האם צבע הורס את השיער? אוסף מקרים רפואיים

(0)
לדרג

האם צבע הורס את השיער ומה הן הסכנות בהחלקת שיער? על הכימיה שמאחורי עיצוב שיער, כולל סקירת מקרים רפואיים קשים

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • צבעי שיער וחומרי החלקה מכילים כימיקלים שעלולים להזיק לשיער ולבריאות. חלקם מכילים חומרים אלרגנים שעלולים לגרום לדלקות עור, וחלקם כרוכים בסכנת הרעלה עד כדי הידרדרות רפואית והגעה למצב של אי ספיקת כליות.
  • מקרי אי ספיקת כליה מספר שעות לאחר החלקת שיער קרו ככל הנראה בעקבות שימוש בחומרים אסורים ולא ידועים שהגיעו ממעבדות פיראטיות.
  • משרד הבריאות ממליץ לבחור במכוני יופי, בספרים ובמעצבי שיער שמחזיקים ברישיון ומשתמשים בתמרוקים בעלי רישיון בלבד, על מנת למנוע מקרים רפואיים קשים.
    ______________________________________________________________

אחד מטיפולי היופי הנפוצים ביותר הוא צביעת שיער, ואפשר לומר שאחד מהטיפולים הנפוצים בישראל, במקום השני לצביעת שיער, הוא החלקת שיער, כאשר כל אישה שלישית בישראל עושה החלקת שיער. שני טיפולים אלה עושים לרוב שימוש בכימיקלים שמשנים את פיגמנט או את מבנה השיער.

לכימיקלים הללו, בשילוב עם חומרים מסוכנים שאסורים לשימוש על פי הוועדה המדעית למוצרי צריכה באירופה, שלא פעם מגיעים ממעבדות פירטיות למספרות ולשימוש על ידי מעצבי שיער, עלולות להיות השלכות על הבריאות של מי שנחשפים אליהם.

צבע לשיער ליופי או נזק לבריאות?

על מנת לשנות את צבע השיער עושים שימוש בשילוב של כימיקלים בצבע לשיער. המולקולות השונות של הצבע לשיער צריכות זמן כדי להיקשר זו לזו על מנת לייצר את הגוון, ולכן כשצובעים את השיער צריך לחכות כחצי שעה עד שמתרחש התהליך המולקולרי.

צבע לשיער

מלנין הוא הפיגמנט שמעניק גוון לעור, לעיניים ולשיער של בני אדם. כך למשל, שיער לבן הוא שיער שבו כמות המלנין הולכת וקטנה או לא קיימת לחלוטין. כדי שהצבע ייתפס בשיער ויפעל על הפיגמנט של השיער, צריך לשטוף את השיער באמוניה, שמפרידה שכבות הגנה עשויות חלבון ולאפשר למולקולות הצבע לחדור לשערה ולפעול על המלנין. בצבעי שיער יש גם מימן על חמצני, שהוא מה שגורם לחמצון – הוא מעלים את הצבע הטבעי ומייצר את התגובה בין המולקולות שפולטות צבע ונקלטות בשיער.

האמוניה עצמה אינה מסוכנת אלא בעיקר האדים שהיא מפיקה שיכולים להוביל להידרדרות רפואית. כמו כן, היא עלולה לגרום נזק לשיער בצביעות חוזרות, וגם השטיפה המחודשת מחלישה את השיער. חשוב לדעת כי גם צבעי שיער ללא אמוניה מכילים כימיקלים אחרים שעוזרים למולקולות הצבע לחדור לשערה.

שיער עשוי בעיקר מקרטין שהוא סוג של חלבון, השומר על השיער מלחות, חום וקרינת UV של השמש. כאשר חושפים את השיער לכימיקלים של צבעי שיער או החלקות, מעטפת החלבון ניזוקה ומאפשרת לכימיקלים לחדור לשיער ולמעשה לשנות את הפיגמנט או המבנה שלו. תופעות הלוואי של שבירת מעטפת ההגנה של השיער הן שיער חלש ויבש שאינו עמיד בפני עיצוב בחום, שיער דליל ונושר וחספוס של זקיק השיערה.

השפעת סוגים שונים של צבעי שיער

חמצן – חמצון השיער משנה את הפיגמנטים ומאפשר לצבוע את השיער בכל צבע. חמצון השיער משפיע לרעה על החוזק של השיער, על הלחות שלו ועל העמידות שלו בפני חום. מידת הנזק שהחמצן יכול להסב לשיער תלויה ב-pH, רמת החומציות של השיער עצמו. השיער נפגם יותר כאשר המגע עם החמצון נמשך יותר זמן, ובמיוחד כאשר נעשה ניסיון לחמצן שיער מפיגמנט כהה מאוד לבהיר.

פארא-פנילנדיאמין או PPD – מולקולה שעליה מבוססים רוב צבעי השיער כיום. בשילוב עם הגורם המחמצן בצבעי השיער, היא פולטת צבע ונכלאת בשיער. צבעי שיער המכילים PPD עלולים לגרום לתגובה אלרגנית שהיא למעשה סוג של דלקת עור ממגע - תגובה דלקתית בעור שנובעת מהמגע שלו עם אלרגן כלשהו, שיכולה להתפתח תוך דקות, אך לרוב היא תופיע לאחר חשיפה ממושכת לחומר.

חינה – חינה הוא חומר טבעי המופק מעלי הכופר הלבן. מחקר מ-2019 בדק ומצא כי אמנם חינה היא חומר טבעי, אך יש לה יכולת לפגום בשיער ולגרום לפיצול שיערות, ליובש ולמרקם גס. בנוסף, חינה יכולה לגרום לדלקת עור ממגע.

הנציבות האירופאית הקימה את הוועדה המדעית למוצרי צריכה (SCCP) על מנת לקבוע את בטיחותם של מוצרים. לגבי צבעים לשיער נקבע כי 27 רכיבים של צבעים לשיער הם מעוררי תגובה – לא בהכרח נראית לעין, אך כזו שעם חשיפה נוספת יכולה להתפתח תגובה חריפה של ממש. הנציבות אסרה על 22 כימיקלים של צבעי שיער, ביניהם חומר הריח LIlial שנמצא בהרבה מאוד מוצרי קוסמטיקה ונאסר לאחרונה, במרץ 2022 אך עדיין נמצא בשימוש במוצרי קוסמטיקה ישראליים.

מה הם הסיכונים בהחלקת שיער?

ב-2021 ישראלית בת 32 אושפזה במצב קשה בבית חולים לאחר החלקת שיער הודית שגרמה לאי ספיקת כליות. באותו החודש ממש, ארבע נשים נוספות אושפזו לאחר שעברו החלקת שיער. כשנה לאחר מכן, ב-2022, התקבלו דיווחים נוספים על מקרי אי ספיקת כליות.

בעקבות המקרים משרד הבריאות הוציא הודעת אזהרה על שימוש בתמרוקים ובמוצרי שיער שלא קיבלו את רישיון משרד הבריאות. משרד הבריאות המליץ לבצע החלקות במקום מאוורר ובמקומות מורשים בעלי רישיון עסק, וכן שילדים מתחת לגיל 16 לא יבצעו החלקות שיער.

החלקת שיער

מאמר שהתפרסם בכתב העת ״הרפואה״ בחן שלושה מקרים של נערות שסבלו מאי ספיקת כליות מספר שעות לאחר החלקת שיער. על פי המחקר, תכשירי השיער המשמשים להחלקות מכילים חומצה גליקולית, פורמלדהיד וכימיקלים נוספים. פורמלדהיד הוא אלכוהול חסר צבע שמתאדה בעת חימום, נספג בשאיפה ומופרש בשתן כחומצה, בזמן שהוא מפעיל לחץ חמצוני ונזק רעיל לתאי הכליה עד לכדי אי ספיקת כליות חדה.

הנערות שבחן המאמר היו בנות 13, 17 ו-17 וחצי והראו תסמינים די דומים: כולן סבלו מכאבי בטן, מבחילות ומהקאות שהחלו מספר שעות לאחר החלקת שיער. שתיים מהן סבלו מפריחה או מפצעים באזור הצוואר והקרקפת, ואחת סבלה מאי מתן שתן למעלה מעשר שעות.

שימוש בצבעי שיער והחלקות ללא סיכון לבריאות

ההמלצה הגורפת היא להימנע מתכשירים ומתמרוקים לעיצוב שיער שרכיביהם לא ידועים. יש להקפיד ללכת למכוני יופי, מספרות ומעצבי שיער שמחזיקים ברישיון עסק ומורשים לעסוק בעיצוב שיער. במעמד הטיפול יש לוודא כי בעל המקצוע משתמש בתמרוקים בעלי רישיון של משרד הבריאות וכי הוא עושה בהם שימוש ראוי על פי ההוראות.

קרו מקרים של ערבוב או הוספת חומרים שהרכבם לא נבדק, במיוחד בשילוב עם התמרוק, מה שעלול לגרום למצב מסוכן של שחרור רעלים. מעבדות פיראטיות ברחבי הארץ מייצרות חומרים ללא רישיון ומשווקות אותן למספרות ולמעצבי שיער במחירים נוחים. התעשיה שמגלגלת מיליוני שקלים בכל שנה מרוויחה על גב נערות שמחפשות להתאים את עצמן לאידיאל היופי.

שאלות ותשובות

האם צבע הורס את השיער?

צבע לשיער מכיל כימיקלים שעלולים להשפיע לרעה על השיער, במיוחד לאורך זמן ואף במעבר מצבע כהה לצבע בהיר במיוחד.

האם צבע לשיער מזיק?

צבע לשיער מכיל כימיקלים שעלולים לגרום לתגובה אלרגית ובמיוחד לתגובה חריפה בעור – העיקרים ביניהם הם אמוניה ו-PPD.

איך מטפלים באלרגיה לצבעי שיער?

אם ידוע לכם כי אתם אלרגים לצבעי שיער, יש להימנע מהם. לאחר הופעת תגובה אלרגית לצבעי שיער, הטיפול הוא בתכשירים המכילים סטרואידים או חומרים אנטי דלקתיים, בין אם על ידי משחה, או כאשר התגובה היא קשה, באמצעות טיפול מערכתי כמו כדורים או זריקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום