בריחת סידן? כך תשמרו על משק העצם כבר מגיל צעיר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אוסטאופורוזיס, או בריחת סידן, היא מחלה שבעקבותיה החולה עלול לשבור את עצמותיו גם בשל מאמץ קל שבקלים. ד"ר ילנה סיגל מסבירה מה ניתן לעשות כבר מגיל צעיר כדי להימנע מהבעיה

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

במהלך שנות החיים אנו חשופים לבעיות רפואיות חדשות שצצות בעקבות הגיל ואלו עלולות להעיב על איכות החיים באופן ניכר. אחת מהן, המוכרת לרבים, היא אוסטאופורוזיס – ובעברית בריחת סידן.

ד"ר ילנה סיגל, אנדוקרינולוגית, מומחית לסוכרת ולאנדוקרינולוגיה, מספרת בפודקאסט התכנית "דוקטורס" ברדיו תל אביב על הפעולות שחשוב לעשות כבר מגיל צעיר כדי להימנע מבעיות של בריחת סידן לטווח הארוך. כמו כן היא מסבירה אילו מחלות עלולות לגרום לבריחת סידן ומה הן האפשרויות הניתנות כיום לטיפול בבעיה לאחר שכבר הופיעה.

אוסטאופורוזיס היא מחלה שגורמת לשינוי מבני של העצם ולירידת מסת העצם, אומרת ד"ר סיגל. כתוצאה מהשינוי הזה, העצם לא מסוגלת לשאת מאמץ - רגיל ככל שיהיה – ועצמותיו של החולה עלולות להישבר אפילו תחת מאמץ קל.

ממה נובעת בריחת סידן? הסיבה העיקרית היא הגיל. "אצל נשים", אומרת ד"ר סיגל, "המחלה מתחילה להתפתח בגיל המעבר, בסביבות גיל 50 בערך, ואצל גברים בסביבות גיל 60. המחלה מתפתחת כתוצאה מירידה ברמות הורמוני מין, אסטרוגן בנשים וטסטוסטרון בגברים".

תזונה נכונה

לתזונה נכונה יש השפעה טובה על בניית עצם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בנוסף, יש מספר מחלות שעלולות לגרום לאוסטאופורוזיס. "גם מחלות במערכת העיכול, למשל, יכולות לגרום למחלה, וגם בעיות נוספות כמו הפרשה עודפת של הורמון בלוטת יותרת התריס ועוד", אומרת ד"ר סיגל.

האם אוסטאופורוזיס קשורה לתזונה לא נכונה והאם תזונה נכונה עשויה למנוע לאורך זמן את המחלה? "בוודאי", מציינת ד"ר סיגל. "אם אדם לא צורך וסופג מספיק סידן מגיל צעיר – בשנים שבהן נבנות העצמות בגוף - לא יהיה לו מספיק חומר שיבנה את העצמות שלו ויקשיח אותן. בזמן מאמץ", היא אומרת, "הן לא ישרדו כי העצם לא תהיה מספיק צפופה וחזקה".

ד"ר סיגל מסבירה כי מלבד תזונה לקויה, גם רמה לא מספקת של ויטמין D, אורח חיים עם פעילות גופנית מועטה, עישון ושתייה מופרזת של אלכוהול עלולים לזרז את הופעת המחלה. "כל מה שמופנה נגדם", היא אומרת, "יכול במידה מסוימת לעזור לנו להימנע מאוסטאופורוזיס. למשל, להתאמן שלוש-ארבע פעמים בשבוע, במשך 30-40 דקות כל פעם, בהחלט יכול לעזור".

להאזנה לפודקאסט המלא >>>>

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום