לרגל יום כאבי השיניים: דרכים למניעת כאב שיניים והטיפול המוצע לילדים

(3)
לדרג

מתלבטים בין כדור לכאבי שיניים לבין תרופות סבתא לכאבי שיניים? רוצים לדעת מה הן הדרכים למניעת כאבי שיניים מלכתחילה? לרגל יום כאבי השיניים מצאנו את כל התשובות

מאת: טלי ירון - זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

  • מניעת כאבי שיניים איננה מבוססת רק על צחצוח שיניים פעמיים ביום. יש להקפיד על ארבעה כללים עיקריים בתחום היגיינת חלל הפה.
  • ישנם סוגי כדורים שונים לשיכוך כאבי שיניים. מומלץ לבחור בכדורים אנטי-דלקתיים או לנסות תרופות סבתא להקלה על הכאב.
  • ילדים זקוקים להכוונה של הורה לפני טיפול שיניים. חשוב להביע הזדהות עם חששם מהטיפול מבלי לעורר בהם פחדים מיותרים.
    _______________________________________

יום כאבי השיניים הוא יום שנועד לעלות את המודעות לנושא שמרתיע רבים. מועד זה הוא גם  הזדמנות נהדרת לברר מה הן הדרכים הבטוחות למניעת כאבי שיניים, ממה כאבי שיניים נובעים ומדוע ישנם הבדלים בטיפול בכאבי שיניים בין מבוגרים לילדים.

מניעת כאב שיניים

מניעה היא, כידוע, התרופה הטובה ביותר וזה נכון גם לגבי כאבי השיניים. שגרת צחצוח שיניים ושמירה על היגיינת הפה הן הדרכים הטובות ביותר למנוע כאבי שיניים ולכן, אם אתם מעוניינים להגיע לרופא השיניים רק לביקורת שנתית עם ציון עובר, מומלץ לעקוב אחרי ארבעת הצעדים הפשוטים הבאים:

  1. צחצוח שיניים בבוקר ובערב.
  2. שימוש בחוט דנטלי – לפחות פעם ביום, לפני השינה.
  3. שתיית מים מרובה.
  4. צמצום צריכת מזונות ומשקאות מממותקים.

בין או הקפדתם על הכללים באופן מלא או חלקי ובין אם לאו, כדאי לדעת שאם הגעתם למצב בו אתם סובלים מכאבי שיניים, יש לשים לב שאתם מקבלים אבחון מדויק לגבי מקורם מהרופא המטפל.

דלקת בשן עד כאבים משן בינה - הבעיות הנפוצות בשיניים

רובנו חושבים שכאבי שיניים נובעים כתוצאה מחור בשן, אך ההסברים האפשריים לכך קצת יותר מורכבים ומגוונים מזה. כאבי שיניים נגרמים לרוב כתוצאה מדלקת במוך השן – החלק המרכזי של השן המכיל קצות עצבים הרגישים מאוד לכאב. דלקת בשן, או כאמור במוך השן, עלולה להיגרם עקב חורים בשיניים, זיהום, טראומה שנגרמה לשן ועוד.

שן בינה שבוקעת עלולה אף היא לגרום לכאבים היות והיא דוחפת את דרכה החוצה דרך החניכיים. במצבים כאלה, מזון עלול להיתקע מתחת לחניכיים הפצועות ולגרום לריקבון ולזיהום.

מחלות חניכיים

גם רגישות בשיניים עלולה להוביל לכאבי שיניים. כלומר, מצב שבו שכבת האמייל החיצונית של השן נשחקת וחושפת את שכבת המוך. אנשים עם רגישות בשיניים עלולים לסבול מכאבי שיניים כתוצאה מאכילה ושתייה של מזון קר או חם מאוד – דבר המשפיע מאוד על איכות חייהם.

סיבות שכיחות נוספות לכאבי שיניים: מחלת חניכיים; סדק בשן שחושף את השכבות הפנימיות שלה ומאפשר מעבר של חיידקים למוך השן; חריקת שיניים האופיינית למצבי סטרס ועוד.

כדור לכאבי שיניים או תרופות סבתא: דרכים להקלה על כאבי שיניים

כשאנחנו מחפשים הקלה מיידית לכאבי שיניים, טרם ההגעה לאבחון וטיפול אצל רופא השיניים, יש לנו שתי אפשרויות עיקריות:

הראשונה היא שימוש בכדור לשיכוך כאבים. אם בחרתם באפשרות זו תוכלו ליטול משככי כאבים ממשפחת הפרצטמול, כגון אקמול ודקסמול. משככי כאבים אחרים מבוססים על האיבופרופן האנטי דלקתי כמו אדוויל ואדקס, וכן כדורים ממשפחת הנפרוקסן כמו נרוסין ופוינט, גם הם אנטי דלקתיים.

שימו לב שתרופות אלו מטפלות בסימפטום ולא בבעיה ויש לעשות בהן שימוש בהתאם למצבכם הרפואי ובאופן זמני.

האפשרות השנייה לטיפול בכאבי שיניים היא שימוש בתרופות סבתא מסורתיות שמיועדות להקל על הכאב ולהעלימו. בין תרופות הסבתא הפופולריות והמומלצות ביותר להקלה על כאבי שיניים ניתן למצוא את הקומפרסים הקרים ושום.

כאבי שיניים, קומפרסים

הנחת קומפרסים קרים, כמו שקית קרח עטופה במגבת, מתבצעת על האזור החיצוני בפנים הצמוד לשן הכואבת. הקור גורם להתכווצות כלי הדם באזור וכן להפחתת נפיחות ודלקת. יש להניח את הקומפרסים על האזור לכ-20 דקות.

עוד תרופת סבתא יעילה לכאבי שיניים היא מריחת משחת שום המורכבת משום כתוש על האזור הפגוע. השום, בעל תכונות האנטי-בקטריאליות, יכול להרוג חיידקים מזיקים הגורמים לפלאק בשיניים והן לסייע בשיכוך כאבים.

הבדלי בטיפולי שיניים בין ילדים למבוגרים 

ילדים זקוקים לעתים קרובות לטיפול שונה מזה שמקבלים מבוגרים במרפאת השיניים. ההבדלים מתחילים כבר בהכנה הנדרשת של הילד לטיפול - בגישה חיובית וקלילה ככל הניתן. להורים מומלץ לדבר על הטיפול ולהעניק לילד הסבר פשוט עליו.

טיפול שיניים לילדים

כמו כן, הורים יכולים לחלוק עם הילד את העובדה שגם הם לא מחבבים את טיפול השיניים ולהביע הזדהות עם חששותיו מבלי לעורר בו פחדים.

ישנם רופאי שיניים שמציעים טיפולי שיניים לילדים בעזרת גז צחוק המעורר רפיון ונינוחות בילד. במקרים קיצוניים יותר, ילדים יכולים לעבור טיפול שיניים תחת טשטוש תרופתי ואף בהרדמה מלאה.  

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום