השן נשברה? יש אלטרנטיבה לטיפול שורש ועקירה

(13)
לדרג
תוכן מקודם

חסר לכם חלק בשן בגלל שבר, שחיקת שיניים או בשל סיבה אחרת? נותר רק חלק קטן מהשן הטבעית? כיום ניתן להימנע מטיפול שורש או עקירה ולבחור ב"מילואה" - השלמת שן בחומר חזק ועמיד, הפתרון המתקדם ברפואת השיניים הדיגיטלית

טיפולי שיניים
077-7299423 (מספר מקשר)

רופאי השיניים משתמשים במילואות (Inlays /Onlays) כבר שנים רבות, אבל מאז הקפיצה הטכנולוגית שהביאו הסורקים האינטרא-אוראליים, רופאי השיניים יכולים לבצע תיקונים קטנים מאוד ברמת דיוק מדהימה.

"במקום לקחת מידות ידנית בתהליך שיכול לעוות את התוצאות, הסורק מאפשר לי לתת טיפול מדויק יותר ואני מקבל מודל תלת מימדי גם במקרים של תיקונים מאוד מאוד קטנים בשיניים", מעיד ד"ר ניסים לוי, רופא שיניים המשתמש במילואות. "בנוסף, הסורק גם חוסך את כל שלב היציקות, כך שהוא חוסך הרבה זמן גם למטופלים ואפשר לסיים את הטיפול בשתי פגישות בלבד".

בעבר, כאשר נשבר חלק מהשן, רופאי השיניים היו פונים מיד לאפשרות של טיפול שורש פולשני ומכאיב, שמחליש מאוד את השן.

"מעבר לתהליך הלא פשוט למטופלים, בטיפול שורש אנחנו מאבדים כ-70% מחומר השן, וזה תהליך בלתי הפיך שגורם עם השנים לאובדן השן", מסביר ד"ר לוי. "כאשר אני משתמש במילואה, אין בכלל אובדן שן, השן הטבעית נשמרת למשך שנים וזהו יתרון חשוב ומשמעותי".

שומרים על שן טבעית

המילואות יכולות להתאים רק במקרים שבהם שורש השן לא נפגע ושלא קיימת בשן עששת עמוקה. לדוגמה,  במקרים שבהם נשבר חלק משן עם עששת קלה, המילואה היא תחליף מעולה לסתימה רופפת, עם נטייה ליפול, וכן במקרים של שחיקת שיניים.

"בעבר חששו להשתמש במילואות במקרים של שחיקת שיניים, אבל היום כבר ידוע שהשיטה עובדת מצוין והחומר שבו משתמשים חזק מאוד ואינו נופל", אומר ד"ר לוי.

שיניים שלמות

גם במקרים של "אנדוקראון", כתר לשן לאחר טיפול שורש, אפשר להשתמש במילואה ולשמור על השן הטבעית שנותרה. "כאשר מרכיבים כתר לאחר טיפול שורש, צריך להשחיז את השן, וכך מאבדים חלק גדול ממנה ופוגעים באמייל. כשאני משתמש במילואה, לא אשחיז את השן ההיקפית, כך אשמור על האמייל של השן ויחד עם החומרים של המילואות אקבל תוצאה חזקה מאוד", מסביר ד"ר לוי.

מילואה יכולה להיות מחומרי מתכת, חרסינה או קומפוזיט (חומר מרוכב). היתרון של שימוש בחרסינה הוא שהיא לא משנה צבע, אך מצד שני היא לא מתאימה למקרים של חריקת או הידוק שיניים. ברוב המקרים רופא השיניים ישתמש בליטיום D סיליקט, חומר אסתטי ועמיד מאוד, אך בכל מקרה הוא יתאים את החומר למצבו של המטופל.

כבר לא כתר מזהב

רופאי שיניים משתמשים במילואות כבר שנים רבות ובעבר הן היו עשויות זהב, שהשלים חלק בשן או ציפה את השן כולה. "זהב הוא מתכת אצילה, עמידה וחזקה, אבל המראה לא אסתטי. בעבר היה מקובל מאוד באירופה להשתמש בזהב כמילואה", אומר ד"ר לוי, "אבל היום אנחנו משתמשים בחומרים שצבעם זהים לגוון השן, מבלי להרוס ולפגוע בה".

אכן, חומרי המילואה כוללים צבעים וגוונים רבים, כך שאפשר להתאים את המילואה במדויק לצבע השן הטבעית. "לאחר שאני מבצע סריקה ומקבל את המודל התלת מימדי של השן, אתאים את הגוון המדויק של המילואה ואכין אותה", מסביר ד"ר לוי. "את המילואה מדביקים לשן בעזרת דבק חזק מאוד, שיכול להחזיק מעמד שנים ומתקבלת תוצאה שנראית ממש כמו שן טבעית".

הטיפול לא מתאים לילדים, למקרים שבהם  לא נותר זכר מהשן או אם השן שבורה מתחת לקו החניכיים. שימוש במילואות נחשב לטיפול חדשני יחסית עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

"בכל מקרה שנשאר אפילו מעט מחומר השן, אעדיף את המילואה על פני טיפול שורש", אומר ד"ר לוי. "בשנים האחרונות, רופאי השיניים מבינים כמה חשוב לשמור על השיניים הטבעיות של המטופלים, להימנע מטיפולי שורש שהורסים את השן ובוודאי מעקירות, ולכן המילואות הן אפשרות מצוינת מבחינתי ששומרת על שיני המטופלים לאורך שנים ארוכות".

  • צור קשר
ד"ר ניסים לוי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום