זריקות להרזיה: יתרונות, חסרונות וסיכונים

(465)
לדרג

האם נמצא הפתרון האולטימטיבי להשמנת יתר? הזריקות החדשות להרזיה, שכמה מהן אושרו לאחרונה לשימוש בישראל, מעניקות תקווה לכל מי שסובלים מהשמנת יתר

מאת: נירה ברלין

עיקרי הכתבה:

  • זריקות ההרזיה, שפותחו במקור לטיפול בסוכרת, נמצאו כיעילות בהורדה משמעותית במשקל, הורדת רמות הסוכר בדם, הפחתת התיאבון והגברת תחושת השובע.
  • התרופות ניתנות באמצעות זריקות ותופעות הלוואי שלהן בדרך כלל אינן משמעותיות.
  • בין התרופות פורצות הדרך החדשות, שחלקן הוכנסו באחרונה לחלק מביטוחי קופות החולים, ניתן למנות את אוזמפיק וסקסנדה, כמו גם ווגובי, שאושרה לשימוש בארה"ב.
    __________________________________

המלחמה העולמית בהשמנת יתר מעסיקה את ארגוני הבריאות, הרופאים והחולים כבר שנים רבות. השמנת יתר היא מגיפה המסכנת את בריאותם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם, והיא איננה רק עניין אסתטי או אופנתי. כיום אנחנו יודעים שהשמנת יתר מסכנת את בריאותם של מבוגרים וילדים ומגבירה את הסיכון להתפתחות מחלות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם. יש הקושרים גם בין השמנת יתר להתפתחות כמה סוגי סרטן, שלא לדבר על בעיות נפשיות ופגיעה בדימוי העצמי.

כל מי שאי פעם התנסה בדיאטות שונות ומשונות, יודע שזוהי מלחמה כמעט אבודה. לא מדובר רק בכוח רצון והתמדה. המעגל הבלתי נגמר של דיאטות, תכשירים יקרים שמבטיחים נפלאות ולא מקיימים, משטרי הרעבה עצמית, אימוני כושר, והנדנדה האינסופית של עלייה וירידה במשקל ושוב עלייה, שמסתיימת במשקל רב יותר, כל אלה מוכרים לכולנו. האם עכשיו נמצא הפתרון לכל למלחמה בהשמנה? בשורת הזריקות להרזיה מעניקה תקווה לחולים ולרופאים ברחבי העולם, ועכשיו גם בישראל.

זריקות להרזיה - מהו המנגנון על פיו הן פועלות? 

זריקות ההרזיה, שפותחו במקור לצורך טיפול בחולי סוכרת, נמצאו כמתאימות לשימוש כטיפול בהשמנת יתר, אחרי שחולים שטופלו באמצעותן דיווחו בנוסף לשיפור ברמות הסוכר, גם על ירידה משמעותית במשקלם. בנוסף דיווחו החולים על הגדלת תחושת השובע ושיפור בתהליכי העיכול.

זריקת אוזמפיק להרזיה. שימוש פשוט פעם בשבוע. צילום: שאטרסטוק

זריקת אוזמפיק להרזיה. שימוש פשוט פעם בשבוע. צילום: שאטרסטוק

למעשה, התרופות המדוברות מחקות את פעילות הורמון השובע בגוף. זהו הורמון המיוצר בתאי המעי ומופרש אל הדם בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול. התרופות פותחו במקור לטיפול בסוכרת, אולם נמצא שהן גורמות לירידה נהדרת במשקל על ידי העלאת הפרשת ההורמון אינסולין מהלבלב, על פי רמת הגלוקוז בדם; הפחתת הפרשת הורמון הגלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ושחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד; האטת התרוקנות הקיבה, מה שגורם להפחתה בתיאבון; ועלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח.

יכולתן של התרופות החדשות להשפיע על מרכז הרעב המצוי בבלוטת ההיפותלמוס במוח, כמו גם העובדה המפתיעה שהן מקטינות את התשוקה למזונות עתירי שומן, הפכה אותן לפתרון נפלא לטיפול בעודף משקל.

אילו תרופות הרזיה קיימות בארץ?

בארץ ניתנת תרופה בשם אוזמפיק (Ozempic) המיועדת לחולי סוכרת. כיום יש אפשרות לתת את התרופה באופן פרטי גם לצורך ירידה במשקל. התרופה ניתנת במינון נמוך יותר מתרופה בשם ויגובי (Wegovy) שקיבלה אישור בארה"ב.

את התרופה, שניתנת כזריקה באמצעות עט-מזרק עם מחט חד פעמית, לוקחים פעם בשבוע והיא פועלת בכל המנגנונים שהוזכרו – הגברת תחושת השובע, ירידה ברמות הסוכר בדם והתרוקנות איטית יותר של הקיבה, מה שמאריך את תחושת השובע ומחליש את החשקים למזון עתיר שומן.

תרופה אחרת המשווקת בישראל, סקסנדה (Saxenda), מאושרת על ידי קופות החולים. סקסנדה ניתנת כזריקה אחת ליום לצורך הרזיה. בדומה לאוזמפיק, גם סקסנדה מכילה מרכיב המדמה את הורמון השובע, מגביר ומאריך את תחושת השובע ומשפר את מדדי הסוכר בדם.

התרופות משווקות, כאמור, כעטים להזרקה עם מחט חד פעמית דקה, וההזרקה עצמה, לאזור הבטן או הזרוע, היא פשוטה ואיננה מכאיבה.

זריקות להרזיה - תופעות לוואי וסיכונים

השפעת התרופות מתחילה בתוך יום אחד ועד שבוע מתחילת ההזרקות. תופעות הלוואי כוללות בעיקרן שלשולים, גזים, בחילות ואי נוחות בבטן.

חלק מהמטופלים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים כמו מזונות עתירי שומן ומלח, וכן על כמיהה למזון מתוק. תופעות הלוואי, שחולפות בדרך כלל עם הזמן, קשורות אולי להגברת התנועתיות במערכת העיכול ואצל רוב המטופלים הן חולפות בתוך כמה חודשים.

אין הגבלת זמן והחולים יכולים לקחת את התרופה עד שיגיעו למשקל הרצוי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אין הגבלת זמן והחולים יכולים לקחת את התרופה עד שיגיעו למשקל הרצוי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ההמלצה המקובלת להקטנה ולהימנעות מתופעות לוואי תישמע מוכרת לרוב הסובלים ממשקל עודף: מעבר לתזונה של ארוחות קטנות לעתים קרובות, הימנעות ממזונות מטוגנים, מזונות חריפים או מאוד מתוקים, הקפדה על שתייה מרובה של מים וכמובן, פעילות גופנית.

על פי הפרסומים, אין הגבלת זמן והחולים יכולים לקחת את התרופה עד שיגיעו למשקל הרצוי. ניתן להעלות או להפחית מינון תוך התייעצות עם הרופא. עם זאת, הטיפול בזריקות ההרזיה אפשרי רק עם מעקב של הרופא המטפל ובאמצעות מרשם.

מאיזה גיל אפשר לקחת זריקות להרזיה?

לאחרונה אישר משרד הבריאות הישראלי שימוש בתרופה מסוג סקסנדה לבני נוער מגיל 12 ומעלה. מחקר שעסק בשימוש בתרופה לילדים פורסם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine. . במחקר השתתפו ילדים בגילאי 12-18 שנים בעלי משקל גבוה מ-60 ק"ג ומדד מסת גוף (BMI) גבוהה מ-30, שדיאטות אחרות לא היו יעילות עבורם.

התוצאות הראו שבקרב מי שקיבלו את התרופה נצפתה ירידה של 10% ויותר במדד מסת הגוף. החוקרים הגדירו את הטיפול כפורץ דרך ואמרו שהירידה במשקל בגיל שבו הילדים ממשיכים לגדול היא משמעותית ביותר.

חלק מהילדים שהשתתפו במחקר דיווחו על תופעות לוואי של שלשולים ובחילות, אבל התברר שאם הטיפול נעשה תוך מעקב של רופא, שמעלה את המינון באופן הדרגתי ובהתאם לתגובה, וכן על ידי מתן דיאטה מתאימה, רוב תופעות הלוואי נעלמות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום