תראו אותי: טיפולי בוטוקס בבני נוער בעידן האינסטגרם

(0)
לדרג

בקיץ מתמלאים מכוני הקוסמטיקה בצעירות וצעירים שמחפשים את הלוק המושלם, השפתיים העבות והלחיים המלאות כדי לענות על הסטנדרטים המקובלים בצילומי הרשתות החברתיות. הבריטים כבר הבינו שלתופעת ה"קרדשיאנז" יש מחיר. מה קורה אצלנו?

מאת: אביבית פאר - מערכת דוקטורס

תופעת הזרקת הבוטוקס, שעד לא מזמן התאפיינה בקהל צרכנים בוגר בניסיון לעכב את הזדקנות העור ולתקן נזקים, הולכת ומתרחבת. בשנים האחרונות חל זינוק חד בשיעור בני ובנות הנוער הפונים לטיפולי בוטוקס. בקיץ האחרון נמלאו מכוני הקוסמטיקה בצעירות וצעירים שמחפשים את הלוק המושלם, השפתיים העבות והלחיים המלאות כדי לענות על הסטנדרטים המקובלים בצילומי הרשתות החברתיות. בבריטניה כבר זיהו את המגמה וחל איסור על הזרקת בוטוקס לבני 18 ומטה, אך מה המצב בישראל?

ד"ר אברי רווה, מומחה לכירורגיה פלסטית ובעלים של מרפאה בתל אביב, אומר כי גם בישראל לא מקלים ראש בנושא. "רופא מקצועי שמכבד את עצמו לא יטפל במישהו מתחת לגיל 18, אלא אם יש לכך הצדקה רפואית אמיתית כמו חיך ושפה שסועים, עיוות בשל מחלה או תאונה, או הפרעה אסתטית אובייקטיבית", הוא מסביר.

מה בעצם עושה הבוטוקס?

"בוטוקס הוא רעלן שמשתק את התקשורת בין השריר לעצב כך שהשריר לא זז. הטיפול מחזיק לתקופה של בין שלושה לארבעה חודשים ואז הכל חוזר למצב הקודם. פילרים של חומצה היאלורונית הם למעשה חומרי מילוי שמכילים מרכיבים שיכולים להגדיל את השפתיים, למלא שקעים ולהוסיף נפח. טיפול כזה יכול להחזיק לתקופה של שנה ואז המצב חוזר למצב הטבעי", מסביר ד"ר רווה.

למה אסרו על בני נוער בבריטניה להזריק בוטוקס?

"המחשבה כנראה היתה להתחשב בשלב שבו האדם מצוי בהכרה בוגרת ופחות נתון ללחצים של רשתות חברתיות והשפעות סביבתיות, אלא בוחר בתהליך מתוך שיקול דעת בוגר. אני מאמין כי אסרו על טיפולים אסתטיים עד לגיל בגרות מהסיבות האלו, אבל מבחינה רפואית אין הבדל - מבחינת סיבוכים, אין הבדלים אם את בת 16 או 22".

לדבריו, בישראל טיפול אסתטי מתחת לגיל 18 צריך להיות מוצדק ולא כי "בא לי עכשיו להיראות ככה", ונדרשת חתימה של אפוטרופוס על ההליך. "הורה צריך לחתום שהוא מסכים להגיע עם הקטין. הורים גרושים צריכים שניהם להגיע ולחתום. בישראל לא מקלים ראש בזה וחייבים לחתום על טופס הסכמה מדעת. רופא מקצועי שמכבד את עצמו לא יטפל במישהו מתחת לגיל 8, אלא אם יש לכך הצדקה רפואית אמיתית כמו חיך ושפה שסועים, עיוות בשל מחלה או תאונה, או הפרעה אסתטית אובייקטיבית.

"לא יהיה טיפול כי המטופלת חושבת שהשפתיים שלה קטנות או שבגיל 16 היא לא רוצה קמטים על המצח. אלי למשל, לא ייכנסו נערות בנות 16 לבדן. הטיפול בהן באופן כללי הוא נדיר מאוד בקרב רופאים מוסמכים ולכן הן פונות למטפלים שאינם מוסמכים או לקוסמטיקאיות. לכן, להעביר כאן חוק בדומה לבריטניה זה מיותר, כיוון שהאיסור קיים גם כך, ומי שלא שומר על החוק היום, לא יכבד אותו גם להבא".

אילו סיכונים יש בהזרקות הללו?

"יכולים להיות סיכונים וסיבוכים רבים", מזהיר ד"ר רווה. "החל בשטף דם וכלה בעיוורון או נמק באזור ההזרקה, חוסר תחושה, זיהום, גושים וצלקות. מובן שככל שהרופא יותר מנוסה, כך התופעות האלו יקרו פחות, כיוון שהוא יודע היכן כלי הדם נמצאים וכיצד לבצע את ההליך. לכן חשוב מאד ללכת לרופאים מנוסים, שעברו קורסים מקצועיים ומתמחים בתחום", הוא מדגיש.

כיצד יכולים ההורים למנוע מילדיהם לעבור טיפולים אסתטיים?

"בסופו של דבר, ההורים אפילו לא צריכים לשאול את הילדים כי כשהילד הוא מתחת לגיל 18, ההורה מחליט ולא הילד. ההורה הוא זה שחותם על ההסכמה ונותן את אישורו לביצוע הטיפול. תפקיד ההורה הוא להיות אחראי על בריאות ורווחתם הרגשית והפיזית של ילדיו, ואם משהו עלול לפגוע באלה, אין לבצע את ההליך. האחריות היא בראש ובראשונה על ההורה, מבהיר ד"ר רווה.

ד"ר רווה מסכם ואומר כי אם ההורים לא עומדים בלחץ ונכנעים, "צריך לבצע את התהליך אצל רופאים מורשים ובעלי ניסיון בתחום טיפולים אסתטיים וחשוב להבין גם מה הבעיה העומדת בשורש הרצון של הילד ומהו הפתרון שמחפשים עבורו. כעיקרון, לא מומלץ כלל לבצע פעולות אסתטיות לשם האסתטיקה אם אין איזושהי בעיה רפואית או בעיה פסיכולוגית שנגרמת כתוצאה מבעיה רפואית אסתטית. סתם לעשות אוגמנטציה וחיזוק של המראה, כי לשם מובילות הרשתות החברתיות, לא מומלץ בשום צורה ויש לזכור כי הדבר מלווה בסיכונים לא פשוטים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום