הלבנת שיניים ביתית או במרפאה? כל היתרונות והחסרונות

(14)
לדרג

למה השיניים שלנו מצהיבות? איך תלבינו שיניים בבית והאם טיפולים במרפאה עדיפים? המדריך המלא להלבנת שיניים

מאת: רני זהר

 עיקרי הכתבה:

  • עם השנים, השיניים שלנו מצהיבות ומתכהות עקב שחיקה טבעית של שכבת האמייל החיצונית, התעבות של שכבת הדנטין הפנימית שהיא צהבהבה וכן הכתמה עקב שתייה, מזון ועישון.
  • טיפולים ביתיים להלבנת שיניים יכילו לרוב מי חמצן בריכוז נמוך. טיפולים מקצועיים המתבצעים במרפאה יכילו ריכוזים גבוהים יותר ויאפשרו טיפול מדויק וממוקד יותר.
  • תרופות סבתא כמו שטיפה בשמן או חומץ וצחצוח עם כורכום לא הוכחו כיעילות מדעית להלבנת שיניים, אך לחלק מהחומרים יש תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות.

מה ההבדל בין הלבנת שיניים ביתית ובמרפאת שיניים?

כיום, ניתן למצוא ברשתות הפארם מספר מוצרים המאפשרים הבהרת שיניים בבית. ערכות, ג׳לים ומדבקות מאפשרים הבהרת גוון השיניים באופן עצמאי, בקלות ובעיקר בעלות יחסית נמוכה לעומת טיפול מקצועי. מרבית המוצרים הללו יכילו ריכוז של מי חמצן (Hydrogen peroxide), חומר כימי שתכונתו המחמצנת משמשת בתהליכי הבהרה. פרוקסיד חודר לשן ומאפשר הסרת החומרים שגורמים לדיסקולורציה (שינוי צבע).

הלבנת שיניים עם ג'ל. צילום: שאטרסטוק
הלבנת שיניים עם ג'ל. צילום: שאטרסטוק

מוצרים שניתן לקנות ברשתות הפארם יכילו ריכוז של 3%-10% מי חמצן, בעוד שטיפולים דנטליים מקצועיים להבהרת שיניים יכילו ריכוז של עד 40% מי חמצן ולכן נחשבים ליעילים יותר. שימוש במוצרים אלה לא מבטיח שיניים לבנות יותר באופן קבוע, אלא שכדאי לשלב את הטיפול עם הרגלי צחצוח נכונים, כמו גם שימוש בחוט דנטלי וביקורים קבועים אצל שיננית.

מה גורם להצהבת שיניים?

השיניים עשויות מחלק חיצוני המכונה ״אמייל״ וחלק פנימי המכונה ״דנטין״, שצבעו הצהבהב מתגלה לאחר שנים של שחיקת שכבת האמייל השקופה, בשילוב עם התעבות של שכבת הדנטין. גורמים נוספים להצהבת השיניים הם מזונות כמו אוכמניות ודובדבנים ומשקאות כמו קפה ותה המכילים פיגמנט, וגורמים להכתמת השיניים על ידי לכידת הפיגמנט על גבי השן.

גורם נוסף להצהבת השיניים הוא עישון. טבק מכיל חומרים מסוכנים ביניהם ניקוטין ועטרן, החודרים לשן וגורמים לדיסקולורציה: העטרן מייצר גוון חום בעוד שהניקוטין, במפגשו עם חמצן, גורם להצהבה.

הלבנת שיניים בבית - עשה זאת בעצמך

ג׳ל להלבנת שיניים - ג׳ל המכיל מי חמצן בריכוזים שונים, המגיע בתוך עט הלבנה מיוחד או כג׳ל שמורחים על גבי סד המתלבש על השיניים. משך הטיפול משתנה בהתאם לריכוז מי החמצן בתכשיר, בין אם למשך חצי שעה עד שעתיים או לאורך הלילה.

מדבקות להלבנת שיניים - מדבקות להלבנת שיניים הן רצועות הנדבקות לשיניים ומכילות מי חמצן בריכוזים נמוכים. מצמידים אותן לשיניים בתדירות של פעם-פעמיים ביום למשך חצי שעה. משך הטיפול הכולל הוא שבועיים ודורש התמדה.

משחות להלבנת שיניים ביתית - משחות שיניים רבות מכילות מינרל בשם סיליקה המורכב מגרגירים מיקרוסקופיים בעלי יכולת שיוף המסיר את הכתמים שהצטברו על השן כתוצאה מעישון או שתייה ואכילה. המשחות הללו למעשה לא מלבינות את השן אלא רק משפיעות על המראה שלה. שימוש ממושך וצחצוח אגרסיבי עלול להוביל לשחיקת האמייל, השכבה השקופה ששחיקתה תוביל לחשיפת שכבת הדנטין הפנימית שצבעה צהבהב.

הלבנת שיניים עם מדבקות. צילום: שאטרסטוק

הלבנת שיניים עם מדבקות. צילום: שאטרסטוק

מנורת לד להלבנת שיניים - שיטת הלבנה באמצעות הפניית אלומת קרן אור לד לשיניים עליהן נמרח חומר הלבנה. אור הלד מזרז את החדרת החומר המלבין לשן ומקצר תהליכי הלבנה. במקור, טיפול זה בוצע במרפאות שיניים בלבד אך כיום ניתן לקנות ברשתות הפארם, הטיפוח והיופי ערכות הלבנה המכילות סד עם נורת לד וחומר הלבנה לשימוש ביתי.

איך מלבינים שיניים בשיטה טבעית?

שמן קוקוס/ שומשום/ זית – שוטפים את הפה עם כף שמן קוקוס, שמן שומשום או שמן זית למשך 15-20 דקות. שטיפת הפה עם שמן מסייעת ב״משיכת״ הבקטריה מהפה, ובכך מסייעת להיגיינה הפה הכללית, מונעת דלקות וריח רע מהפה ומסייעת לבריאות החניכיים. אין הוכחה מדעית לכך, אך ייתכן ששטיפת שמן מסייעת גם בהבהרת השיניים על ידי הסרת הכתמים שמצטברים על גבי השן.

אבקת סודה לשתייה – סודה לשתייה מכילה את החומר הכימי סודיום ביקרבונט, חומר שמסייע בהסרת חומציות מהשיניים שפוגעת בשכבת האמייל וחושפת את שכבת הדנטין הצהבהבה. בנוסף, סודה לשתייה יעילה בהסרת כתמים.

על מנת לצחצח שיניים עם סודה לשתייה, מערבבים בכלי קטן מזכוכית כפית של אבקת סודה לשתייה יחד עם 2 כפיות מים, עד ליצירת תמיסה יחסית מימית. יש לדלל את האבקה ולהימנע ממרקם סמיך, מאחר שגרגרי האבקה עלולים לשחוק את שכבת האמייל של השן.

כורכום – יש המייחסים לתבלין יכולות הלבנה, אך במקרה זה, כמו גם בשיטת השמן, אין לכך הוכחות מדעיות. לכורכום יש אמנם תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות, הוא מסייע בהיגיינת הפה הכללית, אך כמו עם שאר חומרי ההלבנה, גם לצחצוח עם כורכום יש תופעות לוואי, ביניהן גרימת בעיות חניכיים ושחיקת שכבת האמייל של השן.

חומץ תפוחים – שטיפת הפה עם חומץ תפוחים מסייעת באיזון החומציות בפה ולכן גם לבריאות הפה, לניקוי החניכיים, למניעת ריח רע ולהסרת כתמים מהשיניים.

הלבנת שיניים במרפאה

טיפולי הבהרת שיניים במרפאות מסייעים להבהיר את גוון השן באמצעות מי חמצן (Hydrogen peroxide) בריכוז גבוה, המתאפשר בסביבת מרפאה עקב השגחת הרופא המטפל שעושה שימוש בחומרים דנטליים המצויים תחת פיקוח משרד הבריאות ומקפיד על בידוד אזור החניכיים על מנת להגן על רקמות החניכיים מכוויות. את ריכוז החומר הפעיל יתאים הרופא למטופל ולשיניו. מטופל עם שיניים וחניכיים רגישות יטופל ככל הנראה בריכוז נמוך יותר.

הלבנת שיניים עם לייזר. צילום: שאטרסטוק

הלבנת שיניים עם לייזר. צילום: שאטרסטוק

במרפאה נעשה שימוש גם באור לד או בלייזר על מנת לזרז את התהליך, באמצעות העברת אנרגיה אל החומר הפעיל. אם כן, במרפאה, משך פעולת ההבהרה מתקצר ומתבצע בצורה ממוקדת מטרה.

הוראות להלבנת שיניים ביתית

טיפול נוסף הוא טיפול שעובר מהמרפאה לביתו של המטופל. בתחילה, רופא השיניים יוצר סד המותאם במדויק לשיני המטופל. בתוך הסד מונח החומר הפעיל שמבצע הבהרה. באמצעות ההתאמה המדויקת של הסד, החומר הפעיל נמצא במגע הדוק עם שיני המטופל ובכך מתאפשרת הבהרה ממוקדת ויעילה. את הסד מרכיב המטופל למשך שעה-שעתיים ביום או במהלך הלילה. הטיפול נמשך מספר שבועות וניתן לחזור עליו באמצעות הסד פעמים נוספות.

שאלות ותשובות

כמה זמן מחזיקה הלבנת שיניים?  

הלבנת שיניים בבית מחזיקה מספר ימים או שבועות.

מה אסור לאכול אחרי הלבנת שיניים?

בשלושה הימים הראשונים לאחר הלבנת השיניים כדאי להימנע ממשקאות כהים כמו קפה, תה, יין אדום, קולה ועוד. כדאי להימנע ממאכלים שיכתימו את השיניים כמו עגבניות, דובדבנים, פירות יער ורוטב סויה.

איך עושים הלבנת שיניים?

הלבנת שיניים לרוב עושים באמצעות מי חמצן (Hydrogen peroxide), חומר כימי שתכונתו המחמצנת משמשת בתהליכי הבהרה. פרוקסיד חודר לשן ומאפשר הסרת החומרים שגורמים לדיסקולורציה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום