אמצעי מניעה לנשים שלא הרו בעבר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

את מקומה של הגלולה, אמצעי המניעה הוותיק, הולך ותופס ההתקן התוך רחמי בזכות שלל יתרונותיו. לנשים שלא הרו ולא ילדו הומלץ בעבר לא להשתמש בפתרון זה, אך כיום יש כבר התקנים ייעודיים עבורן. על הבשורה הענקית לנשים רבות, בכתבה הבאה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

עד לפני שנים לא רבות, אמצעי המניעה המרכזי לנשים, ובמיוחד לנשים שלא הרו ולא ילדו בעבר, היה הגלולה למניעת הריון, ולא בכדי: לגלולות יתרונות רבים, הן עוזרות לסדר את הווסת כשהוא לא סדיר, מפחיתות כאבי מחזור, דימומים לא סדירים או דימומי וסת קשים, עוזרות לטיפול באקנה ואפילו מאפשרות לשלוט בתזמון הדימום על ידי חיבור חפיסות ונטילת גלולות רציפה לאורך זמן.

הגלולה למניעת הריון אמנם הביאה איתה בשורה גדולה ויתרונות עצומים, אבל לצידם התגלו חסרונות לא קטנים. "לשימוש בגלולות יכולות להיות מספר תופעות לוואי", מסביר ד"ר יוסי הר טוב, מומחה למיילדות, גינקולוגיה ואולטרסאונד. "כמה מהתופעות הללו קשות, כמו סיכון לעלייה בקרישיות הדם, ואחרות מאוד לא נעימות כמו עלייה בשכיחות כאבי ראש, שינויי מצב רוח, ירידה בחשק המיני, דלקות חוזרות ויובש בנרתיק.

"חיסרון נוסף הוא האחריות הגדולה שמוטלת על האישה, כי יעילות הגלולות תלויה בהקפדה על נטילתן כסדרן, ועבור נשים ששוכחות מדי פעם ליטול גלולה, הבטיחות והיעילות יורדות".

הפתרון, מסביר ד"ר הר טוב, הוא אמצעי מניעה שבעבר ניתן רק לנשים שכבר הרו וילדו בעבר: "בשנים האחרונות ניכרת עלייה משמעותית בשימוש בהתקן תוך רחמי גם בנשים שלא הרו ולא ילדו בעבר", הוא אומר. "כיום ניתן להתאים התקנים גם לנשים שלא ילדו".

בשורת ההתקן התוך רחמי

עבור נשים שלא ילדו ולא מעוניינות בגלולות, מדובר בבשורה של ממש. ההתקן התוך רחמי הוא אביזר המוחדר לרחם על ידי רופא, נשאר שם למשך שלוש עד חמש שנים (ניתן להוציאו בכל עת), ובזמן הזה הוא מונע הריון בצורה יעילה ביותר ואפילו ברמה גבוהה יותר מזו של הגלולות. היתרונות משמעותיים: אין צורך לזכור ליטול גלולה כל יום, תופעות הלוואי של ההתקן ביחס לגלולות הן נמוכות ולעתים כלל לא קיימות, והוא נוח ובטוח לשימוש.

סוגי ההתקנים

ההתקנים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: התקני נחושת שאינם מכילים כלל הורמונים והתקנים הורמונליים. ד"ר הר טוב מסביר שתופעת הלוואי העיקרית של ההתקן הלא הורמונלי היא עלייה בכמות הדימום בזמן הווסת, לעתים במידה מועטה אבל לעתים במידה כזו שגורמת לאנמיה עד כדי צורך להוציא את ההתקן. יש התקני נחושת קטנים, כך שהם מתאימים גם לנשים שלא הרו בעבר ולא מעוניינות כלל בהכנסת הורמונים לגופן.

לעומת התקני הנחושת, ההתקנים ההורמונליים דווקא מורידים את כמות הדימום בזמן הווסת ולפעמים מבטלים אותו לחלוטין. ההתקנים ההורמונליים מפרישים לרחם הורמון פרוגסטרון שמונע את ההריון, אך חשוב לציין שרמת ההורמון בדם נמוכה בהרבה מהרמה שלו בנטילת גלולות.

התקן למניעת הריון באולטרסאונד

ההתקנים ההורמונליים קיימים בשלושה מינונים: "מירנה", שהוא בעל המינון הגבוה ביותר והוא גם גדול יותר ולכן לרוב אינו מומלץ לנשים שלא הרו בעבר. ישנם שני התקנים קטנים יותר שמתאימים גם לנשים שלא הרו וילדו: התקן "קיילינה", שפעיל למשך חמש שנים, והתקן "ג'נס", בעל מינון הורמונלי נמוך יותר, שפעיל למשך שלוש שנים. שני ההתקנים האלה צברו יותר ויותר פופולריות בשנים האחרונות בקרב נשים שלא ילדו.

תופעות לוואי מופחתות

גם להתקנים תוך רחמיים ישנן תופעות לוואי, כפי שמסביר ד"ר הר טוב, אבל הן מופחתות: "תופעות הלוואי העיקריות של ההתקנים האלה הן דימומים לא סדירים בחודשים הראשונים של הטיפול, ולעתים רחוקות גם תופעות לוואי הורמונליות, כמו נפיחות, גודש בשדיים ואקנה, שבדרך כלל חולפות בחודשים הראשונים של הטיפול", הוא אומר.

"הבטיחות של ההתקנים האלה גבוהה במיוחד לאור העובדה שאין צורך ליטול כדור כל יום, וההורמון עצמו מופרש לרחם ומוריד את הסיכון להריון.

"בהחלט כדאי לשקול התקן תוך רחמי גם לנשים שלא הרו ולא ילדו בעבר, בעיקר אלו שיש להן רגישות הורמונלית או קושי לזכור ליטול גלולות", מסכם ד"ר הר טוב.

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום