אבעבועות הקוף - מצב חירום

(45)
לדרג

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בעקבות התפשטות אבעבועות הקוף. הכל על הפנדמיה החדשה: חיסונים, מספר חולים, איך נדבקים ומה הם התסמינים

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

מהי מחלת אבעבועות הקוף? מדבור במחלה נדירה הנגרמת על ידי נגיף אבעבועות קוף. היא שייכת למשפחת האבעבועות שחורות, אם כי בדרך כלל היא פחות חמורה. הנגיף הופיע בעבר באזורים מרוחקים של מרכז ומערב אפריקה וזוהה לראשונה בקופים בשבי בשנת 1958.

מספר החולים בישראל - עד כה אובחנו כ-105 גברים חולים בישראל. האדם הראשון שנמצא חולה בנגיף הוא גבר בשנות ה-30 לחייו שהגיע ל"איכילוב" עם חום גבוה ואבעבועות על הגוף לאחר שחזר מטיול במערב אירופה.

כמה מקרים כבר זוהו בעולם ואיפה? לפי הדיווחים של ארגון הבריאות העולמי זוהו כבר כיותר מ-16,000 מקרים בכ-75 מדינות. מרבית המקרים אובחנו אצל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, מאחר שגורם ההדבקה הוא מגע קרוב והדוק.

מה הם הסימפטומים של המחלה? התסמינים הראשונים כוללים חום, נפיחות, כאבי ראש, שרירים וכאבי גב. בשלב מתקדם יותר (כשלושה ימים לאחר הופעת המחלה) החולים יפתחו שלפוחיות שיתחילו בפנים ויתפשטו לחלקים אחרים בגוף, ביניהם כפות הידיים והרגליים. המחלה נמשכת כשבועיים עד ארבעה שבועות ולרוב נעלמת מעצמה.

______________________________________

אבעבועות

כשלושה ימים לאחר הופעת המחלה, החולים יפתחו אבעבועות, שיתחילו בפנים ויתפשטו לחלקים אחרים בגוף. צילום: שאטרסטוק

אבעבועות הקוף – הכרזת ארגון הבריאות העולמי 

ארגון הבריאות העולמי הכריז אתמול (שבת, 23.07.2022) על מצב חירום עולמי בשל התפשטות אבעבועות הקוף בכ-75 מדינות ברחבי העולם ועלייה חדה במספר המקרים.

עקב הכרזתו של ארגון הבריאות העולמי על אבעבועות הקוף כפנדמיה, משרד הבריאות עדכן כי מזה מספר שבועות ישנה היערכות למול התפשטות אבעבועות הקוף בישראל, כולל צעדים לאיתור חולים, טיפול בנדבקים ומניעת מקרי הדבקה נוספים.

על אף שוועדת החירום של הארגון לא הגיעה לקונצנזוס בנוגע להכרזה על מצב החירום, יו״ר הארגון טדרוס אדהנום גברייזוס החליט בכל זאת להכריז על מצב חירום עולמי עקב עלייה במספר המקרים של אבעבועות הקוף והתפשטות הנגיף, כיוון שתמונת המצב ענתה על שלושת הקריטריונים להכרזה על מצב חירום בריאותי עולמי, כולל סיכון להתפשטות המחלה בין מדינות רבות. הוא הדגיש כי ההתפרצות במרביתה מתרכזת כרגע אצל גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים עקב המגע ההדוק.

טדרוס ביקש להדגיש כי ההכרזה על מצב חירום נועדה לגרום לממשלות לנקוט בצעדים משמעותיים יותר על מנת למנוע התפשטות של הנגיף. מצב החירום יאפשר העברת כספים ומשאבים לאזורים נגועים על מנת למגר את הנגיף. לדברי יו"ר ה-WHO, ״ניתן לעצור את ההתפשטות עם האסטרטגיות הנכונות בקבוצות הרלוונטיות. לכן זה חיוני שכל המדינות יתמקדו בלהעניק מידע אפקטיבי ושירותים לקהילות הגברים ההומוסקסואלים ואף לסגל אמצעים שיגנו על הבריאות, זכויות האדם והכבוד של אותן קהילות".

חיסונים נגד אבעבועות הקוף

משרד הבריאות עדכן כי כ-5,000 חיסונים אמורים לנחות במהלך השבוע בישראל, ובהמשך כעוד 5,000 מנות חיסון נוספות וכי קופות החולים יחלו לחסן בהקדם. קיימת היערכות גם לגבי דיגום, אבחון ומתן חיסונים במסגרת הקופות החל מהשבוע הבא.

בעוד שבעולם אובחנו יותר מ-16,000 מקרים של חולים באבעבועות הקוף במספר רב של מדינות, בישראל יש כ-105 גברים המאובחנים במחלה.

אבעבועות הקוף באפריקה

״נגיף אבעבועות הקוף הוא קרוב משפחה של אבעבועות שחורות, אחד הנגיפים המסוכנים שהאנושות ידעה". צילום: שאטרסטוק

התפרצות מפתיעה: "הקלות שבה המחלה עברה מאדם לאדם"

ד״ר נדב שורק, מנהל המעבדה למחלות מתפרצות ומיקרוביולוגיה מבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, הסביר על הנגיף: ״נגיף אבעבועות הקוף הוא קרוב משפחה של אבעבועות שחורות, אחד הנגיפים המסוכנים שהאנושות ידעה. אבעבועות הקוף הוא נגיף חלש יותר ופחות מסוכן, אבל עדיין נגיף עם אחוזי תמותה יחסית גבוהים ומחלה שיכולה להיות קשה עם תסמינים דומים לאבעבועות שחורות – שלפוחיות שמגלידות בצורה קשה".

ד"ר שורק ציין כי "זהו נגיף שהתגלה בסביבות 1960, הוא עבר באופן נדיר יחסית מבעלי חיים לבני אדם. גם המעבר מאדם לאדם היה נדיר, בדרך כלל החולים שהתגלו היו מי שהיו במגע עם בעלי חיים, לרוב במגע עם חולדות. לאחרונה התגלו כמה וכמה מקרים, ומה שהפתיע היתה הקלות היחסית שבה המחלה עברה מאדם לאדם, מה שלא ראינו בעבר וכעת נראה שמעבר כזה הוא פחות נדיר. עדיין חוקרים את המוטציה שעזרה לנגיף לעבור יותר בקלות מאדם לאדם".

עוד הוסיף ד"ר שורק כי "ידוע כי הנגיף עובר ביחסי מין, יכול לעבור במגע עם הגלדים עצמם וכי קיימת עלייה במספר המקרים – אם פעם ראינו מקרים בודדים או עשרות מקרים, כעת אנחנו ניצבים למול אלפי מקרים ברחבי העולם, כאשר בארץ עברנו כבר את המאה מקרים. לכן, צריך להיזהר, לשים לב לתסמינים ולגשת לאבחון אצל רופא״.

המאומת הראשון בישראל

המקרה הראשון של אבעבועות הקוף שזוהה בישראל התגלה בגבר בשנות ה-30 לחייו, שהגיע לבית החולים איכילוב בתל אביב עם חום גבוהה ואבעבועות על הגוף, לאחר שחזר מטיול במערב אירופה, שם הוא ככל הנראה נחשף לחולה בנגיף.

מה זה אבעבועות הקוף?

אבעבועות הקוף היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף אבעבועות קוף, היא שייכת למשפחת האבעבועות שחורות, אם כי בדרך כלל היא פחות חמורה. לפי הדיווחים שהגיעו מאירופה, מרבית הנדבקים הם גברים הומוסקסואלים שככל הנראה נדבקו בנגיף במסיבות המוניות באירופה.

הנגיף הופיע בעבר באזורים מרוחקים של מרכז ומערב אפריקה וזוהה לראשונה בקופים בשבי בשנת 1958. המקרה הראשון בבני אדם תועד בשנת 1970. מאז דווחו מקרים ספורים בעשר מדינות אפריקאיות, כולל ניגריה, שבשנת 2017 חוותה התפרצות משמעותית של המחלה עם 61 חולים מאומתים, רובים גברים בגילאי 41-21.

מקרי הדבקה מחוץ לאפריקה פחות נפוצים מבחינה היסטורית, ולרוב ניתן לקשר אותם לטיולים באפריקה או לבעלי חיים מיובאים. מקרים קודמים במהלך השנים דווחו בישראל, בבריטניה, בסינגפור ובארה"ב.

אבעבועות הקוף

קופות החולים יחלו לחסן בהקדם נגד נגיף אבעבועות הקוף. צילום: שאטרסטוק

מה הם הסימפטומים של אבעבועות הקוף?

תסמינים ראשוניים של המחלה כוללים חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, נפיחות וכאבי גב. בשלב מתקדם יותר - כשלושה ימים לאחר הופעת המחלה, החולים יפתחו אבעבועות, שיתחילו בפנים ויתפשטו לחלקים אחרים בגוף, ביניהם כפות הידיים וכפות הרגליים. המחלה נמשכת בדרך כלל שבועיים עד ארבעה שבועות, ובדרך כלל נעלמת מעצמה.

מהו אופן ההידבקות במחלה?

הידבקות במחלה נעשית באמצעות מגע עם נשא של המחלה. ההדבקה יכולה להיעשות באמצעות מגע פיזי באזורים נגועים של אדם חולה, באמצעות נתז נשימתי (שיעול, דיבור, התעטשות), באמצעות נוזלי גוף נגועים ובאמצעות מגע בבדים נגועים, כולל מצעים.

איך מטפלים?

במרבית המקרים, אין צורך בטיפול במחלת אבעבועות הקוף, אלא במעקב ובבידוד על מנת למנוע מקרי הדבקה. המחלה היא בעלת תסמינים קלים וחולפת מעצמה. במקרים שבהם התסמינים מחמירים, קיימות תרופות יעילות לטיפול במחלה ואף חיסונים.

הוכח כי החיסון נגד אבעבועות שחורות יעיל ביותר מ-80% במניעה של אבעבועות קוף. בריטניה וספרד מציעות כעת את החיסון לאלה שנחשפו למחלה כדי לעזור להפחית את התסמינים ולהגביל את ההתפשטות.

עד כמה זה מסוכן?

רשויות הבריאות ברחבי העולם מדגישות כי לא מדובר במחלה קשה וכי היא חולפת מעצמה. עם זאת, הידבקות במחלה עלולה להיות מסוכנת לעתים – המחלה גרמה למספר מקרי מוות במערב אפריקה.

מה למדנו? מחלת אבעבועות הקוף לא מסוכנת במיוחד והיא חולפת מעצמה. יחד עם זאת, התסמינים שלה לא נעימים כלל ועדיף להימנע ממנה. לכן, כדאי לשמור על סביבה הגיינית ולשמור מרחק מאנשים הנגועים במחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום