שיתוק בפנים – מהי המחלה המסתורית של הסלבס?

(0)
לדרג

מה משותף לג'סטין ביבר, מיכל אנסקי ואנג'לינה ג'ולי? שלושתם חוו שיתוק עצב הפנים. מהי המחלה, מהו ההבדל בין תסמונת רמזי האנט ושיתוק ע"ש בל ואיך מטפלים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהו שיתוק עצב הפנים? מחלה שתסמיניה המרכזיים הם שיתוק צד אחד של הפנים, עיוות הפנים וחוסר שליטה על הבעות הפנים. המחלה נחשבת לשכיחה מאוד, 34 מקרים לכ-100 אלף איש בשנה.
  • מדוע המחלה מתפרצת? לרוב, הסיבה להתפרצות המחלה אינה ידועה ובמקרים כאלה נוטים לקרוא למחלה "שיתוק ע"ש שם בל". קיימת הערכה כי הסיבה המרכזית למחלה קשורה לנגיף ההרפס, אך אין עדיין הוכחות לגישה זו. סיבה נוספת להתפרצות היא זיהום בהרפס זוסטר, אז השיתוק ייקרא "תסמונת רמזי האנט", זו שהתגלתה אצל ג'סטין ביבר.
  • מהו הטיפול במחלה? במרבית המקרים, השיתוק יחלוף מעצמו בפרק זמן של עד חצי שנה. הטיפול במקרה שהסיבה למחלה אינה ידועה הוא נטילת סטרואידים במשך עשרה ימים, כשלושה ימים מרגע הופעת התסמינים.
    _____________________________________________________

תארו לעצמכם שיום אחד אתם קמים בבוקר, מביטים בראי כבכל בוקר ונחשפים לבבואה מבעיתה ומפתיעה של עצמכם. חצי מהפנים שלכם משותק ומעוות. הפה שלכם עקום והעין נפוחה. בשורה התחתונה: הפנים שלכם קיבלו צורה שונה לחלוטין, בהפתעה גמורה, ולכם אין מושג כיצד להתמודד עם המראה החדש והלא ממש אטרקטיבי של פניכם. התופעה הלא נעימה נקראת בכמה שמות – שיתוק עצב הפנים, פציאליס, שיתוק ע"ש בל ותסמונת רמזי האנט.

מהו שיתוק עצב הפנים?

מדובר במחלה שתסמיניה המרכזיים הם שיתוק צד אחד של הפנים, עיוות הפנים וחוסר שליטה על הבעות הפנים. עצב הפנים אחראי על חלק מתחושות הטעם בלשון, לתחושה של מגע בתעלת האוזניים, לגירוי של שרירי הפנים ועוד. המחלה נחשבת לשכיחה מאוד ועומדת על 34 מקרים לכ-100 אלף איש בשנה, והיא לא מבדילה בין מגדרים או גילים. עם זאת, השכיחות שלה בין הגילאים 15 עד 45 היא גדולה יותר. כמו כן, המחלה שכיחה יותר בקרב נשים בהריון ובעונת החורף.

ג'סטין ביבר

ג'סטין ביבר. לקה בתסמונת רמזי האנט. צילום: שאטרסטוק

מה הם התסמינים שבגללם תלכו לרופא?

תסמיני המחלה מופיעים באופן הדרגתי וההחמרה שלה יכולה להתפרס על תקופה של שבועות. לכן, כדאי ללכת לרופא מהרגע שבו אתם מזהים תסמינים קלים של המחלה, וזאת כדי לקבל טיפול שיסייע לכם להתמודד עם תסמיניה בצורה הטובה ביותר.

מה הן הסיבות לשיתוק בעצב הפנים?

לרוב, הסיבה להתפרצות המחלה אינה ידועה. במקרים כאלה נוטים לקרוא למחלה "שיתוק ע"ש בל", או "תסמונת בל". קיימת הערכה כי הסיבה המרכזית למחלה קשורה לנגיף ההרפס, אך אין עדיין הוכחות לגישה זו. סיבה נוספת שבגינה המחלה עלולה להתפרץ היא זיהום בהרפס זוסטר – ואם זו אכן הסיבה, השיתוק ייקרא "תסמונת רמזי האנט", התסמונת שהתגלתה אצל ג'סטין ביבר.

גם איידס ומחלת ליים עלולים לגרום לשיתוק בפנים וגם מחלות דלקתיות כמו למשל מחלת שיוגרן וסרקואידויס. סיבה פחות נפוצה היא התפרצות שיתוק בעקבות חבלה בעקבות פגיעה בעצם הגולגולת.

מהו הטיפול במחלה?

במרבית המקרים, במיוחד כאשר הסיבה להופעת השיתוק אינה ידועה, השיתוק יחלוף מעצמו בפרק זמן של עד חצי שנה. הטיפול במקרה זה הוא נטילת סטרואידים במשך עשרה ימים, כשלושה ימים מרגע הופעת התסמינים.

במקרים שבהם הגורם לשיתוק הוא זיהום הרפס, נהוג להעניק טיפול של סטרואידים יחד עם תרופה אנטי נגיפית, תוך שילוב פיזיותרפיה של הפנים. סיכויי ההחלה של המחלה הם גבוהים מאוד - כ-70% מהחולים במחלה יחלימו בתקופה של עד חצי שנה.

שיתוק יצב הפנים

שיתוק עצב הפנים. צילום: שאטרסטוק

במידה שהשיתוק בפנים לא חולף מעצמו, כיצד מטפלים?

ישנם מספר דרכים לטפל בשיתוק פנים שלא חולף מעצמו, ביניהן: טיפול בעיוות הפנים בצורה נקודתית; טיפול נקודתי במנח הגבה ושיקום הלחי והפה; טיפול נקודתי ושיקומו של מנח העפעף העליון והתחתון.

האם המחלה מסוכנת?

לרוב, אין סיכון ממשי במחלה, אך היא יכולה לפגוע מאוד בעיניים מפני שבעקבות השיתוק נרשמת ירידה בתדירות המצמוצים ופגיעה ביכולת לדמוע. בנוסף, השיתוק עלול לגרום להתנפחות של העפעפיים ולחוסר שליטה בהתנגדות לשרירים שפותחים את העין – מצב הגורם למשיכה של העפעף העליון ולסיבוב של העפעף התחתון, תופעה שנקראת "אקטרופיון פרלטי". בדיוק בגלל סיבות אלו חשוב מאוד לטפל במחלה.

לסיכום, שיתוק בעצב הפנים הוא תופעה שכיחה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. לכן, חשוב לגשת לטיפול רפואי ברגע שאתם מזהים את תסמיני המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום