סרטן השחלות – חשיבות הגילוי המוקדם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע קשה לאבחן את סרטן השחלות, איזו בדיקה עשויה לגלות את הגידול בשלב מוקדם ומדוע כאשר הבטן תפוחה עם עודף נוזלים, כדאי לגשת מיד להיבדק? על כל זאת ועוד עונה מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגניקולוגיה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

מערכת המין הנשית מורכבת מחצוצרות, רחם ושתי שחלות. תפקיד השחלות הוא לייצר מדי חודש ביצית, שחורגת מהשחלה ונכנסת לחצוצרה עד שהיא מגיעה לרחם. אם הביצית פוגשת בדרכה זרע – תיווצר הפריה, העובר ייקלט ברחם ויתחיל לגדול. אם הביצית אינה פוגשת זרע – ההפריה לא תתרחש ורירית הרחם תנשור. זהו למעשה המחזור הווסתי.

ואולם, לא תמיד מערכת הרבייה הנשית מתפקדת בדיוק כפי שהיא אמורה. "כמו כמעט כל איבר אחר בגוף, גם השחלות במקרים פתולוגיים יכולות לייצר סרטן", אומר פרופ' יגאל וולמן, מומחה לאולטרסאונד במיילדות וגניקולוגיה.

למה כל כך קשה לאבחן את סרטן השחלות?

"במרבית המקרים סרטן השחלות, בניגוד להרבה גידולים אחרים בגוף, מאובחן מאוחר מדי", אומר פרופ' יגאל וולמן, "וזאת משום שדרך ההתפשטות שלו היא על ידי נשירה של תאים שמתפזרים בגוף, ולכן רק אחרי שהפיזור כבר די גדול, מופיעים התסמינים".

התסמין השכיח ביותר הוא הופעה של עודף נוזלים בבטן, ללא כאב. הנשים שסובלות מכך ירגישו שהבטן שלהן מאוד נפוחה. "לצערנו", אומר פרופ' וולמן, "בשלב הזה, הנשים כבר למעשה בשלב השלישי והמתקדם של המחלה.

איך מאבחנים סרטן שחלות?

"אבחון של סרטן השחלות יכול להתבצע בכמה אופנים שונים. התחום שלי הוא תחום האולטרסאונד, והיכולת שלי היא לאבחן את סרטן השחלות על ידי בדיקה אולטראסונוגרפית. האבחון נעשה על ידי הדמיית השחלות, לצד היכולת והידע לזהות איזה שינוי בשחלות מדבר על גידול שפיר, איזה שינוי בשחלות הוא ממאיר ואילו שינויים בכלל מצריכים התייחסות מלכתחילה".

מה יכלוים להיות גורמי הסיכון למחלה?

"לסרטן השחלות ישנם כמה גורמי סיכון מרכזיים. בדרך כלל מדובר בעניין גנטי, זאת אומרת שאם יש קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחולה בסרטן השחלות, זה מעלה את הסיכון - קל וחומר אם יש קרובת משפחה מדרגה ראשונה ובמקביל גם קרובת משפחה מדרגה שנייה, הדבר עוד יותר מעלה את הסיכון".

כמו כן, פרופ' וולמן מציין שגם חוסר לידות הוא גורם סיכון אפשרי למחלה, כלומר נשים שמעולם לא ילדו נמצאות בסיכון גבוה יותר לסרטן השחלות. לדבריו, "גם נשים שילדו בפעם הראשונה אחרי גיל 35 נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השחלות, וכמובן נשים שהן נשאיות של אחד משני הסוגים של הגן שנקרא BRCA, הגן שמוריש את סרטן השחלות".

מהו היתרון של בדיקת אולטרסאונד?

"בדיקת אולטרסאונד, כידוע, משמשת לטובת תחומים רבים בעולם הרפואה. היא מסוגלת לאבחן מגוון של ליקויים באיברי הגוף הפנימיים שלא ניתן לצפות בהם או לבחון אותם באופן בלתי אמצעי. בדיקות אולטרסאונד נמצאות בשימוש תכוף ברפואת הנשים, ברפואת דרכי השתן ובבדיקות לב שונות.

"מכשיר האולטרסאונד מורכב מכמה חלקים, וביניהם המתמר. המתמר הוא הרכיב שמבצע את המרת האותות החשמליים שמתקבלים לגלי קול, ולאחר מכן ממיר בשנית את גלי הקול לכדי אותות חשמליים.

"היתרון של בדיקת האולטרסאונד הוא שהיא מאפשרת גילוי מוקדם", מסביר פרופ' יגאל וולמן. "מנסיוני המקצועי, המקרים היחידים שבהם הצלחנו לאתר את סרטן השחלות, לפני שהוא הגיע לשלב מתקדם, היו על ידי מעקב שגרתי באולטרסאונד. היום יש לי את הידע באולטרסאונד לעשות בדיוק את האבחנה: באיזה גידול מדובר, האם אנחנו מדברים על משהו שפיר, על משהו שהוא טרום ממאיר, או משהו שהוא כבר ממאיר", מסכם פרופ' יגאל וולמן, "וזאת לצד היכולת לבדוק על ידי אולטרסאונד האם כבר יש התפשטות של הגידול בגוף".

אם כך, חשוב לבצע מעקבים שגרתיים באמצעות בדיקות אולטרסאונד על מנת לגלות בהקדם היתכנות של סרטן השחלות. כפי שנאמר על ידי פרופ' יגאל וולמן, ללא גילוי מוקדם של סרטן השחלות, האפשרויות לטפל בו ולמגר אותו הן מוגבלות ביותר.

למידע נוסף פנו למרפאה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום