הכלב או החתול שלכם התבגרו? אלה הדברים שאתם חייבים להביא בחשבון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

המחצית השנייה בחיי חיות המחמד שלנו דורשת התייחסות לשלושה מצבים גופניים עיקריים שעלולים להידרדר. הוטרינר ד"ר גרגוריו בלנק מסביר ומפרט

וטרינר
077-2318500 (מספר מקשר)

עבור בעלי הכלבים והחתולים, טיפול שגרתי בחיית המחמד מסתכם בהגעה למרפאה הוטרינרית פעם בשנה לקבלת חיסונים. אם הכלב או החתול לא מראים חלילה סימנים של חולי, התפישה הרווחת של הבעלים היא שאין צורך לבדוק אותם. מבחינת הרופא הוטרינר, ד"ר גרגוריו בלנק, בעל 40 שנות ניסיון במקצוע, מדובר בטעות חמורה אם חיית המחמד שלכם התבגרה.

"חוץ מביקור החיסונים, כלבים וחתולים מעל גיל שש-שבע צריכים להגיע למרפאה הוטרינרית לפחות עוד פעמיים בשנה לבדיקה כללית ופיזיקלית. מטרת הבדיקות היא לשלול שלושה מצבים רפואיים שעלולים, בסיכוי גבוה, להתרחש ברקע, גם אם חיית המחמד לא מראה לכך סימנים".

על פי ד"ר בלנק, שלושת המצבים הרפואיים שחייבים לבדוק אצל כלבים וחתולים מתבגרים הם:

  1. מצב השיניים.
  2. תפקוד לבבי.
  3. מצב המפרקים - בעיקר רגליים אחוריות ומפרקי אגן.

בדיקת שיניים לכלבים וחתולים

"בריאות הפה והשיניים של חיית המחמד היא חשובה. באופן כללי, אפשר להגיד שכלבים וחתולים צריכים ניקוי שיניים אחת לשנה החל מגיל חמש-שש שנים. גזעי כלבים קטנים צריכים לרוב טיפול בגיל צעיר יותר ובמיוחד גזעים של ראש קצר ורחב יחסית, כגון: פקינז, שי-טסו, פאג סיני, צ'יוואווה ויורקשייר טרייר.

"הבדיקה נעשית על ידי רופא וטרינר. אני דואג לבצע אותה במרפאה שלי תחת טשטוש ולא בהרדמה כללית עמוקה. בעזרת מכשיר דנטלי חשמלי שנקרא 'סקיילר' ותוך כדי מהלך הטיפול, בוחנים את בריאות השיניים של הכלב או החתול. במצב של ריקבון שן או כאשר יש תזוזה של השן בתוך החניכיים, ייתכן שנאלץ לבצע עקירות כירורגיות", מסביר ד"ר בלנק.

בדיקת שיניים לכלבים

"ישנם מקרים שבהם כדאי לבצע בדיקת דם כללית לפני הטשטוש על מנת לבחון את תפקוד המערכות פנימיות, ובעיקר פרופיל כבד וכליות".

תפקוד לבבי אצל חיות מחמד מתבגרות

"באוסקולטציה רגילה - האזנה לקולות הלב והנשימה במרפאה - ניתן לשמוע ולגלות בעיות לב אצל חיית המחמד, כגון אוושת לב, קצב לבבי לא סביר וכיו"ב. אם יש חשד למחלת לב, מבצעים בדיקות נוספות וספציפיות עד אבחון הבעיה. חשוב לציין שיש תרופות שיכולות לסייע  לתפקוד לבבי טוב יותר ולאיכות החיים של חיית המחמד, ולכן גילוי מוקדם של הבעיה וטיפול במצב הרפואי עשויים לסייע מאוד".

מצב המפרקים של חיית המחמד שלכם

"בבדיקת מצב המפרקים של הכלב שלכם, כדאי בעיקר לשים לב לרגליים האחוריות. בעיה זו מאוד נפוצה ותופיע במוקדם או במאוחר אצל רוב הכלבים, אך בעיקר בכלבים גדולים ובמשקל כבד. בגיל מסוים מתחילה שחיקה של הסחוס סביב למפרק, שמתקדמת עם הזמן. בסופו של דבר, המפרק יכול להישאר 'עירום' לגמרי וללא סחוס, כך שבכל תנועה הרגל כואבת מאוד".

ד"ר בלנק מסביר: "ההמלצה המקצועית שלי לבעלי כלבים מבוגרים או זקנים שמתחילים לראות אצל הכלבים שלהם בעיות הליכה, צליעות, קושי לקום בבוקר או קושי להשתמש במדרגות, לגשת להתייעץ עם איש מקצוע ולקחת את הכלב לבדיקה במרפאה המטפלת בהקדם".

הטיפול שיציע הוטרינר תלוי בשלב של המחלה של הכלב, אבל יש מגוון של תרופות ומוצרים שיוכלו לעזור לכלב ולשפר את איכות חייו מבלי שיחווה כאב או סבל. "הטיפול", אומר ד"ר בלנק, "מסייע גם לבעלים שלא יצטרכו להרים ולשאת את הכלב במקרים מסוימים. ככל שמטפלים מוקדם יותר בבעיה, תוצאות הטיפול טובות יותר".

לסיכום, ד"ר בלנק מדגיש את חשיבותה של בדיקה פיזיקלית ובדיקת דם פעמיים בשנה גם אם אינכם מבחינים בתסמינים חריגים אצל חיית המחמד הבוגרת שלכם. "אל תסמכו על מה שאתם רואים יום יום בבית ושנראה על פניו תקין. המצבים הבריאותיים הללו נפוצים ומחייבים בדיקה מקצועית שתוכל לספק טיפול מונע הידרדרות או אפשרות לשיפור המצב".

  • צור קשר
ד"ר בלנק מרפאות וטרינריות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום