוחים ומוצלחים. יחד עם זאת, חלק מהמנותחים מתמודדים עם תופעות לוואי מטרידות ונזקים מתמשכים כתוצאה מהניתוח.

הבשורה הטובה היא שברוב המקרים התופעות הן זמניות. הבשורה הפחות טובה היא שהמצב הזמני יכול להימשך עד שנה ואף יותר וליצור בעיה קשה בתפקוד היומיומי. האופטומטריסטית המוסמכת יפעת גבריאל, בעלת "אופטיקה יפעת" בנתניה, היא אחת מנשות המקצוע המובילות בארץ לטיפול בבעיות ראייה לאחר ניתוח לייזר בעיניים.

מה הן הבעיות הנפוצות לאחר ניתוח לייזר בעיניים?

"הבעיות הנפוצות לאחר ניתוח לייזר בעיניים הן יובש, הרגשה של 'חול בעיניים', סנוורים, רגישות לאור, כאבים וטשטוש ראייה", אומרת גבריאל. "במהלך הניתוח משייפים בלייזר את מרכז הקרנית שהופכת מקמורה לשטוחה במרכזה. התהליך הזה מוביל ל'הלם' של מערכת הפרשת הדמעות. ברגע שיש פחות ייצור של דמעות באופן זמני, הדבר מוביל ליובש".

יובש בעין

כאב ויובש בעיניים לאחר ניתוח להסרת משקפיים לרוב חולפים מעצמם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לדבריה, "המצב הזה נפוץ במיוחד אצל מי שסבלו מיובש קל או קבוע בעיניים טרם הניתוח להסרת משקפיים. ברוב המקרים, לאחר כחצי שנה הקרנית מתאוששת מהפרוצדורה המטלטלת והיובש חולף, אך כל עוד הוא שם, מדובר במטרד רציני שמקשה על ההתנהלות היומיומית".

אילו פתרונות קיימים למי שסובל מבעיות ראייה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

"ישנם מגוון פתרונות אופטומטריים שיכולים לשפר את איכות החיים של המטופלים. למשל, עדשות מגע שמאפשרות לאפיתל הקרנית זמן החלמה בעזרת מניעת חיכוך העפעפיים עם הקרנית בעת מצמוץ; עדשת מגע רכות מסילקון הידרוג'ל, כמו TOTAL 1, עם עבירות חמצן גבוהה וריבוי מים בחלק החיצוני, שנדבקות לקרנית טוב יותר מעדשות מגע רגילות ומאפשרות סיכוך מלא לקרנית".

כמו כן, ממשיכה גבריאל, "ישנם ציפויים כמו אנטי ריפלקס ופולורואיד ופילטרים צבעוניים שניתן לבנות בשכבות על עדשות ראייה. בין היתר, אני מציעה למטופלים עדשות עם ציפוי רשת, שממקדות את קרני האור הישירות שמגיעות לעין ומבטלות את הקרניים סביב לעין, שמקשות על הראייה ויוצרות עיוותים. אני בין היחידות בארץ שמחזיקות בשני סוגים של עדשות ציפוי רשת, של חברת MESH ושל חברת HEXACORR, המותאמות לפי גיל, מרשם ואופי המטופל".

למצבים קשים, גבריאל ממליצה על עדשות מגע סקלרליות קשות ונושמות בקוטר גדול מהקרנית, ששומרות על הלחות בעין ומשפרות את חדות הראייה. "מדובר על עדשות שבדרך כלל מותאמות לאנשים עם יובש חמור בעיניים. כאשר היובש לא עובר כעבור שנה ממועד ניתוח הלייזר, זהו פתרון שניתן לשקול אותו".

כיצד ניתן להתאים עדשות מגע לאנשים שעברו ניתוח לייזר והאם המשמעות היא שניתוח הלייזר לא היה מוצלח?

"ישנן עדשות מגע של חצי מספר ורבע מספר, וניתן גם להזמין עדשות מגע במספר אפס למי שזקוק לפתרון לבעיות יובש בלבד. מעבר לכך, כדאי לזכור שגם ירידה של מרשם ממספרים גבוהים כמו 8- ומעלה, לתוצאה של מרשם נמוך כמו 1.5-, יוצרת שינוי משמעותי באיכות החיים של המנותח.

אופטיקה

התאמת הטיפול האישי למטופל לוקחת לעתים זמן ונסיונות שונים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"מנגד", אומרת גבריאל, "אם הניתוח הוריד את מרשם המשקפיים ל-0 אבל המטופל סובל מיובש קשה ותמידי, זהו ניתוח פחות מוצלח. כאמור, אחוז המקרים הללו הוא זניח".

מי הם המטופלים שמגיעים אלייך לאחר ניתוח לייזר בעיניים?

"מגיעים אלי אנשים מכל הארץ. מי שסובל מבעיה בראייה בעקבות ניתוח לייזר נחוש לטפל בעצמו. אותם אנשים זקוקים ברגעים האלה להמון תמיכה פסיכולוגית וסבלנות כיוון שהתאמת הטיפול האישי למטופל לוקחת לעתים זמן ונסיונות שונים, משום שאי אפשר לדעת מראש מה יעבוד. אני קשובה למטופלים ומלווה אותם לאורך כל הדרך, עד למציאת הפתרון היעיל ביותר".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום