Smile Design – להדגשת החן שבחיוך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חיוך יפה מתמזג באופן טבעי במתאר הפנים ומדגיש את החן האישי. על עקרונות עיצוב החיוך והטיפולים בתחום מרחיב ד"ר באסל חוסיין, מומחה לשיקום הפה

רופא שיניים ,מומחה לשיקום הפה
053-6226893 (מספר מקשר)

"עיצוב החיוך הוא מונח כולל ורחב אשר מתאר תהליך שבו מבוצעים שינויים בשיניים, וייתכן אף במבנים האנטומיים הסמוכים לשיניים, שתוצאתם הסופית מתבטאת בשיפור מראה החיוך באופן שמדגיש את החן שבו ואת התמזגותו הטבעית במתאר הפנים", מסביר ד"ר באסל חוסיין, מומחה לשיקום הפה. "מדובר למעשה בהליך קוסמטי, רפואי, או שניהם יחדיו, לתיקון פגמים בשיניים ולשיפור המראה, לצד השגת מטרות בריאותיות ותפקודיות, ככל שקיימות".

האם ישנם עקרונות אסתטיים עליהם מבוססים הטיפולים בתהליך עיצוב החיוך?  

"בהחלט. לחיוך יש חשיבות רבה והוא מושך את עיני הסובבים אלינו, ולכן האסתטיקה הדנטלית עוסקת בו לאורך השנים וייחדה מספר שיטות טיפול אשר מבוססות על עקרונות אסתטיים ועל כלים מדעיים המאפשרים להשיג חיוך יפה, מושך והרמוני".

לדבריו קיימות אמות מידה ומאפיינים אסתטיים רבים שעליהם מושתתים הטיפולים, ובין היתר: "שמירה על היחסים בין השיניים, לרבות היחס בין אורך לרוחב של כל שן, צורת השן - מעוגלת למראה נשי, מלבנית-מרובעת למראה גברי או משולשת במקרים אחרים. כמו כן התאמת צורת השן לצורת הפנים של המטופל וכן למאפייני האישיות של האדם – מטופל אחד ירצה להדגיש דומיננטיות, ומטופל אחר ירצה להדגיש עדינות, ונתחשב בכך".

מעבר לכך, מסביר ד"ר חוסיין, "ישנם עקרונות אסתטיים אוניברסליים שמשמשים אותנו, כמו מיקום קו אמצע השיניים יחסית לקו אמצע הפנים, סימטריה בין צד ימין לבין צד שמאל של קשת השיניים, היחס בין כותרות השיניים לבין רקמת החניכיים, ההרמוניה במעבר מהאזור הקדמי לאחורי בלסת, והיחס בין כותרות השיניים לבין שפה העליונה והשפה התחתונה".

ד"ר באסל חוסיין

ד"ר באסל חוסיין. "ישנם עקרונות אסתטיים אוניברסליים שמשמשים אותנו לצורך תכנון הטיפול". צילום: פרטי

מה כולל תהליך עיצוב החיוך?

"עיצוב החיוך הוא תהליך המותאם אישית לכל מטופל ומטופל והוא נעשה בהתאם לכללים ולאמות המידה של עולם האסתטיקה הדנטלית שסקרתי קודם לכן. התהליך מורכב ממספר שלבים בשאיפה לבצעם בצורה עקבית:

  1. איסוף נתונים אודות המטופל, צרכים, תלונות וציפיות.
  2. ביצוע צילומים קליניים למצב העדכני וסקירת תמונות עבר.
  3. ביצוע תיעוד המצב הנוכחי באמצעות מודלים אשר נקראים מודלי לימוד.
  4. ביצוע אנליזה אסתטית לשיניים ולפנים.
  5. ביצוע השינויים הנדרשים בשיניים מבחינת מיקום, צורה ויחסים על גבי המודלים.
  6. הדמיית המצב שאליו שואפים להגיע בתוך פה המטופל.
  7. ביצוע השינויים בהתאם לתכנון.

"זהו תיאור כללי בלבד לתהליך רחב, ובחלק מהמקרים לא נצטרך לבצע את שבעת השלבים, אך חשוב להבין שעיצוב החיוך יכול להתחיל מפרוצדורה טיפולית קטנה וקלה ולהתקדם לשיקום פה רחב ומקיף. מנעד הטיפולים רחב ומגוון", מסביר ד"ר חוסיין.

מלבד שלבי התהליך, אילו טיפולים נעשים בפועל כדי להביא לחיוך המדגיש את החן הטבעי?

"הטיפולים השונים נקבעים בהתאם למאפייני המטופל ולצורכיו, וביניהם טיפולים להבהרת שיניים, טיפולים אורתודנטיים, שחזור שיניים שבורות, ציפויי חרסינה, כתרים וגשרים וטיפולים לעיצוב החניכיים".

טיפולי הבהרת (הלבנת ) שיניים

"טיפול זה מבוצע בשיטה מרפאתית ייחודית או בשיטות ביתיות. הטיפול מתאים למטופלים שמרוצים מצורת וממנח השיניים ורוצים לשפר את גוון השיניים. חשוב להדגיש כי אנחנו צופים תוצאות טובות יותר כאשר מדובר בשיניים צעירות. כיוון שתגובת השיניים לטיפול אינה אחידה, יש חשיבות רבה לבחירת מטפל מנוסה הבקיא בשיטת ההבהרה ובפרוטוקול הטיפולי. כמו כן יש להדגיש כי דרגת הבהירות משתנה ואובדת לאורך זמן ולכן נדרש לתחזק את ההבהרה בהתאם להמלצת הרופא המטפל".

הלבנת שיניים

טיפול אורתודנטי (יישור שיניים)

"טיפול זה מתאים כאשר נדרש לסדר וליפות את קשת השיניים. הטיפולים השכיחים בתחום כוללים פיזור שיניים צפופות, תיקון הטיית השיניים - בפרט שיניים קדמיות. אדגיש כי חלק מהטיפולים האורתודונטיים נועדו לפתור בעיות תפקודיות קשות ומקרים מורכבים של חסר שיניים מולד.

"במקרים מורכבים הטיפול יבוצע על ידי מספר מומחים, ביניהם מומחה לשיקום הפה המתכנן את הטיפול יחד עם האורתודונט, ומלווה אותו לאורך התהליך; כירורג פה ולסת – כשיש צורך בשתלים או בביצוע פרוצדורות כירורגיות; מומחה חניכיים – כאשר יש צורך בהתערבות ברמת מתאר החניכיים או מערכת האחיזה של השיניים. שיתוף הפעולה והתיאום המלא בין הצוות המטפל, החל משלב התכנון ועד להשגת מטרות הטיפול הסופיות, משמעותי להצלחה".

שחזור שיניים שבורות (טיפולי השלמת שיניים)

"בין אם מדובר על שברים עקב חבלה או כתוצאה מהרס נרחב על רקע עששת. הטיפול נעשה בגישה שמרנית (וכתלות בחומר השן שנותר) באמצעות שחזורים בצבע השן אשר נקראים שחזורים מחומר מורכב – חומר פולימרי אשר עובר התקשות באמצעות אור ומתחבר אל השן באמצעים מכניים וכימיים. טיפול זה מצריך יכולת ומיומנות גבוהה ביותר לצורך בניית שחזור שמתמזג עם השן הטבעית, ללא הבחנה בהבדלי הגוונים".

ציפויי חרסינה (laminate veneers)

"שיטה עדינה ושמרנית ביותר שנחשבת כאחת מאבני היסוד בטיפולים האסתטיים לעיצוב החיוך. באמצעות ציפויי חרסינה ניתן לשפר את המשנן במספר רבדים: שיפור צבע השיניים באופן ניכר, כאשר הגוון נותר כפי שהוא לאורך זמן; שינוי ושיפור צורת השיניים, שיפור פרופורציות השיניים, ההרמוניה והסימטריה.

"מעבר לכך, ההכנה הנדרשת לצורך הדבקת הציפוי נעשית בעדינות וכוללת שיוף מזערי ביותר של פחות ממילימטר בודד אחד של חומר שן. לאחר מכן הציפוי מודבק בשיטת הדבקה אדהזיבית. הצלחת הטיפול מותנית בתכנון קפדני, בביצוע הדמיה מקדימה, בהכנה נאותה, בשירותי מעבדה איכותיים ובבחירה במטפל מיומן בעל ניסיון וידע בשיטה".

כתרים וגשרים (על גבי שיניים ושתלים)

"מקרים של חוסר שן או חוסר במספר שיניים מטופלים באמצעות שתלים דנטליים להשלמת החסר. השתל, שמוחדר לעצם באמצעות פעולה כירורגית, מדמה בפועל את שורש השן החסרה. לאחר קליטתו בעצם, מורכב עליו החלק הכותרתי שנקרא כתר. לעומת זאת, במצב של הרס כותרתי נרחב או לאחר טיפולי שורש מרובים, ניתן לשקם את השיניים באמצעות גשרים (מספר כתרים המחוברים יחד)".

ד"ר באסל חוסיין מדגיש כי במרפאתו טיפולי השיקום נעשים תוך התמקדות בתוצאות אסתטיות גם בשלבי המעבר: "כאשר נדרש לשקם את האזור האסתטי בחלל הפה, אנחנו נכוון את שיקום המעבר (השיקום הזמני) אל התוצאה המיטבית והאסתטית ביותר שניתן להשיג, ורק לאחר מכן ניתן יהיה לעבור לשלב השיקום הסופי - כתר על גבי שן או שתל, או גשר על גבי שיניים או שתלים".

לדבריו, "יש חשיבות לבחור את החומר שממנו יהיה עשוי הכתר או הגשר בהתאמה למקרה הטיפולי – כתרי זירקוניה מלאה, כתרי חרסינה מאוחה לזירקוניה, כתרי חרסינה מלאה כדוגמת אימקס וכן הלאה. כל יצירה מעבדתית מחויבת לאפשר בריאות והתמזגות מיטבית עם הרקמות הסובבות".

עיצוב החניכיים (אסתטיקה ורודה Pink Aesthetics)

ד"ר באסל חוסיין מרחיב על האסתטיקה הוורודה ועל הקשר שלה לבריאות רקמת החניכיים. "חניכיים דלקתיות אינן חניכיים אסתטיות. על כן נדרשת הקפדה על תחזוקה ביתית שנעשית על ידי המטופל וכן תחזוקה במרפאה. נוסף לכך ישנה התייחסות למיקום קו החניכיים הסמוכות לכותרות השיניים (החניכיים החופשיות).

"באופן כללי, קו החניכיים מסודר בצורה מסוימת מהיבט הגובה ומשתנה באופן הדרגתי והרמוני במעבר מהאזור הקדמי אל האזור האחורי. ישנה חשיבות אסתטית לסימטריה בין צד ימין לבין צד שמאל ולמתאר קו החניכיים בפרט. קיימות פעולות טיפוליות (כירורגיות בחלקן) שמיועדות לפתור את ההבדלים במתאר החניכיים כמו במקרים שבהם מתרחשת נסיגת חניכיים או במקרים של עודף חניכיים".

מהי הגישה הטיפולית הנהוגה במרפאתך?

"כל טיפול, פשוט או מורכב ככל שיהיה, מבוסס על עקרונות הדיוק וההתאמה האישית למטופל, שכן כל מטופל הוא עולם ומלואו עם מאפיינים אישיים מיוחדים. הצלחתנו מבוססת על הבנת צורכי המטופל, תיאום ציפיות, לימוד ואנליזה מעמיקים וקפדניים, ראייה כוללת ועבודת נמלים להשגת המטרות שנקבעו, תוך שימוש בכלי עזר דיגיטליים כאשר ניתן, לרבות digital smile design, בחירת חומרי עבודה איכותיים וקבלת יצירות מעבדתיות מהמעבדות המובילות בארץ בתחום". ד"ר חוסיין מבקש להדגיש: "לא ניתן להגיע להצלחות טיפוליות רפואיות ואסתטיות ללא המערך השלם והמושקע כפי שתואר".

מהו פרק הזמן מתחילת התהליך ועד לקבלת חיוך מלא חן המותאם לפנים?

"תהליך עיצוב החיוך משתנה ממטופל למטופל ומשכו מותנה בנתוני הפתיחה ובמטרות שנקבעו. קיים הבדל בין מצב שמחייב הבהרת שיניים בלבד לבין מצב שמחייב אורתודונטיה ומיקום שתלים באזורי חסר ושיקומם לאחר קליטתם. הדבר החשוב בכל המקרים, כפי שציינתי, הוא התכנון המקדים ובחירת שיטת הטיפול המתאימה באופן פרטני למטופל ולצורכיו".

האם Smile Design מתאים לכל אדם שחפץ בכך?

"הרצון לקבל חיוך יפה משותף לכולנו, וטוב שכך. למרפאתנו פונים מטופלים המחפשים מענה אסתטי שיטיב עימם ויאפשר פתרון לבעיות מגוונות לרבות: שינוי גוון השיניים, טיפול בסדקים ובשברים בשיניים, משנן מרווח, משנן לא מסודר, חסר שיניים, והגעה לחיוך שמשרה ביטחון, הרגשה טובה וגאווה".

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי, מערכת דוקטורס. צילומים: שאטרסטוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום