כאבי גדילה? יש דבר כזה!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אורתופד הילדים ד"ר נעם בור מסביר מה הם כאבי גדילה, ממה הם נובעים, איך מזהים ומבדילים בינם לבין דלקת והאם יש ילדים שמנצלים אותה רק כדי לנוח?

רופא אורטופד
053-7106416 (מספר מקשר)

בין אם סבלתם בילדותכם מכאבי גדילה ובין אם ילדיכם מתלוננים על התופעה, דעו שהיא אכן קיימת אך עדיין, למרות שכיחותה, היא נותרה  מסתורית וללא הסבר.

ד"ר נעם בור, לשעבר מנהל המחלקה האורתופדית לילדים בבית חולים העמק בעפולה ומרצה קליני בכיר בטכניון, אומר בפודקאסט התכנית "דוקטורס" ברדיו תל אביב כי בהחלט "יש דבר כזה שנקרא כאבי גדילה בקרב ילדים, אך אין מה לעשות מול הבעיה. המושג אכן קיים אבל אפשר לומר שהוא מושג די מסתורי. מה בדיוק גורם לכאבים? מאיפה צץ המושג הזה? לא ממש ידוע".

ד"ר בור מוסיף כי "הכאבים האלה אכן אמיתיים, אבל כיום אנחנו מתייחסים לכאבים האלה ככאבים לאחר מאמץ". ביטוי לכאבים הללו ניכר בעיקר אצל ילדים פעילים ספורטיבית ובעיקר בסוף היום. "יכולים גם להיות כאבי לילה שמעירים אותם מהשינה, אבל זה נדיר", מציין ד"ר בור.

כיצד ניתן, אם כן, לזהות שמדובר בכאבי גדילה? "קודם כל, מה שמאפיין את כאבי הגדילה זה שהם אינם קבועים ואינם יציבים", הוא אומר. "לא מדובר בכאבים המגיעים בכל יום ובכל לילה, בצורה רציפה, אלא שהתדירות שלהם משתנה ובין כאב לכאב יכולים לחלוף שבועות".

בנוסף, אומר ד"ר בור, "אופי הכאבים משתנה גם הוא - אין חוקים. אנחנו מייחסים את הכאבים בדרך כלל לגפיים התחתונות - השוקיים או הירכיים - אך בהחלט עשויים להיות כאבים גם בגפיים העליונות ובגב. דבר נוסף שמאפיין את הכאבים הללו זה שהם יכולים להיות גם סימטריים, בשתי הגפיים, וגם א-סימטריים".

הנקודה המעניינת מבחינת ד"ר בור היא דווקא הניתוח הפסיכולוגי שלו שעומד מאחורי כאבי הגדילה. לדבריו, הוא פוגש שתי קבוצות של ילדים, בעיקר ספורטאים שחווים כאבים אחרי מאמץ, שמגיעים למרפאה עם תלונות על כאבי גדילה או מאמץ. בקבוצה הראשונה הוא מזהה ילדים עם מוטיבציה גבוהה מאוד להמשיך לשחק, אלה ששמחים מאוד כשהוא לא מגביל את הפעילות הספורטיבית שלהם. הקבוצה השנייה, הוא אומר, יוצאים מאוכזבים מהמרפאה ונראה שהיו מעוניינים בכמה ימי מנוחה.

לפודקאסט המלא על כאבי גדילה >>>>

  • צור קשר
ד"ר נועם בור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום