דורבן ברגל: גורמים ושיטות טיפול מתקדמות

(35)
לדרג

יש לכם כאב בלתי מוסבר בכף הרגל? ייתכן שזהו דורבן ברגל, מחלה הנגרמת כתוצאה ממאמץ ממושך ועומס על העקב. כיצד מונעים דורבן ברגל ואיך מטפלים? הכל במדריך אחד

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • דורבן ברגל היא מחלה שמתבטאת בכאבים בעקב כף הרגל ובפרט ברקמת החיתולית הכפית שהיא רקמה הנמתחת לאורך תחתית כף הרגל, תומכת בקשת כף הרגל ומקשרת בין העקב לבין כל אחת מאצבעות כף הרגל.
  • עומס על הרקמה ועל העקב הנגרמים מפעילות ממושכת, מאמץ ולחץ עלולים לגרום להתפתחות דלקת ברקמה ולכן לכאבים שמחמירים בהדרגה ונוטים להופיע יותר לאחר שנת הלילה ועם תחילת ההליכה.
  • פעילות ספורטיבית, עמידה ממושכת, עודף משקל וגיל הם כולם גורמי סיכון לדורבן ברגל.
  • הטיפול מתבצע על ידי משככי כאבים, תרגילים פיזיותרפיסטים ופעילות מונעת כמו נעילת נעליים מתאימות והימנעות ממאמץ.
    ________________________________________

מה זה דורבן ברגל?

דורבן בכף הרגל הוא השם המוכר למחלת החיתולית הכפית, באנגלית Planter Fasciitis, שמתבטאת כאבים בעקב כף הרגל ברקמת החיתולית הכפית, המחברת את עצמות כף הרגל ועוטפת את השרירים שם. הכאב חמור יותר לאחר הקימה בבוקר או לאחר פעילות ממושכת.

החיתולית הכפית היא רקמה ארוכה הנמתחת לאורך תחתית כף הרגל, היא מקשרת בין העקב לבין כל אחת מהאצבעות ותומכת בקשת של כף הרגל. עומס יתר על הרקמה יכול לגרום לדלקת ולכן לכאבים.

דורבן ברגל - תסמינים

הכאב הוא כאב חד בעקב המופיע בזמן דריכה ומתפתח באופן הדרגתי. ברוב המקרים הכאב יופיע רק ברגל אחת, ובשליש מהם שני העקבים יהיו מושפעים. הכאב חמור יותר לאחר שנת לילה ועם תחילת ההליכה. לאחר עמידה או הליכה ממושכת הכאב מחמיר פעם נוספת.

עקב הכאב והימנעות משימת משקל על העקב הכואב או ממאמץ של הרגל, מתפתחת לעתים גם צליעה.

במצבים שבהם יש חוסר תחושה או עקצוצים בכף הרגל, ייתכן ויש נזק לעצב בכף הרגל. כף רגל חמה ו/או חום גבוה של המטופל, יכולים להעיד על הימצאות זיהום. עקב נוקשה ונפוח יעיד על דלקת פרקים

ארבעה מכל חמישה מקרים יחלימו בתוך שנה. אחד מכל עשרים לא יחוש הקלה אפילו עם טיפולים, ובמקרים אלה תידרש התערבות ניתוחית.

דורבן ברגל - סיבות וגורמי סיכון

מחלת החיתולית הכפית היא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בכף הרגל ומשוער כי כל אדם יחווה את סוג הכאב הזה לפחות פעם אחת בחייו, אך השכיחות היא גבוהה יותר אצל בקבוצות הבאות:

פעילות ומאמץ - מי שעורכים פעילות הכרוכה במאמץ רב על העקב והרקמה המחוברת אליו, למשל אנשים שרצים בקביעות, עובדי מפעל, מלצרים, וספורטאים כמו אצנים, שחקני כדורסל ורקדנים.

גיל – דורבן ברגל נפוץ בגילאים 40-60.

מבנה הרגל – מצבים כמו פלטפוס (כפות רגליים שטוחות), כפות רגליים עם קשתות מוגבהות, נעילת נעליים לא מתאימות שמשפיעות לרעה על חלוקת משקל הגוף על הרגל בזמן עמידה – כל אלה משפיעים על הלחץ שמופעל על הקרסול ועל העקב.

השמנת יתר - גם השמנת יתר ובפרט השמנה חדה ופתאומית, מייצרת לחץ על הרקמה החיתולית ומהווה סיכון לדורבן ברגל.

דורבן ברגל - אבחון

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת נקודות רגישות בכף הרגל על ידי רופא. האבחנה תיקבע בהתאם לעברו הרפואי של המטופל והתסמינים.

תיבדק מערכת העצבים של השרירים והשלד באזור הקרסול וכף הרגל כולל בדיקת רפלקסים, כוח שרירים, מתח שרירים, קואורדינציה, שיווי משקל והתחושה. בדיקות נוספות יכולות להיות צילום רנטגן, בדיקות דם או בדיקות דימות כמו אולטרסאונד או MRI.

צילום רנטגן של כף הרגל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

צילום רנטגן של כף הרגל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

דורבן ברגל - טיפול

משככי כאבים ותרגילים - הטיפול משלב שימוש במשככי כאבים ובתרגילים להקלה על כאב וזירוז ההחלמה. התרגילים מותאמים למצבו של המטופל על ידי פיזיותרפיסט או על ידי גורם מוסמך אחר. מטרתם היא למתוח את שרירי השוק והרצועה הפגועה ולשפר את גמישות כף הרגל. את התרגילים מומלץ לבצע בשתי הרגליים כי הם משפרים את היציבה ואת שיווי המשקל.

הימנעות ממאמץ - על מנת לזרז את ההחלמה, יש לאפשר לרגל הכואבת מנוחה רבה ככל האפשר, להימנע מעמידה ממושכת ומגורמי סיכון להחמרת הדורבן ברגל כמו מאמץ ממושך והפעלת לחץ ומשקל על הרגל הפגועה. יש להקפיד על ביצוע תרגילי המתיחה.

נעליים וסד תומך - יש להימנע מנעילת נעליים שלא מספקות תמיכה לעקב כדי למנוע החמרה של הכאב. הנעליים המומלצות הן נעליים גבוהות עם שרוכים. ניתן להשתמש גם בסד מותאם אישית בחנות המתמחה באביזרי אורתופדיה, אותו מכניסים לנעל והוא מספק את התמיכה המתאימה לעקב ומסייע בתהליך החלמה.

קומפרסים קרים - דרך נוספת להקל על הכאב הוא לקרר את העקב הכואב באמצעות קרח עטוף במגבת נקייה למשך 5-10 דקות.

קשירת העקב - באמצעות רצועות ספורט דביקות שמסייעות בהפחתת הלחץ המופעל על העקב

קיבוע לילי – קיבוע לילי לכף הרגל מוודא כי אצבעות הרגליים פונות כלפי מעלה בזמן השינה ובכך נשמרת המתיחה של גיד אכילס ושל רצועת הרקמה החיתולית הכפית לאורך הלילה, מה שמסייע בתהליך ההחלמה.

תרופות וטיפולים אחרים להקלת הכאב

  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs).
  • זריקת קורטיקוסטרואידים – עלולה לגרום לתופעות לוואי קשות. לא מומלץ לקבל יותר משלוש זריקות בשנה בכל איבר בגוף.
  • טיפול באמצעות גלי הלם חוץ גופיים – טיפול לא פולשני שגורם לאלחוש של עצבי הכאב ומזרז את תהליך ההחלמה הטבעי של הגוף.

דורבן ברגל ניתוח

אם וכאשר אף אחד מהטיפולים התרופתיים וטיפולי המניעה לא צלחו למשך יותר משנה, יש לשקול ניתוח לשחרור רצועת הרקמה החיתולית הכפית. ניתוח זה נחשב לשנוי במחלוקת ונהוג להימנע ממנו. את הניתוח מבצעים באופן אנדוסקופי או פתוח, זמן ההחלמה הוא כ-2-3 שבועות. בעוד שלאחר ניתוח אנדוסקופי ניתן לחזור להליכה כמעט מיד, הסיכון במהלכו לפגיעה עצבית הוא גבוה יותר. התפתחות זיהום ואף החמרת הסימנים הם סיכונים הקיימים בשני סוגי הניתוחים.

דורבן ברגל תרופות סבתא

כורכום – כורכום הוא נוגד דלקות ומחזק של המערכת החיסונית ולכן נהוג לצרוך אותו פעם ביום על מנת לנטרל דלקות וכאבים בגוף.

חומץ תפוחים – חבישת העקב בתחבושות הספוגות בחומץ תפוחים אמורה לסייע במניעת הכאב של דלקת הדורבן. הבסיס לתרופה הוא הסגולות האנטי דלקתיות של חומץ תפוחים.

חליטת אלפלפה – זרעי אלפלפה עשירים במינרלים כמו סידן, מגנזיום וזרחן. שתייתם עשויה לאזן מצבים של בריחת סידן ויש שסבורים כי הם מסייעים לדורבן ברגל.

רפלקסולוגיה - שיטת טיפול שפותחה בתחילת המאה ה־20 על ידי ד"ר ויליאם פיצג'ראלד, רופא אף־אוזן־גרון. לפי שיטה זו, ניתן לראות את כל איברי הגוף בכף הרגל. מטפלים ברפלקסולוגיה מטפלים גם בבעיות דורבן ברגל, עם חימום המקום, הגמשתו, עיסוי ומתיחות וכן תרגילים לביצוע בבית.

דורבן ברגל תרגילים

גלגול - אחד התרגילים שאמורים לסייע לכאב עקב דורבן ברגל הוא עיסוי הרקמה החיתולית באמצעות גלגול הרגליים על כדור, למשל כדור טניס או גליל, אפילו בקבוק מים קרים, בזמן ישיבה.

מתיחה מול קיר – מניחים את הרגל הכואבת לאחור, רחוק מהקיר. את הרגל הלא כאובה מניחים קרוב לקיר, דוחפים עם הידיים את הקיר ובמקביל מותחים את הרגל האחורית, מבלי להרים את העקב מהרצפה. יש למתוח למספר שניות ולשחרר, לחזור על הפעולה מספר פעמים.

מתיחת הרקמה – יושבים על כיסא ומניחים את הרגל הכואבת על הברך של הרגל השנייה. שומרים על מפרק הקרסול ישר, ומותחים את האצבעות ובעיקר את הבוהן הגדולה לאחור למשך 30 שניות. יש לבצע חמש מתיחות בכל רגל.

דורבן ברגל

מטפלים ברפלקסולוגיה מטפלים גם בבעיות דורבן ברגל, עם חימום המקום, הגמשתו, עיסוי ומתיחות וכן תרגילים לביצוע בבית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שאלות ותשובות

מה זה דורבן ברגל? דורבן בכף הרגל הוא השם המוכר למחלת החיתולית הכפית, באנגלית Planter Fasciitis, שמתבטאת בכאבים בעקב כף הרגל ובפרט ברקמת החיתולית הכפית, המחברת בין עצם העקב לאצבעות הרגליים.

דורבן ברגל - איך מטפלים? בדורבן ברגל מטפלים באמצעות הימנעות ממאמץ של הרגל, כולל הימנעות מעמידה ממושכת וממאמץ פיזי בפעילות ספורטיבית כמו ריצה וריקוד. בנוסף, מבצעים תרגילי פיזיותרפיה שמטרתם למתוח את שרירי השוק והרצועה הפגועה ולשפר את גמישות כף הרגל. במקרים כואבים במיוחד מטפלים גם במשככי כאבים, בזריקות וגלי הלם.

איך מאבחנים דורבן ברגל? האבחון מתבצע באמצעות בדיקת נקודות רגישות בכף הרגל על ידי הרופא, כולל בדיקה של מערכת העצבים של השרירים והשלד באזור הקרסול וכף הרגל, כמו גם בדיקת רפלקסים, כוח שרירים, מתח שרירים, קואורדינציה, שיווי משקל ותחושה. בדיקות נוספות יכולות להיות צילום רנטגן, בדיקות דם או בדיקות דימות כמו אולטרסאונד או MRI.

איך למנוע דורבן ברגל? יש לנעול נעליים מתאימות לפעילות יומיומית, המספקות תמיכה לעקב. מומלץ לנעול נעליים גבוהות בעלות שרוכים עם עקב נמוך עד בינוני. יש להימנע ממשקל עודף שגורם ללחץ מוגבר על העקבים. מי שרצים ביומיום, צריכים להקפיד על החלפת נעלי הספורט בתדירות גבוהה, אחרי כל 600-800 ק״מ.

איך נוצר דורבן ברגל? דורבן ברגל יכול להיגרם ממאמץ ומפעילות ממושכת היוצרים לחץ ממושך על העקבים כמו ריצה, ריקוד, עבודה במפעל, מלצרות וכו׳. גורמי סיכון נוספים הם גיל ומשקל. בני 40-60 נוטים יותר לפתח דורבן ברגל וכמו כן מי שסובלים ממשקל עודף היוצר לחץ על העקבים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום