מעלה מעלה: ניתוחי הרמת גבות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עם השנים הגבות צונחות ומראה הפנים נעשה מבוגר ועייף. רבים סבורים כי המראה העייף מיוחס לצניחת העפעפיים, אבל הפתרון נמצא לא פעם בניתוח להרמת גבות. ד"ר נח סגל, מומחה ברפואת עיניים, פלסטיקה וארובה, מרחיב על הפעולה הניתוחית, על הסיכונים ועל החלופות

רופא עיניים
04-8255641

מראה צעיר ורענן, ללא סיבוכים, שיפור משמעותי ברמה התפקודית ושדה ראייה פתוח. אלו, בין היתר, התוצאות שאליהן מוביל ניתוח להרמת גבות שמתאים הן לאוכלוסיה שסובלת מצניחת עפעפיים והן לאוכלוסיה שסובלת ממראה גבות לא שווה או מצניחת גבות עקב כובד או שיתוקי עבר (תופעה שרווחות יותר בקרב גברים). ד"ר נח סגל, מומחה ברפואת עיניים, פלסטיקה וארובה, עם כל מה שצריך לדעת על ניתוח להרמת גבות, בשורות הבאות:

אילו שיטות להרמת גבות קיימות כיום?

"ניתן לבצע הרמת גבות בשתי שיטות: השיטה הישירה ושיטת החוטים. השיטה הישירה כוללת הסרת קטע עור-שריר באזור שמעל הגבה ותפירת הגבה כלפי מעלה. הטיפול בשיטה זו מומלץ לגברים בלבד, כיוון שלהם יש גבה עבה שמסתירה את הצלקת. שיטת החוטים, שמוצעת לנשים, מבוססת על הרמת הגבה באמצעות חוטים לא נמסים, שמוחדרים מתחת לעור לאחר ביצוע חתך באזור רחוק מהמצח, שמוסתר על ידי שערות הראש. בשלב הבא מחברים את החוט אל הגבה, קושרים את החוטים וכך הגבה מורמת", מציין ד"ר סגל.

"בשנים האחרונות נהוג לבצע הרמת גבות באמצעות הזרקת בוטוליניום טוקסין (בוטוקס) במיקום נכון מעל הגבה כדי להרים את הגבה, אך זהו טיפול זמני, שמתפוגג לאחר ארבעה חודשים בממוצע, ויש לשוב עליו", הוא מסביר. "כמו כן, לרופא אין שליטה על התוצאות וייתכן שוני בין שתי הגבות. כיום גם ניתן לבצע טיפול אסתטי להרמת הגבות באמצעות חוט נמס, שנעשה בתהליך דומה לתהליך הכירורגי, אך עם זאת לא ניתן להעריך מתי החוט יימס ומה קורה איתו בפועל, ולכן אני לא מציע טיפול זה במרפאתי".

האם ניתוחי הרמת גבות כרוכים בסיכונים?

"לרוב, ניתוחי הרמת גבות לא כרוכים בסיכונים, הפעולה הניתוחית בטוחה, רווחת, לא נגרם סבל לחולה ואין נפיחות קשה. כמו כן, אפשר לבצע את הפעולה הניתוחית באמצעות הרדמה מקומית או בהרדמה מקומית עם טשטוש. אף אחת מהפעולות לא מצריכה אשפוז ומשך זמן ההחלמה הוא שבוע ימים. כפי שציינתי, בניתוח הישיר הצלקת נחבאת מאחורי הגבה ואילו בניתוח באמצעות חוטים הצלקת מזערית, בהיקף של שני מילימטרים, ונחבאת מאחורי שיער הראש".

הרמת גבות

האם יש גורמים נוספים לצניחת הגבות שלא כתוצאה מהגיל?

"כן, לרוב הסיבה לנפילת הגבות נובעת מהגיל, אך גם עקב שיתוקי עבר, כולל שיתוק השבע".

באילו מקרים היית ממליץ לטפל בצניחת גבות באמצעות הזרקות אסתטיות ומתי יש צורך לשקול ניתוח להרמת גבות?

"כל עוד הגבה לא צונחת מתחת לגג הארובה ולכל היותר הצניחה היא בהיקף של שניים עד שלושה מילימטרים (המקרים המוגדרים כקלים), הזרקות בוטוקס אסתטיות עשויות לעזור. כאשר מדובר בבעיה שמוגדרת כקשה, כלומר כאשר הגבה צונחת מתחת לגג הארובה, אני סובר שההזרקות האסתטיות לא ייתנו מענה מיטבי, בפרט כאשר צניחת הגבה גורמת לצניחת עפעפיים. במקרים אלה כדאי יהיה לשקול פתרון ניתוחי שיפתור את הבעיה. יש להדגיש בהקשר זה כי ניתן לבצע ניתוח הרמת גבות גם לאחר הזרקת בוטוקס, אך מוטב להגיע למרפאה לאחר התפוגגות החומר כדי שניתן יהיה להתרשם מהמראה הטבעי של הגבות".

למה המטופלים יכולים לצפות לאחר ניתוח להרמת גבות?

"למראה צעיר ורענן, ללא סיבוכים, לשיפור משמעותי ברמה התפקודית ושדה ראייה פתוח. חשוב להדגיש שניתוח זה מתאים הן לאוכלוסיה שסובלת מצניחת עפעפיים והן לאוכלוסיה שסובלת ממראה גבות לא שווה או סובלת מצניחת גבות עקב כובד או שיתוקי עבר – תופעה שרווחות יותר בקרב גברים".

ד"ר סגל מדגיש את ההשלכות של טיפולי בוטוקס. "הבוטוקס", הוא מסביר, "הומצא לצורך טיפול בשתי התוויות רפואיות – פזילה ועיוות של העין (קפיצות, ספזם). עד לשנות ה-80 של המאה הקודמת, הלוקים בספזם היו מתאשפזים במחלקות הפסיכיאטריות, אך כאשר הם התחילו להיות מטופלים בבוטוקס כבר לא היה עוד צורך בכך כי שרירי העיניים נרגעו. למעשה, רק לאחר שאחד הרופאים גילה כי הבוטוקס מעלים את הקמט המרכזי במצח (קמט הזעף) ארגון הבריאות העולמי אישר להשתמש בבוטוקס גם למטרה זו ובלבד, ולא ליתר הקמטים בשליש העליון של הפנים כפי שהיום נהוג לבצע". לדבריו, "חשוב להבין מהו בוטוקס. מדובר ברעלן שמשתק והורס את העצב. בתגובה לכך הגוף מייצר עצב נוסף, ולכן יש צורך לשוב על ההזרקות".

לסיכום אומר ד"ר סגל: "אם את או אתה אנשים מבוגרים בעשורים המתקדמים לחייכם, ואתם סובלים מצניחת גבות או מצניחת עפעפיים - שבמקרים מסוימים מקורה בצניחת הגבות – גשו לייעוץ ראשוני לצורך אבחון ולמציאת הפתרון המיטבי עבורכם".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום