פה ונפש: הגישה המשמרת בטיפולי שיניים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

על הגישה המשמרת בטיפולי שיניים הדוגלת בהפיכת הביקורים במרפאת השיניים לכמה שיותר נעימים, כמה שיותר משרי ביטחון וכמה שפחות אגרסיביים ומכאיבים

טיפולי שיניים
077-2311212 (מספר מקשר)

יש משהו בטיפולי שיניים שהופך אותם לעניין שהוא מעבר לטיפול רפואי. בקרב חלקים גדולים מהאוכלוסיה ישנה רתיעה או חשש מהם, ולא מעטים האנשים שמפחדים מטיפולי השיניים כל כך, עד שהם יעדיפו להמשיך בחייהם עם כאבי תופת או עם שיניים במצב הולך ומחמיר, ורק לא להגיע למרפאת השיניים.

החשש מובן. אחרי הכל מדובר בטיפולים במכשירים שעלולים להיראות מאיימים, ופעמים רבות טיפול שיניים משמעו עקירות וטיפולים משקמים. אבל כל זה לא חייב להיות כך. הגישה המשמרת דוגלת בהפיכת הביקורים במרפאת השיניים לכמה שיותר נעימים, כמה שיותר משרי ביטחון, וכמה שפחות אגרסיביים מבחינה טיפולית. ד"ר נגה משל מסבירה על הגישה, שמונהגת אצלה במרפאת השיניים הרב תחומית באשקלון - המרפאה של עופר ונגה.

מהי הגישה המשמרת?

"הרעיון המרכזי הוא חתירה לפגיעה כמה שיותר מצומצמת בפה הטבעי ושימור של כל מה שניתן לשמר – עצם, שן, עצב. הגישה המשמרת נוגעת לגוף הפיזי אבל גם לנפש של המטופל. מבחינת הטיפול הפיזי, זה אומר שלא מבצעים אף טיפול מעבר למה שהמצב מחייב ושואפים ככל שניתן להציל ולשמור על הפה הטבעי. מבחינת הנפש, אנחנו מאמינים ביחס מכבד בגובה העיניים ובנטרול פחדים. בגדול, אנחנו פשוט מתנהגים למטופלים כמו שהיינו רוצים שיתנהגו אלינו. מעבר לכך שבדרך זו נעים יותר לעבור טיפול, הדבר גם עוזר למטופלים להתגבר על חרדות ולהצליח להגיע לטיפולים ולא לדחות אותם שוב ושוב, כך שגם השיניים מרוויחות. שני הדברים חייבים לעבוד יחד".

טיפולי שיניים

איך מנטרלים פחד מרופא שיניים?

"לאנשים רבים יש פחד ואפילו פוביה מטיפולי שיניים, ולרוב הפחד הזה מתחיל כבר בילדות. כמרפאה רב גילית אנחנו פוגשים את המטופלים כבר בילדותם, וזה הזמן הכי טוב למנוע את הפחד הזה מלכתחילה. זה מתחיל מיד עם הכניסה למרפאה: המטופלים הצעירים נכנסים למרפאה קטנה, צבעונית ועליזה ומתקבלים בחיוך רחב על ידי הפקידה. בחדר הטיפולים הם פוגשים אותי, רופאת הילדים, ואנחנו עורכים היכרות נעימה בינינו ולאחר מכן היכרות עם המכשירים והסברים מעמיקים על הטיפול הרלוונטי. מאחר שחשוב לערוך היכרות נעימה והדרגתית, נדיר שנבצע טיפול בפגישה הראשונה, אלא אם נדרש טיפול חירום או עזרה ראשונה. אנחנו נקבע טיפול ליום אחר, ניתן לילד לצאת מהמקום בהרגשה נעימה ובציפייה למפגש הבא".

מה קורה בטיפול עצמו?

"הגישה היא Tell, Show, Do. אני מספרת בפירוט על כל מה שהולכת לקרות בטיפול, מציגה את המכשור שבו אעשה שימוש, עונה על כל השאלות ומבצעת את הטיפול בדיוק כפי שסיפרתי שיהיה, עם המון סבלנות. הגישה הזאת נכונה עבור כל המטופלים, ילדים ומבוגרים כאחד. גם תחושות ההורים מובאות בחשבון, ואני רואה חשיבות עליונה במענה זמין ונעים לכל השאלות ובכל זמן".

לשמור עד כמה שניתן על הפה הטבעי

הגישה המשמרת, כאמור, חותרת לשימור מירבי של השיניים, וזאת לעומת גישות אחרות שממהרות לעקור שיניים ולהחליפן בכתרים ובשתלים. "מבחינה בריאותית, תמיד מה שיש לנו בפה באופן טבעי יהיה טוב יותר ממשהו מלאכותי, ולא משנה כמה הטכנולוגיה מתקדמת", מדגישה ד"ר משל. "זאת, כמובן, בתנאי שיש עם מה לעבוד ואפשרי לשמר. כדי להבין מה הן האפשרויות, אנחנו ערכים בדיקה ומשתמשים בעזרים נוספים כמו צילום פנורמי, צילום סיטי ועוד דרכים שעוזרות להגיע לאבחנה ולהציע את הטיפול המיטבי תוך שמירה ככל הניתן על הקיים. קרה לא פעם שמטופל הגיע אלינו לאחר שנאמר לו שצריך לעקור או לעשות טיפולי שורש וכתרים, ובזכות הטיפול המשמר הצלנו את השן לעוד שנים רבות".

איך אפשר להציל שן שנראה שדינה עקירה?

"תלוי מהי הבעיה בדיוק ומהו מצב השן. לדוגמה, לפעמים מגיע אלינו מקרה של חור גדול שנגרם מעששת, או שן שנראית גבולית ומיועדת לטיפול שורש. במקום לעשות טיפול שורש, שמחייב גם מבנה שמחזק את השן וכתר שמחזק את הכותרת, אנחנו עושים כיפוי מוך. מדובר בטיפול הרבה יותר קטן, שכשהוא אפשרי הוא מאריך מאוד את חיי השן. מדובר בטיפול פחות אגרסיבי, פחות ארוך, פחות יקר ויותר בריא לפה ולכן הוא מועדף עלינו".

האם תמיד אפשר לשמר שיניים?

"לצערנו, לא הכל אפשרי אבל אנחנו שואפים לשימור. כמרפאה רב גילית ורב תחומית שבה פועלים רופאת שיניים לילדים, אורתודנטית, כירורגים ושיננית, אנחנו מתייעצות בינינו לפני כל טיפול כדי לוודא שעברנו באמת על כל האפשרויות. לפעמים, באמת אין ברירה אלא להחליף את השן, ואז עומדת לצידנו הטכנולוגיות המתקדמות שמאפשרות לנו לעשות זאת בצורה מיטבית".

  • צור קשר
המרפאה של ד"ר עופר וד"ר נגה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום