סובלים מסחרחורת קשה? ייתכן שמדובר בהתקף ורטיגו

(20)
לדרג

כ-40% מהאוכלוסיה סובלים מורטיגו, תחושת סחרור לא נעימה, שתוקפת גם ללא תנועה מקדימה. מדוע זה קורה, מה הם סוגי הורטיגו השונים ואיך מאבחנים ומטפלים?

מאת: אלעד פרג'ון

עיקרי הכתבה: 

  • ורטיגו הינו מונח רפואי המתייחס לתחושת אשליה של תנועה וסחרחורת, שמקורה אינו בגורם הנראה לעין. לעתים, המחלה תלווה בתופעות לוואי נוספות. 
  • ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בחינה של מערכת האיזון הפנימי בגוף באמצעות בדיקות שונות המתבצעות ע"י רופא מומחה. 
  • כיום, יש שורת טיפולים כגון טיפול תרופתי בורטיגו עצמו ו/או בתסמינים הנלווים אליו, טיפול טבעי באמצעות רפואה משלימה וטיפולים פיזיותרפיים.
    _______________________________________

ורטיגו (Vertigo) פירושו "תנועה סיבובית". בספרות הרפואית, המונח מתייחס לתחושת אשליה של תנועה, בה המטופל חווה סחרחורת גם אם הוא שוכב במיטה או יושב על כיסא, בלי שום סיבה נראית לעין שעלולה לעורר סחרחורת כלשהי.

תחושת הסחרחורת עצמה מוכרת לכל אדם תוך כדי ישיבה על קרוסלה, שימוש במתקנים בלונה פארק, שיכרות, מחלות וכו'. אך בניגוד לכל אותם מקרים, כאן מדובר בתחושה פתאומית מסיבה שאינה נראית לעין. לפי הסטטיסטיקה, כ-20%-40% מהאוכלוסיה צפויים לחוות ורטיגו בעוצמה כלשהי במהלך חייהם, לפחות פעם אחת.

מה גורם לורטיגו?

הסיבה לורטיגו נעוצה במערכת שיווי המשקל בגוף - המערכת הויסטבולרית הממוקמת באוזן הפנימית וממונה על אספקת המידע על מיקום בגופנו במרחב ועל התנועה אותה אנו מבצעים בו. היא מורכבת מאיבר שיווי המשקל, שלוש תעלות עגולות בהן נמצאים תאי שערה ונוזלים, העצב הווסטיבולרי (המחובר לעצב מספר 8 המקושר לשמיעה) וכן קשרים עצביים של אותה מערכת אל המוחון (צרבלום) ומקומות אחרים.

בימים רגילים, המערכת מאפשרת לנו להתנהל באיזון ולבצע פעולות שונות ללא חשש. כאשר ישנה פגיעה באחד מאותם חלקים, המוח מקבל מסר כי הוא נמצא בתנועה, גם אם היא לא התרחשה בפועל וכך נוצרת אשליית התנועה, אותה אנו מגדירים כורטיגו. בדרך כלל, סוג הורטיגו מוגדר לפי האיבר הספציפי שנפגע וממנו נובעת ההפרעה.

ורטיגו

המוח מקבל מסר כי הוא נמצא בתנועה, גם אם היא לא התרחשה בפועל וכך נוצרת אשליית התנועה והסחרחורת בורטיגו. צילום: שאטרסטוק

ורטיגו פריפרי - מקור ורטיגו זה הוא בפגיעה בעצב הווסטיבולרי או באוזן הפנימית.

ורטיגו התקפי תנוחתי שפיר (Benign paroxysmal positional vertigo  -BPPV ) - תסמונת שכיחה המתבטאת בהתקפי ורטיגו קצרים שמתרחשים מעת לעת ונעלמים לאחר מספר דקות. בדרך כלל, התחושה תתעורר עקב שינויים בפוזיציה כגון מעבר משכיבה לישיבה או בשינוי תנוחת ישיבה. מקורם של ההתקפים הוא בתזוזת קריסטלי סידן זעירים בתעלות הנמצאות באותה מערכת.

מחלת מנייר (Meniere) - לפי הסברה הרפואית העדכנית, מקור מחלה זו הוא בלחץ מוגבר של נוזלי האוזן הפנימית, והיא מתבטאת בהתקפי ורטיגו חוזרים המלווים בירידה בשמיעה במהלך ההתקף, ולעתים גם בתחושת אטימות באוזניים וצפצוף (טנטון). ההתקפים נמשכים לרוב מספר שעות ואף ימים, והתדירות ביניהם משתנה מאדם לאדם. המחלה מיוחסת לרוב לבני 40 ומעלה, אך היא יכולה להופיע בכל גיל.

דלקת של העצב הווסטיבולרי (Vestibular Neuritis אוLabyrinthitis ) - דלקת זו נגרמת לרוב מזיהום נגיפי הפוגע בעצב הווסטיבולרי או באיבר הווסטיבולרי באוזן הפנימית. הדלקת נמשכת כמספר ימים ועלולה להיות מלווה בירידה בשמיעה. הטיפול המומלץ במקרה הזה הוא רק לסימפטומים עצמם, ולרוב המחלה חולפת ללא צורך בהתערבות רפואית.

ורטיגו מרכזי - סוג זה נחשב למסוכן למדי והוא מצריך טיפול ואבחון. מדובר במקרה המתרחש עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית, לרוב במוחון עצמו, בקשריו או בגזע המוח, שלרוב מתרחשת עקב תהליך דלקתי כמו טרשת נפוצה, גידול, אירוע מוחי או דימום. ורטיגו זה ילווה לרוב בתסמינים נוירולוגיים כגון הפרעות בדיבור, בבליעה, בתחושה או בחולשה.

סיבות אפשריות נוספות לורטיגו

תלונות על תחושת ורטיגו הן דבר נפוץ והן יכולות לקרות ממגוון רחב של סיבות כגון מיגרנות, רמות המוגלובין נמוכות, צריכת אלכוהול, שימוש בתרופות ספציפיות, סינוסיטיס (דלקת בסינוסים), מצבים נפשיים כגון חרדה, בעיות בצוואר, שינוי בריכוז המלחים בדם, ועוד.

תופעה נוספת המיוחסת לעתים לורטיגו הינה מצב של ירידת לחץ פתאומית במעבר משכיבה לעמידה. במקרה זה, המטופל עלול להרגיש תחושת טרום עילפון, חוסר יציבות, כובד ראשי וכן טשטוש בראייה וחולשה כללית. כיוון שמדובר במקרה נקודתי שלרוב חולף תוך מספר שניות, הספרות הרפואית אינה מגדירה את התחושה הנ"ל כורטיגו.

ורטיגו

עבור אלה הסובלים מורטיגו התקפתי תנוחתי שפיר (BPPV) מומלצת פיזיותרפיה וסטיבולרית שמטרתה לשנות את מיקום הקריסטלים בתעלת האוזן הפנימית. צילום: שאטרסטוק

תסמינים נוספים

בנוסף לסחרחורת הסיבובית המלווה את מקרי הורטיגו, ישנן תחושות נוספות הנלוות אליה, והן לרוב ישתנו בהתאם לסיבה שהובילה לתחושת הורטיגו: תחושת אטימות באוזניים, ירידה בשמיעה, טנטון (צפצוף באוזניים), ריצוד לא רצוני בעיניים, בחילות והקאות וניסטגמוס (גיד). הפגיעה במערכת שיווי המשקל עצמה עלולה להוביל לחוסר שיווי משקל, לחוסר יציבות ואף נפילות. במקרה של ורטיגו מרכזי, ניתן לצפות בתופעות נוספות כגון ראייה כפולה, הפרעות בדיבור ובבליעה, הפרעות תחושה, חולשת פנים וצד ועוד.

כיצד תדעו מתי לפנות לרופא?

לרוב, מקור הורטיגו יהיה פריפרי, שאינו נחשב כמסוכן. יחד עם זאת, במידה שנתקלתם בתסמינים הנ"ל, מומלץ להימנע מנסיונות טיפול עצמיים ולפנות לגורם רפואי לצורכי אבחון מקצועי וקבלת טיפול. במידה וישנם תסמינים המשויכים לורטיגו מרכזי, ישנו סיכון לשבץ ולכן יש לפנות בדחיפות לחדר המיון לקבלת טיפול מקיף בזמן אמת, לפני שיהיה מאוחר מדי.

איך מאבחנים ורטיגו?

במקרה שבו ישנם תסמינים העלולים להעיד על ורטיגו, הרופא צפוי להעביר את המטופל מספר בדיקות שמטרתן היא לבדוק האם אכן מדובר בורטיגו או בתופעה אחרת באמצעות בדיקה גופנית. לעתים, יתווספו אל התהליך בדיקות נוספות כגון: בדיקת שמיעה; בדיקת אלקטרוניסטגמוגרפיה (ENG) בה מתבצעת הערכת תפקוד למערכת שיווי המשקל; בדיקות הדמיה כגון CT או MRI בהן מתבצעת שלילה לתהליכים שונים במוח שעלולים להוביל לורטיגו.

האבחון המורכב הוא אחת הסיבות מדוע יש לפנות לטיפול רפואי, מפני שרק באמצעות אותן בדיקות ניתן לאבחן בוודאות האם אכן מדובר בורטיגו, ואם כן - מהו סוגו.

איך מטפלים בורטיגו?

הטיפול בורטיגו מתחלק לשלושה תחומים עיקריים: טיפול תרופתי, טיפול טבעי וטיפול באמצעות תרגילים. אנו נרחיב על הטיפולים הנ"ל, אך נזכיר שהגורם שבסופו של דבר מחליט על הטיפול המתאים הינו הרופא המטפל בלבד.

טיפול תרופתי - קבוצה זו מתחלקת לטיפול תרופתי שמטרתו היא טיפול בורטיגו עצמו וכן טיפול בסימפטומים עצמם להקלה על התחושה הכללית. הטיפול הסימפטומי נועד בעיקר למקרים בהם הורטיגו צפוי לחלוף מעצמו.

טיפול תרופתי ספציפי לטיפול בורטיגו עצמו - מנעד התרופות משתנה מסוג לסוג והוא כולל בתוכו טיפולים באמצעות סטרואידים עבור ורטיגו שמקורו הוא בוסטיבוליטיס. במקרים בהם נמצאה עדות לזיהום בנגיף ההרפס, יינתן טיפול אנטי נגיפי באמצעות זובירקס. במקרים בהם הורטיגו מלווה בזיהום באוזן התיכונה, יינתן גם טיפול אנטיביוטי. במקרים של מחלת מנייר, לרוב תתבצע התאמה לדיאטה דלת נתרן וכן יינתן טיפול משתן הצפוי לסייע בריפוי.

טיפול תרופתי סימפטומטי - כדי להקל על התמודדות המטופל עם הורטיגו, יינתנו תרופות מקבוצות שונות כגון פרמין או מודל, שהינן תרופות אנטידופמיגרני נגד בחילות. כמו כן, ייתכן שהרופא יורה על לקיחת אנטיהיסטמינים כגון אניסרק, מסליזין וסטוגרון. במקרים אחרים, יינתנו תרופות מרגיעות ממשפחת הבנזודיאזיפנים כגון זנקס ווליום.

טיפול טבעי לורטיגו - ישנם מטופלים המופנים לאמצעים טבעיים המבוססים לרוב על שיטות דיקור שונות כגון דיקור קרקפת, דיקור אוזן (אוריקולותרפיה) ודיקור קוריאני בכף היד (סו-ג'וק). טיפולים אלה נועדו בעיקר להתמודדות עם ורטיגו המלווה בכבדות בראש, סחרחורות, לחץ וחרדה, בחילות ואובדן שיווי משקל.

טיפול באמצעות תרגילי פיזיותרפיה - פיזיותרפיה וסטיבולרית הינה תחום ייעודי לטיפול בורטיגו, והיא מומלצת עבור אלה הסובלים מורטיגו התקפתי תנוחתי שפיר (BPPV). במסגרת הטיפול מתבצעים תרגילים שונים שמטרתם היא לשנות את מיקום הקריסטלים בתעלת האוזן הפנימית ובכך למנוע את הישנות ההתקפים. טיפולי פיזיותרפיה נוספים מוצעים למטופלים אשר סובלים מפגיעה כרונית בשיווי המשקל.

שאלות ותשובות

מה זה ורטיגו? תופעה הקשורה לסחרחורות, אובדן שיווי משקל וסימפטומים נוספים שמקורם הוא בפגיעה כלשהי במערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית או באחד מחלקיה.

האם ניתן לטוס כאשר סובלים מורטיגו? טיסה הינה מצב ייחודי בו עלולים להתעורר גורמים סיכון שונים כגון ישיבה ממושכת באותה התנוחה, שינויים בלחץ הדם, תזוזות שונות וכן לחץ. לכן, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני כל טיסה ולבצע בדיקות שונות שיוכלו לתת תמונת מצב מהימנה. בנוסף, ייתכן שיינתן טיפול תרופתי שעשוי למנוע התקף ורטיגו במהלך הטיסה, בשילוב של תרגילים שמטרתם להפחית את הסיכון או לכל הפחות להקל על ההתקף.

כמה זמן ורטיגו נמשך? התשובה נעוצה בסוג הורטיגו. ישנם מקרים בהם ורטיגו נמשך מספר שניות בודדות, ולעתים התקף יכול להימשך כמספר ימים. לרוב, הורטיגו יעבור תוך זמן קצר ולעתים רבות ללא כל צורך בטיפול תרופתי ספציפי.

איך מונעים ורטיגו? לא ניתן למנוע ורטיגו לחלוטין, אך כן מומלץ להימנע משינויי פוזיציה פתאומיים ומהירים, וכן לשמור על היגיינת האוזן. כמו כן, ראוי להימנע ממצבים העלולים להזיק לאוזן, בין אם מבחינת רעש או מבחינת חדירה של גופים זרים לאוזן.

מהם הטיפולים לורטיגו? ישנם מספר טיפולים שונים, המתחלקים לטיפול תרופתי בורטיגו עצמו, טיפול תרופתי בסימפטומים, טיפול טבעי כגון דיקור קוריאני, דיקור קרקפת ודיקור אוזן או טיפול באמצעות פיזיותרפיה וסטיבולרית המותאמת לורטיגו מסוג BPPV.

איך מאבחנים ורטיגו? מומלץ להגיע לרופא שיוכל לבצע בדיקות שיוכלו להצביע על נוכחות הורטיגו ועל סוגו. במקרים בהם ישנם סימפטומים נוירולוגיים חמורים, יש לפנות בהקדם לחדר המיון. בכל מקרה, עדיף להימנע מנסיונות אבחנה עצמיים או על ידי גורמים שאינם מוסמכים לכך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום