תא לחץ – האם יש הוכחה ליעילות הטיפול?

(17)
לדרג

עקב עניין גובר בטיפולים באמצעות תא לחץ, נשאלת השאלה עבור אילו מצבים הם יעילים? הכל על הטיפול בתא לחץ בישראל וברפואה העולמית

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • תא לחץ הוא מבנה סגור שאליו מוזרם אוויר בלחץ גבוה על מנת להעלות את הלחץ האטמוספירי, במסגרתו המטופלים מקבלים אוויר עם ריכוז חמצן של 100%.
  • טיפול היפרברי או טיפול בתא לחץ מאפשר להעלות את רמת החמצן בדם וברקמות הגוף ולכן מעודד תהליכים של ריפוי, יצירת כלי דם חדשים, תהליכים אנטי דלקתיים ועוד.
  • מחקרים ישראליים מצביעים על היתרון של טיפול בתא לחץ במגוון מצבים פתולוגיים חדשים, כמו פוסט טראומה, פוסט קורונה ואף במצבים של הידרדרות קוגניטיבית עם הגיל, כמו אלצהיימר ודמנציה.
    ________________________________________

מה זה תא לחץ?

תא לחץ הוא מבנה אטום עשוי חומרים עמידים שמאפשר שליטה על הלחץ האטמוספרי בתוכו על ידי הזרמת אוויר ודחיסתו. במהלך השהות בתא לחץ, מטופלים נושמים חמצן בריכוז גבוה בתוך חלל סגור, כאשר הלחץ בו עולה על הלחץ האטמוספרי הרגיל. תא לחץ מכיל עד כ-20 מטופלים במקביל, כשלכל אחד מהם מסיכה לנשימת חמצן. המטופלים נושמים מהמסיכה חמצן בריכוז של 100%, לעומת הריכוז הרגיל של 21%, בזמן שלתא מוזרם אוויר בלחץ הגבוה פי 2.4–3 מהלחץ האטמוספירי הרגיל.

ההיסטוריה של תא לחץ

בשנת 1900 הרופא האמריקאי אורוול קנינגהם זיהה כי מטופלים עם הפרעות בזרימת מחזור הדם חוו שיפור במצבם כששהו בגובה פני הים לעומת ההרים, שם לחץ האוויר נמוך יותר. הטיפול הרפואי באמצעות תא לחץ החל בשנות ה-60, ובישראל בשנות ה-70 במכון לרפואה ימית של חיל הים. השימוש בתא לחץ שימש בעיקר לטיפול בנפגעי תאונות צלילה שחוו דקומפרסיה, תסחיף אוויר והרעלת חמצן.

במה מטפלים בתא לחץ?

טיפול בתא לחץ נקרא רפואה היפרברית. מטרתו לנצל את העובדה שחמצן נישא אל רקמות הגוף באמצעות ההמוגלובין שבתאים האדומים, וכן גם באמצעות פעפוע מפלזמת הדם אל הרקמות. כאשר מספר מולקולות החמצן שבאוויר גדל, מסיסות החמצן בדם גדלה וכתוצאה מכך גם ריכוז החמצן בפלזמה גם הוא עולה, כך שכמות החמצן המגיע לרקמות הגוף עולה משמעותית, עד פי 20.

טיפוך בתא לחץ בבית החולים שמייר-אסף הרפוא. צילום: דוברות בית החולים

טיפול בתא לחץ בבית החולים שמיר-אסף הרופא. צילום: דוברות בית החולים

טיפול בתא לחץ מאפשר זירוז החלמה של מצבים פתולוגיים רבים, כאשר המשותף להם הוא חוסר חמצן ברקמה, והוא מסייע לגוף בכמה מישורים:

  • מעלה משמעותית את רמת החמצן ברקמות הסובלות מרמת חמצן נמוכה.
  • עוזר בריפוי פצעים אצל חולי סוכרת וחולים עם בעיות בכלי הדם.
  • מעודד יצירת כלי דם חדשים ברקמות פגועות.
  • מעודד יצירת רקמת עצם חדשה על ידי פעילות יתר של תאי העצם.
  • משפר את היעילות של כדוריות דם לבנות שנלחמות בזיהומים.
  • יעיל בטיפול בבצקות על רקע בעיה בכלי הדם או לאחר חבלות.
  • יעיל כטיפול אנטי דלקתי.
  • יעיל בטיפול בדלקות על רקע אוטואימוני.
  • מעודד ריבוי יצור תא גזע במח העצם.
  • מעודד ייצור עצמי של אנזימים נוגדי חמצון.

בבתי החולים השונים משווקים את תא הלחץ כטיפולים למספר רחב של מצבים רפואיים, ביניהם: פצעים קשי ריפוי, זיהומי עצם, נמק/ בצקת של העצם או של העור, איבוד שמיעה פתאומי תחושתי עצבי, איבוד שדה ראייה פתאומי על רקע חסימת עורק הרשתית, נזקי טיפולי קרינה מייננת, פציעות ספורט, תסמונת כאב כרוני, תסמונת עייפות כרונית, תסמונת פוסט קורונה, תסמונת בתר זעזוע מוח, ירידה קוגניטיבית וכן פגיעה נוירולוגית לאחר שבץ מוח.

מחקרים על תא לחץ

בשנת 2022 התפרסם בכתב העת PlosOne מחקר ישראלי מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), שערך טיפולים בתא לחץ ל-35 חיילי צה״ל משוחררים שסבלו מפוסט טראומה. החיילים חולקו לשתי קבוצות: האחת טופלה בתא לחץ והשנייה שימשה כקבוצת ביקורת. לאחר 60 טיפולים נמצאו שיפורים בכלל תסמיני הפוסט טראומה. תוצאות המחקר הראו כי חשיפה לטראומה נפשית יכולה להוביל לפגיעה מוחית אורגנית, ומבססות הבנה טובה יותר של החיבור גוף-נפש. הפצע המוחי היווה מחסום לטיפול בתסמונת באמצעים פסיכולוגיים או פסיכיאטריים, אך הטיפול הביולוגי בתא לחץ אפשר הפעלת מנגנונים שנדרשו לריפוי של רקמת המוח הפגועה.

מחקר נוסף שנערך במרכז הרפואי שמיר בין השנים 2020–2021 הראה כי טיפול בתא לחץ נחשב ליעיל במקרים של פוסט-קורונה. פרופ' שי אפרתי, מנהל מרכז סגול לרפואה היפרברית ומחקר במרכז הרפואי שמיר, דיווח על מעל ל-80% של מטופלים שחזרו למצבם הקודם למחלה, עם שיפור קוגניטיבי ניכר בכל אזורי המוח הפגועים שאחראים על יכולת קשב ותפקוד. בנוסף, דווח על שיפור משמעותי ברמות האנרגיה, יכולת שינה, ירידה ברמות הכאב והפחתה בתסמינים פסיכיאטריים כמו דיכאון וחרדה.

החודש התפרסם בכתב העת Aging מחקר של אוניברסיטת תל אביב שערך סדרת טיפולים בתא לחץ על נסיינים מעל גיל 65 עם ירידה בתפקודי המוח, שלב לפני אלצהיימר ודמנציה. הנסיינים עברו 60 טיפולים בתא לחץ לאורך תקופה של 90 יום. MRI הראה כי הטיפול הוביל לשיפור זרימת הדם במוח ואף שיפורים ממשיים בביצועים קוגניטיביים.

בשנים האחרונות המחקר בתא הלחץ התרחב ובעולם נבחנת האפשרות להרחיב את השימוש בהם להתוויות חדשות. עם זאת, לשיטת ארגונים בינלאומיים, כגון מינהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, יש מצבים שבהם אין לשימוש בסיס מדעי מספק. ה-FDA אף הבהיר כי היעילות התרפויטית של טיפול בתא לחץ אינה מוכחת במצבים כגון סרטן, מחלת ליים, אוטיזם ואלצהיימר.

אזהרת משרד הבריאות בנוגע לתא לחץ

תא הלחץ קיבלו מעמד חדש ופופולרי בתור טיפול האנטי אייג׳ינג החדש של הידוענים ברחבי העולם, וגם בישראל התפתחה תעשיה של תא לחץ המופעלים על ידי מכונים פרטיים ללא רישיון משרד הבריאות ומציעים טיפולים לכל המרבה במחיר.

בשנת 2020 פרסם משרד הבריאות הודעת אזהרה בנוגע לטיפולי תא לחץ שלא קיבלו את אישור משרד הבריאות להפעלתם. האזהרה עסקה בתא לחץ במכונים פרטיים שפועלים ללא רישיון ופיקוח מצד משרד הבריאות, ומפרסמים את הטיפול ההיפרברי כמסייע למחלות ומצבים רפואיים מגוונים וביניהם פיברומיאלגיה הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, סוכרת, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, פציעות ספורט, סוגים שונים של סרטן ועוד. משרד הבריאות ביקש להדגיש כי סקירת ספרות מדעית בנושאים אלה מעלה שעד היום אין הוכחות מדעיות לכל ההשפעות המיטיבות כביכול, ולסגולות הריפוי המיוחסות לשהייה בתא לחץ.

לפי דו"ח מרכז המידע של הכנסת שהתפרסם ב-2022, משרד הבריאות סגר בשנים האחרונות 15-10 תא לחץ שפעלו ללא רישיון והוגדרו כפיראטיים.

תא הלחץ המאושרים על ידי משרד הבריאות נמצאים במרכזים הרפואיים הבאים: בית החולים אלישע בחיפה; בית החולים שמיר (אסף הרופא) בצריפין; מכון לרפואה ימית בחיפה; בית החולים יוספטל באילת; בית החולים הדסה עין כרם בירושלים; המרכז הרפואי סוראסקי איכילוב בתל אביב.

תא לחץ ברפואה בישראל

דו״ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת הכין מסמך שעוסק בסוגיית הפריסה הלא שוויונית של תא הלחץ בישראל, והצביע על כך שמתוך שישה תא לחץ בארץ, רק שניים מהם נמצאים בצפון: בבית החולים הפרטי אלישע ובמתקן חיל הים, ורק אחד בדרום: במרכז הרפואי יוספטל באילת.

תא לחץ בבית החולים איכילוב. צילום: ליאור צור/ דוברות איכילוב

תא לחץ בבית החולים איכילוב. צילום: ליאור צור/ דוברות איכילוב

עוד פרסם הדו״ח כי חוזר משרד הבריאות האחרון שהגדיר 15 התוויות לטיפול בתא לחץ, שנכללו בסל שירותי הבריאות, התפרסם לפני יותר מ-20 שנים, ב-1999, חרף התרחבות הידע המדעי בתחום. לא רק זאת, הדו״ח הצביע על כך שבידי משרד הבריאות נתונים חלקיים על היקף הטיפולים בתא הלחץ, לפיהם בכל אחת מהשנים 2018–2020 כ-1,000-3,000 איש קיבלו את הטיפול, ובכל שנה ניתנו בין 40 אלף ל-54 אלף טיפולים. מהמשרד לא נמסר אם הנתונים כוללים טיפולים שניתנו בבתי החולים שלא במסגרת הסל ובאילו בתי חולים ניתנו הטיפולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום