אוזמפיק לחולי סוכרת – אבל גם לירידה במשקל

(0)
לדרג

מרגע שהתגלה כי התרופה שעוזרת להמוני חולי סוכרת כבר כמה שנים יכולה לעזור גם לירידה במשקל, היא הפכה ללהיט. אבל האם אוזמפיק באמת מיועדת לכולם וכמה זה מסוכן לקחת אותה ללא מעקב של רופא?

מאת: ליהי גיאת

אוזמפיק, Ozempic, התרופה לעידוד ייצור האינסולין אצל חולי סוכרת סוג 2, שמצליחה לחקות את ההורמון GLP-1 (המאזן את האינסולין באופן טבעי בגופנו, אך חלש יותר אצל חולי סוכרת), הפכה משנת 2016 ללהיט בקרב סוכרתיים המצליחים בזכותה להגיע לאיזון סוכרים בדם ולנהל אורח חיים נורמלי ונטול התקפים. אך לאחרונה קרה משהו דרמטי: מחקר אמריקאי בדק ומצא, שבמינון כפול היא מצליחה לגרום לירידה במשקל של כמעט 15% ממשקל הגוף.

מהר מאוד לאחר הגילוי הזה אושרה אוזמפיק גם כתרופה לירידה במשקל, ואת ההמשך אתם כבר בטח יודעים – התרופה הפכה ללהיט כל כך גדול, שהיא פשוט אוזלת מהמדפים. בתגובה, לפני מספר חודשים הוחלט להפסיק לרשום אותה לצורך ירידה במשקל למטופלים חדשים, אלא במקרים חריגים. כתוצאה מכך התפתח בישראל שוק שחור משגשג סביב התרופה, ואנשים פשוט קונים אותה כמצרך מדף. אם אין להם בעיות רפואיות - ניחא, אבל יש לא מעט שמנצלים את היכולת לרכוש אותה בלי הפניה או בדיקות, ומשתמשים בה ללא מרשם, ללא פיקוח ולפעמים גם ללא צורך רפואי אמיתי.

מהי התרופה אוזמפיק?

אוזמפיק היא תרופה שנקראת גם סמגלוטייד, שהוא למעשה החומר הפעיל בה. היא מיועדת לטיפול בחולי סוכרת,  ניתנת בזריקה ומתחילה להשפיע עד שלוש יממות מרגע טיפולה. החומר סמגלוטייד ניתן לצורך ירידה במשקל במינון גבוה יותר מזה שניתן לחולי סוכרת – כ-2.4 מ"ג. זו אינה תרופה המיועדת לירידה במשקל וגם איננה רשומה כזו, לפחות לא כרגע. עם זאת, בארה"ב היא מאושרת לטיפול בירידה במשקל, אך בארץ משרד הבריאות טרם אישר אותה להתוויה זו.

אוזמפיק, Ozempic. ניתנת כזריקה חד שבועית. צילום: שאטרסטוק

אוזמפיק, Ozempic. ניתנת כזריקה חד שבועית. צילום: שאטרסטוק

כיצד הפכה אוזמפיק  ללהיט להורדה במשקל?

סביר להניח שאתם מכירים לפחות אדם אחד שנעזר בתרופה הזו למטרת ירידה במשקל. עבור מי ששנים ניסה להוריד במשקל, מדובר בלא פחות ממהפכה. פתאום לא צריך לעשות התעמלות, להפחית בסוכרים או שומנים, אפשר לשכב במיטה, לראות טלוויזיה ולהרזות (אנחנו כמובן מגזימים, ובהחלט לא ממליצים לעשות את זה. צאו מהמיטה!).

הפופולריות של התרופה נובעת משלוש סיבות: היא גורמת לתחושת שובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח; היא מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לתחושות של שובע רוב שעות היום, וחוסר רצון אפילו לנשנש; היא עושה את החיים קלים: אנשים שלא הצליחו לרדת במשקל עד כה, לא התמידו בדיאטות או בספורט, יכולים לרדת במשקל מבלי להתאמץ ומבלי לשנות את אורח חייהם.

חשוב לדעת כי הפתרון של תלות בתרופות לא יכול להיות כל כך מוצלח, כי זהו אינו פתרון לטווח ארוך ומה יקרה לאותם אנשים כשיפסיקו ליטול את התרופה? בנוסף, לוותר על אורח חיים בריא כי "התרופה כבר תעשה את העבודה" זה קו מחשבה משובש ובלתי בריא בעליל.

האם אוזמפיק בסל הבריאות?

אוזמפיק ניתנת לרכישה דרך קופות החולים רק עבור אנשים שסובלים מסוכרת סוג 2 או לאנשים בעלי משקל חריג, וזה למרות שבאופן רשמי, כאמור, משרד הבריאות לא מכיר בתרופה לצורך ירידה במשקל, לפחות כרגע. כל השאר רוכשים את התרופה כזריקה פעם בשבוע, בעלות של 406 שקל לזריקה. בשוק השחור היא עולה כמובן הרבה יותר.

"פשוט רימיתי כדי לקבל את התרופה"

ל', בת 36, הסובלת מעודף משקל "מאז שאני זוכרת את עצמי", מספרת על הדרך שלה לרמות את המערכת כדי לקבל את התרופה דרך סל הבריאות. "כמה שאני שמנה, לא הייתי מספיק שמנה כדי לקבל את התרופה דרך הסל, ומצד שני אין לי 2,000 שקל בחודש כדי לממן אותה באופן פרטי. אז מה שעשיתי היה לאכול רק פסטה ולחם לפני הבדיקה, לבשתי שני מעילים אחד על השני וממש הכנסתי חפצים כבדים לכיסים – הכל כדי להימצא באחוזון שמאפשר את קבלת התרופה בחינם, דרך הסל".

לעומתה אלן, חולת סוכרת כבת 37, שקיבלה את הזריקה במשך שבעה חודשים באופן רצוף והבחינה בשיפור משמעותי במדדים שלה, סבורה שההתנפלות על התרופה גורמת למחסור דווקא בקרב מי שהכי צריכים אותה – חולי הסוכרת. "כל האנשים שרוצים לרדת במשקל פשוט התנפלו על התרופה והעלימו אותה מהמדפים. אני זקוקה לתרופה ואני כרגע בלחץ אימים כי הרופא אמר לי שבחודש הבא יהיה מחסור ולא בטוח שאוכל להשיג אותה. להערכתו, רק בינואר יהיה משלוח חדש של אוזמפיק לישראל".

אוזמפיק – הסיכונים ומה חשוב לדעת?

לא רק שאוזמפיק היא תרופה שמשתמשים בה לייעוד אחר, יש בשימוש שלה בעיות נוספות עבור מי שמשתמש בה ללא פיקוח או הפניה של רופא. פרופ' חוליו ויינשטיין, רופא בכיר, מומחה לסוכרת מהמרכז הרפואי וולפסון, טוען שלצורך ירידה במשקל מדובר בתרופה מצוינת שעושה את העבודה, אך השוק השחור שהתפתח סביבה (עקב העובדה שהיא פשוט אזלה) עלול לייצר בעיות, מאחר שאנשים נוטלים אותה ללא פיקוח. כשמדובר באנשים שסובלים למשל מבעיות עיכול, זו בעיה. אם אותם אנשים סבלו בעבר מבעיה לבבית, זה כבר ממש סיכון.

לשאלה מה הן הסיבות להתפתחות סוכרת עונה פרופ' ויינשטיין: "גנטיקה - קודם כל. אבל כדי שהסוכרת תתפתח, היא זקוקה לגורם סביבתי, כמו עלייה במשקל וחוסר פעילות גופנית. אדם יכול להיות בעל גנטיקה סוכרתית אבל לא לפתח אותה בזכות הרגלי חיים טובים".

מה עוד גורם לסוכרת?

"סטרס, חוסר שינה או הפיכת לילה ליום כמו שרואים אצל אנשים שעובדים במשמרות - אלה גם גורמים התורמים להתפתחות סוכרת. למעשה, אפילו אישה שיולדת תינוק מעל 4 ק"ג נמצאת בסיכון לפתח סוכרת. גם הגיל הוא פקטור: הזדקנות של התאים בלבלב שמייצרים אינסולין גורמת להם להתמעט".

למה אוזמפיק כל כך מוצלחת להורדת משקל?

"אוזמפיק מאוד דומה להורמון השובע במעי הדק המופעל כשאוכלים, ולכן היא מייצרת תחושה טובה  אצל האנשים שלוקחים אותה. במוח יש לנו מרכז רעב, והחומר שנמצא בתרופה מדכא את התיאבון ומעודד את השובע".

אוזמפיק, Ozempic. למרות הבחילה, ביקוש אדיר ומחסר על המדפים. צילום: שאטרסטוק

אוזמפיק, Ozempic. למרות הבחילות, ביקוש אדיר ומחסר על המדפים. צילום: שאטרסטוק


האם התרופה עוזרת גם לאנשים סוכרתיים שרוצים לרדת במשקל?

"בהחלט ויותר מכך, התרופה עוזרת לחולי סוכרת שלא מודעים לסוכרת שלהם. הם יכולים לקחת את התרופה לצורך ירידה במשקל, ועל הדרך לטפל בסוכרת ההתחלתית שלהם. אנחנו תמיד אומרים שאם האיזון הסוכרתי מושג בשנתיים הראשונות של התפרצות הסוכרת, זה עוזר לנרמל את רמות הסוכר בגוף לשנים רבות ומעניק בריאות ארוכת שנים. אין סימנים לסוכרת בערכים לא מאוד גבוהים, לכן קשה לגלות אותה ללא בדיקה וצריך להיבדק כל כמה חודשים, לפני שמתחילים הסיבוכים".

האם לאוזמפיק יש תופעות לוואי?

"יש תופעת לוואי אחת - בחילה, במיוחד בהתחלה. יש כאלה שלאחר שימוש ראשון או שני מבינים שהתרופה לא מתאימה להם, או שהרופא מחליט להפסיק את השימוש בה עקב תגובות לא רצויות לתרופה. היתה בעבר שמועה לגבי כך שהתרופה עלולה לגרום לסרטן בלבלב, אך אלה חששות שהופרכו לגמרי. יחד עם זאת עדיין לא מקובל לתת אותה לאנשים שיש להם ציסטות בלבלב או סיפור עבר של גידול לבלבי".

לסיכום, שאלת השאלות – האם ניתן להירפא מסוכרת?

"כבר לפני כ-15 שנה למדנו שחלק מהחולים שעוברים ניתוח קיצור קיבה נרפאים מסוכרת. תלוי כמובן באיזה שלב של המחלה הם היו. אדם שמן עם סוכרת חדשה יכול להתרפא אם יצליח לרדת לפחות 10% ממשקלו וכמובן ישמור על ההישג".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום