עומדת לבצע פרוצדורה ניתוחית ברחם? זה לא חייב להיות במסגרת בית חולים

(0)
לדרג

עד לא מזמן, ניתוחי היסטרוסקופיה התבצעו בעיקר במסגרת בתי החולים. לאחרונה, ניתן לבצעם גם במרפאה בתוך פחות משעה - ללא טרטור, ללא תהליך הרדמה וללא אשפוז מיותר. גינקולוגית מומחית המטפלת בשיטה מפרטת על אודות התהליך ועל הקשב למטופלת

מאת: מיכל הלפרין

הסרת פוליפ, תיקון מומים רחמיים, מחיצה, בירור של דימום לא סדיר, הידבקויות או הסרת שארית הריון לאחר הפלה או לידה – יש לא מעט בעיות גינקולוגיות הדורשות התערבות ניתוחית בתוך חלל הרחם.

השיטה המקובלת ביותר לביצוע פעולות כאלו מכונה היסטרוסקופיה (היסטרו - רחם; סקופיה – הסתכלות) ובאמצעותה ניתן לאבחן בעיות ומחלות המתרחשות בתוך חלל הרחם וגם לטפל בהן.

ד"ר שירי וינברג-הנדל, רופאת נשים בכירה, מומחית להיסטרוסקופיות, רפואת צוואר הרחם ומחלות הפות והנרתיק, מסבירה כי במהלך תהליך ההיסטרוסקופיה מוחדר מכשיר אופטי דק דרך צוואר הרחם אל תוך חלל הרחם, תוך שימוש בתמיסה פיזיולוגית. "מכשיר זה למעשה מאפשר לצפות בחלל הרחם ואף לבצע בו פעולות וניתוחים".

היסטרוסקופיה – גם במסגרת מרפאה

ד"ר וינברג-הנדל מסבירה כי עד כה נשים שהיו זקוקות להתערבות ניתוחית בחלל הרחם, נדרשו לבצעה תחת הרדמה במסגרת בית חולים. מעמד זה לרוב כלל לא מעט טרטור, טופסולוגיה, המתנה ארוכה ויחס פחות אישי. לדבריה, אף שרבות מהמטופלות אינן מודעות לכך, כיום ניתן לבצע בדיוק אותה פרוצדורה גם במסגרת המרפאה, מה שחוסך בזמן טרחה ובטרדות מיותרות.

"המכשור הרפואי שבו השתמשו בעבר לא היה צר מספיק, ולכן נשים שנאלצו לעבור תהליך של היסטרוסקופיה נזקקו להרדמה לפני ביצועו לצורך הרחבת צוואר הרחם", מסבירה ד"ר הנדל-וינברג. "כיום, בזכות מכשור חדשני המותאם יותר למבנה האנטומי של האישה והודות למיומנות הרפואית הנדרשת, ניתן לבצע פרוצדורה כזאת גם במסגרת מרפאת נשים".

נוח יותר, מהיר יותר

ד"ר הנדל-וינברג היא מהראשונים בארץ שהחלו להציע למטופלות את פרוצדורת ההיסטרוסקופיה הניתוחית ללא הרדמה במסגרת מרפאה. שיטה זו נקראת "see and treat" , כלומר היסטרוסקופיה אבחנתית וטיפולית באותו המעמד, ולא בשתי פעמים נפרדות.

היסטרוסקופיה

לדבריה, לביצוע פרוצדורה כזאת במסגרת נגישה כמו במרפאה בקהילה, יש לא מעט יתרונות: "ראשית, האישה אינה זקוקה להרדמה, ותוך כרבע שעה התהליך מסתיים. מעבר לכך, האווירה נעימה, נינוחה ומוכרת, מה שמפחית מאוד את החרדה מהבדיקה. אין צורך בהכנה מוקדמת, במלווים, בהמתנה ארוכה ואפשר לחזור הביתה מיד לאחר התהליך. אני יכולה לספר שנשים רבות שמגיעות למרפאה מביעות חרדה גדולה מהבדיקה וחוששות שיזדקקו לניתוח.

"אני רואה שליחות אמיתית בהפיכת המפגש של האישה עם הבדיקה הגניקולוגית לחיובית יותר, עם היסטרוסקופיה ובכלל, ואני רואה בכך הזדמנות לחוויה מתקנת ומעצימה. המטרה שלי היא להצליח לעזור לנשים תוך כדי הפחתת החרדה, מתוך הקשבה, הענקת הסברים רלוונטיים ואמפתיה. בנוסף, השאיפה היא תמיד להימנע מבדיקות מיותרות ולבצע את הפעולה באופן המקצועי ביותר מבלי להכאיב, כדי שבסופו של דבר האישה תצא מהטיפול עם תחושת הקלה", אומרת ד"ר הנדל-וינברג.

באותה הזדמנות, ד"ר הנדל-וינברג מבקשת לפנות במסר לציבור הנשים: "חשוב לציין שכיום קיימים פתרונות פשוטים יחסית לבעיות רבות. אם מקדישים לכל מטופלת מספיק זמן ותשומת לב, אפשר להבין מהו הגורם הבעייתי ולסייע בהתאם.

"לצערי, אני נתקלת בנשים רבות הנותרות ללא פתרון לבעיה שממנה הן סובלות, או לחלופין בכאלו המתביישות לדבר על תופעות המטרידות אותן. כדאי לזכור כי שיחה עם מומחה או עם מומחית יכולה לסייע מאוד.

"בכל מקרה, חשוב להרגיש בנוח עם המומחה המטפל, ובאופן אישי אני מאמינה שתפקיד הרופא הוא לייצר מרחב נוח ונעים עבור המטופלת וגם לאפשר לה להבין את מהות הבעיה והטיפול המתאים, ובכך לקחת חלק פעיל בקבלת ההחלטות. אין ספק שהאפשרות לבצע היסטרוסקופיה במסגרת מרפאה היא צעד נוסף שמאפשר למטופלות לחוש יותר בנוח ולקחת חלק פעיל ונוכח בתהליך הרפואי, מבלי לפגוע בסדר יומן או באיכות חייהן".

ד"ר שירי וינברג-הנדל מבצעת היסטרוסקופיות ניתוחיות ללא הרדמה במרפאה פרטית במודיעין, בבית חולים אסותא אשדוד ובמרכז לבריאות האישה של קופ"ח כללית בביג, בית שמש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום