בלוטות הלימפה נפוחות? על הגורמים והתסמינים לתופעה

(142)
לדרג

מהו תפקידן של בלוטות הלימפה, כיצד הן מגנות על הגוף מפני וירוסים ונגיפים ומתי יש ללכת לאבחון אצל רופא? הכל על נפיחות בבלוטות הלימפה

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • בלוטות הלימפה הן קו ההגנה הראשון שניצב בפני זיהומים שונים ומטרתן להגן על הגוף מהתפתחותם.
  • בלוטות לימפה מנופחות או מוגדלות מעידות על תגובה לזיהום בגוף. למעשה, זהו סימן טוב שמעיד כי מערכת הלימפה עובדת כראוי ולוחמת בגורמים זרים שעלולים להזיק לנו.
  • יש לשים לב לבלוטות נפוחות למשך שבועות רבים, ללא גורם זיהומי בגוף, מה שיכול להעיד על התפתחות מחלה חמורה.
    ____________________________________________

מהי בלוטת הלימפה ומהו תפקידה?

קשרי לימפה או בלוטות לימפה הם מבנים קטנים שמהווים חלק ממערכת הלימפה ותפקידם לסנן וללכוד וירוסים, בקטריות וגורמי מחלה אחרים. בלוטות הלימפה הן קו ההגנה הראשון שניצב בפני זיהומים שונים ומטרתן להגן על הגוף מהתפתחותם.

בלוטות הלימפה נמצאות באזורים שונים בגוף, בין היתר בבית השחי, הצוואר, העורף והמפשעות, אך קיימות גם בלוטות בחלל בית החזה והבטן. צורתן דמוית פולי שעועית והן עטופות במבנה עשוי רקמות וסיבים ומחורר. הבלוטה היא למעשה מצבור של תאים, כאשר המרכזי ביניהם הוא הלימפוציט, סוג של תאי דם לבנים שאחראים לתפקוד החיסוני של מערכת הלימפה.

סוגים שונים של לימפוציטים מתמחים במערכת חיסונית אחרת – חלקם משמיד את הזיהום, חלקם מגביר את הפעילות של מערכת החיסון ואחרים אחראים על זיכרון הפתוגן, על מנת שמערכת החיסון תדע להילחם בזיהום חוזר בעתיד.

בלוטות לימפה נמצאות באזורי גוף שונים. צילום: שאטרסטוק

בלוטות לימפה נמצאות באזורי גוף שונים. צילום: שאטרסטוק

מערכת הלימפה היא מערכת נימים וצינורות בעלת תפקיד לוחמה במערכת החיסון, היא מוליכה את נוזל הלימפה ואת תאי מערכת החיסון אל בלוטות הלימפה ומשם אל מחזור הדם. לאחר שתאי מערכת החיסון נחשפו לפתוגנים כגון חיידקים ונגיפים, הם מגיעים לבלוטות הלימפה, או אז הבלוטות מנקזות ומסננות את נוזל הלימפה ומונעות את המעבר של הפתוגנים אל מחזור הדם.

תפקיד חשוב נוסף של קשרי הלימפה הוא לשמש נקודת מפגש בין תאים שונים של מערכת החיסון ולאפשר תקשורת מולקולרית ביניהם. הלימפוציטים מתעוררים לפעולה מהרגע שהם נחשפים לפתוגנים ומפעילים תגובה חיסונית על מנת שזו תשמיד את הוירוס או הנגיף ואף תתעד את האויב למקרה של זיהום חוזר.

נפיחות בבלוטות הלימפה

בלוטות לימפה נפוחות ירגישו כואבות, תסמינים נוספים שעלולים להתפתח הם נזלת, כאב גרון, חום ותסמינים נוספים של זיהום בדרכי הנשימה.

בלוטות לימפה נפוחות בצוואר ילוו בדרך כלל בכאבי גרון או דלקת אוזניים. בלוטות לימפה נפוחות במפשעה יכולות להיגרם עקב זיהום בכפות הרגליים, ברגליים או באזור איבר המין.

בלוטות לימפה נפוחות באזור האוזניים, יהיו לרוב תוצאה של זיהום בקרקפת, ובמקרה שלא קיים זיהום, יכולה להיות זו תוצאה של אדמת או מחלת הנשיקה.

כאמור, בלוטות לימפה מנופחות או מוגדלות מעידות על תגובה לזיהום בגוף. למעשה, זהו סימן טוב שמעיד כי מערכת הלימפה עובדת כראוי ולוחמת בגורמים זרים שעלולים להזיק לנו. יחד עם זאת, יש לשים לב לנפיחות שאינה מקורה בזיהום, הנמשכת לאורך מספר שבועות ועלולה להעיד על אי תקינות בתפקוד הבלוטות.

מהי לימפומה?

לימפומה היא סוג של סרטן המתפתח במערכת הלימפה. התסמין העיקרי של לימפומה הוא נפיחות שהולכת וגדלה בבלוטות הלימפה, אך כזו שאינה כואבת לרוב. הלימפוציטים גדלים בצורה בלתי מבוקרת, גדילה שהופכת לממאירה לבסוף ואף מצליחה להתפשט לשאר הגוף עקב העובדה שהלימפוציטים הם תאים נודדים.

תסמינים שעלולים להעיד על לימפומה:

  • הזעה או חום.
  • אובדן תיאבון, עייפות וירידה במשקל.
  • קוצר נשימה או שיעול שמחמירים בהדרגה.
  • גירוד בכל הגוף.
  • כאבי בטן שהולכים ומחמירים (בילדים).

קיימים שני סוגים של לימפומה:

  • לימפומת הודג׳קין, המהווה כ-10% מהמקרים – תאים חריגים הנקראים תאי ריד-סטרנברג מופיעים בביופסיה.
  • לימפומה שאינה הודג׳קין, המהווה כ-90% מהמקרים – התאים הלימפוציטים שמרכיבים את בלוטות הלימפה גדלים בצורה בלתי מבוקרת, גדילה שהופכת לממאירה, מפריעה לתפקודן התקין ואף מצליחה להתפשט לשאר הגוף כיוון שהלימפוציטים הם תאים הנודדים במערכת הלימפה שנמצאת באזורים רבים בגוף.

כיצד מאבחנים מחלות של בלוטות הלימפה?

על מנת לאבחן את הגורם לנפיחות בלוטות הלימפה יש לחפש זיהומים בגוף ואף בלוטות לימפה מוגדלות במקומות אחרים בגוף. יש לבדוק ולוודא גם אם המטופל סובל מחום, ירידה במשקל, עייפות ושאר התסמינים שמקושרים בנפיחות הבלוטות. לעתים יש לבצע בדיקות דם ובדיקות שתן על מנת לשלול גורמים להגדלת הבלוטות.

רק במקרים שבהם הנפיחות נמשכת יותר משמונה שבועות, לא מגיבה לטיפול אנטיביוטי ואין שום גורם שיכול להעיד על הנפיחות, יש לקחת ביופסיה לצורך אבחנה מחלה חמורה יותר כמו לימפומה. את הביופסיה מבצעים תחת הרדמה מקומית על מנת ליטול דגימה מהבלוטה החשודה, אותה בוחנים תחת מיקרוסקופ.

מהו הטיפול במחלות בלוטת הלימפה ותופעות הלוואי?

טיפול בבלוטות לימפה נפוחות - בכל מקרה של בלוטות לימפה נפוחות מומלץ לבצע מעקב אחרי הנפיחות למשך מספר שבועות כדי לבדוק האם הגדילה ממשיכה או האם קיימת נפיחות באזורים אחרים בגוף. רוב המקרים של נפיחות בבלוטות הלימפה אינם רציניים, כאבים הנלווים לנפיחות הם לרוב תוצאה של גידול מהיר עקב הלוחמה בזיהום. כמו כן, לבלוטה ייקח יותר זמן לחזור לגודל רגיל מאשר הזמן שהתנפחה.

בלוטת לימפה נפוחה

בלוטת לימפה נפוחה. צילום: שאטרסטוק

טיפול בסרטן לימפומה - מותאם אישית לסוג הלימפומה. לימפומה שאינה הודג׳קין נקראת גם NHL, נחלקת לכ-60 תת סוגים שנקבעים על פי הלימפוציטים שהפכו לממאירים. סוג ה-NHL, שלב המחלה, תוצאות ספירת דם, נוכחות תסמינים, תגובה לטיפול ראשוני והאם המחלה נחשבת כחוזרת – כל אלה משפיעים על סוג הטיפול, שיכול להיות טיפול ממוקד מטרה, כימותרפיה, קרינה, השתלת מח עצם או שילוב של חלקם.

מה הם גורמי סיכון לסרטן הלימפומה?

  • סרטן הלימפומה שכיח יותר בגברים.
  • חשיפה לכימיקלים מסוימים, כמו גם קרינה וכימותרפיה.
  • הסיכון ללימפומה עולה עם הגיל.
  • ליקוי במערכת החיסון.
  • גורמי זיהום שמשפיעים על תאי מערכת החיסון, כמו למשל מחלת הנשיקה.

שאלות ותשובות

מה זה בלוטות לימפה?

בלוטות הלימפה הן סוג של מצבור תאים שמטרתו להגן על הגוף מפני פתוגנים שונים כמו וירוסים ונגיפים. הן נמצאות באזורים שונים בגוף - בבית השחי, הצוואר, העורף והמפשעות - אך קיימות גם בלוטות בחלל בית החזה והבטן. יש להן תפקיד חשוב בהנעת התגובה החיסונית של הגוף כנגד הפתוגנים ובמניעת התפתחות של זיהום ודלקת. לעתים, פעולת ההגנה שלהן גורמת להן להתנפח ולכאוב.

כמה בלוטות לימפה יש בבית השחי?

קיימות יותר מ-20 בלוטות לימפה בבית השחי.

למה בלוטות לימפה מתנפחות?

בלוטות לימפה מתנפחות בתגובה לזיהום בגוף, בעודן פועלות למנוע מוירוסים ונגיפים להגיע למחזור הדם ולעורר תגובה חיסונית כנגדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום