בדיקת מי שפיר – גם בבתי חולים פרטיים

(6)
לדרג
תוכן מקודם

לא כל הנשים בהריון יודעות שניתן לבצע בדיקת מי שפיר גם מתחת לגיל 34 בהשתתפות כספית של קופות החולים. על חשיבותה של בדיקת ההריון הזו וכיצד היא מתבצעת, בכתבה הבאה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312654 (מספר מקשר)

בחודשי ההריון, בהם נמצא העובר בתוך שק ההריון ברחם, כשהוא מוקף כולו במי שפיר, עוברת אמו בדיקות שונות. ישנם פרוטוקולי מעקב הריון מטעם משרד הבריאות שכל הרופאים מחויבים להציג לנשים. הפרוטוקולים כוללים את כל הבדיקות ומעקבי ההריון שיש לבצע כפי שניסח משרד הבריאות, ולאלו קופות החולים מוסיפות בדיקות משלהן.

בדיקות ההריון מתחלקות לכאלו שמוגדרות חובה לכאלו שאינן מחויבות. מובן שיש נשים שיבחרו לא לעשות בדיקות מסוימות, גם אם הוגדרו כחובה, וזוהי החלטתן הלגיטימית, אך רופאי המעקב מחויבים ליידע אותן לגבי הבדיקות השונות.

אילו בדיקות יש בהריון?

בדיקות החובה כוללות הדמיות אולטרסאונד, בדיקות דם ובדיקות שקשורות בניטור עוברי. כאמור, יש גם בדיקות פקולטטיביות, כלומר כאלו שלא מחויבות, אך כל אחת יכולה לבחור לעשותן. שתי בדיקות שאינן בדיקות חובה לגילים מסוימים הן מי שפיר וסיסי שלייה.

מהי בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי השפיר מבוצעת בבית חולים, כאשר מגיל 34 האישה זכאית לבדיקה ללא תשלום בהיותה בסל הבריאות להתוויה זו. לא כולן יודעות זאת, אבל גם מתחת לגיל 34 ניתן לעשות את הבדיקה באותם מקומות, בהשתתפות כספית של קופת החולים – כל קופה לפי תנאיה.

הבדיקה אורכת מספר דקות ונעשית תחת אולטרסאונד. הבטן מחוטאת על מנת שתהיה סטרילית לחלוטין, ואז מבוצע הדיקור. הבדיקה עצמה אינה כואבת מעבר לצביטה קלה. בדיקור נשאבת הכמות הדרושה של מי השפיר לצורך הבדיקה, ולאחר כחצי שעת מנוחה האישה משוחררת לביתה.

מה בודקים בבדיקת מי שפיר?

בדיקת מי השפיר היא בדיקה שמטרתה לאתר מומים או מחלות גנטיות בעובר. בבדיקת מי שפיר נבדקים הכרומוזומים של העובר. הבדיקה מאפשרת אבחון של תסמונת דאון (תוספת של כרומוזום 21) אך גם כל עודף או חסר של מקטעים כרומוזומליים.

כאשר קיים סיכון מוגבר למחלה מסוימת, תאי העובר נבדקים ונקבע האם העובר אכן חולה באותה מחלה. מבחינה טכנית ניתן לבצע בדיקות רבות בתאי העובר ובמי השפיר, אולם מבחינה מעשית מתבצעות רק בדיקות שהן רלוונטיות למצב, בהתאם לסיכון הספציפי להולדת תינוק עם מחלה מסוימת.

האם דיקור מי שפיר גורם להפלות?

נשים רבות מפחדות מבדיקת מי השפיר בשל החשש להפלה או לפגיעה בעובר. חשוב להדגיש כי אין חשש לפגיעה בעובר, והסכנה בבדיקה היא זיהום של מי השפיר. לכן, הבדיקה נעשית בצורה סטרילית מאוד ותחת אולטרסאונד, וכך נשמרים מפני זיהום והפלה.

מי זכאית לבדיקת מי שפיר?

משרד הבריאות הגדיר זכאות בבדיקת מי שפיר ללא עלות לנשים אחרי גיל 34. ניתן לעבור את הבדיקה עם תעודת זהות בלבד וללא טופס 17 בבתי חולים ציבוריים ולאחרונה גם בבתי חולים פרטיים.

בדיקות בהריון

בבית החולים מדיקה בתל אביב מבוצעות בדיקות מי שפיר לזכאיות מכל הקופות וללא התחייבות מהקופה – מספיק להציג תעודת זהות בלבד. אישה בת 34 ומטה שרוצה לעשות את הבדיקה יכולה גם היא להגיע ל"מדיקה" ולעבור אותה בתשלום מסובסד על ידי הביטוחים המשלימים. מבוטחות בקופת החולים מאוחדת, לדוגמה, יכולות לבצע את הבדיקה ב"מדיקה", עם הצגת טופס 17 והשתתפות עצמית קטנה ביחס לתשלום הרגיל.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום