זקוקים ליישור שיניים? הכירו את כל האפשרויות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יישור שיניים הוא טיפול משנה חיים. לכן, חשוב לבחור בטיפול הנכון שיישמר לאורך זמן ויתאים למקרה הספציפי שלכם. הכירו את כל האפשרויות בדרך לחיוך בריא

רופאת שיניים
053-2498172 (מספר מקשר)

השלב הראשון בתהליך יישור שיניים הוא התייעצות עם רופא השיניים, שיכול להתאים את הטיפול המתאים למקרה שלכם ורבים המקרים והטיפולים בהתאם. יישור שיניים בעזרת קשתיות שקופות, למשל, נחשב לטיפול אלגנטי מאוד, בלתי נראה ומהיר יחסית, אבל הוא מתאים במקרה של בעיות אורתודנטיות קלות. קשתיות שקופות יכולות ליישר את הקשת במקרים של בליטה קלה אך לא מטפלות בסגר וביחסים הבין-לסתיים. כשמדובר בבליטות גדולות מאוד של הלסת או במקרים מורכבים יותר, יש להתאים טיפול אחר.

הליכים קונבנציונליים ליישור שיניים

יישורי שיניים מתחלקים לטיפולים קונבנציונליים, שהם טיפולים בעזרת גשרים, ולפרוצדורות אורתודנטיות. הגשרים הקיימים הם קשתיות שקופות וגשרי קוביות ממתכת או מחרסינה. גשר קוביות מתכת או חרסינה מופק היום בשיטות חדשות, מאוד הייטקית ומדויקת, ללא גומיות בצדדים וללא עקירה של שיניים. אפשר לבחור בגשרי מתכת מסורתיים, שהם זולים יותר אך יש להם תוצאות טובות כמו לגשרי המתכת בשיטות החדשות. גשרי המתכת המסורתיים כוללים גומיות שמתחברות לקוביות, ואם השיניים צפופות מאוד יש לעקור שיניים כדי לפנות מקום.

אורתוגנטיה למקרים מורכבים

במקרים מורכבים יותר, נשלב בין יישור שיניים לבין אורתוגנטיה. בעיות מורכבות אלו הן בדרך כלל גנטיות, כלומר אם אחד ההורים סובל מהבעיה, סביר שגם הילד יסבול ממבנה לסת לא סימטרי. אפשר לטפל בבעיה ללא פרוצדורה כירורגית אם פונים בגילאי 6-7 לרופא השיניים שמאבחן את הבעיה ומציע טיפול מניעתי. הטיפול המניעתי כולל מתקנים אורתודנטיים או אורתופדיים לפנים, שממתנים את הגדילה של הלסת או מעודדים את התפתחות הלסת שלא התפתחה מספיק. בסביבות גיל 12 משלבים בטיפול גשר ליישור השיניים.

מקרים מורכבים אלה יכולים להיות למשל לסת תחתונה מאוד מוגדלת. במקרה כזה, אם נעשה רק גשר, השיניים יהיו ישרות אבל הלסת תמשיך לבלוט והמנשך לא ייסגר בכלל. לכן, יהיה צורך בניתוח אורתוגנטי ונפנה את המטופל לכירורג פה ולסת. הכירורג עושה חתך בלסת וממקם אותה מחדש בשילוב גשר. גם במקרים של בליטה מאוד חזקה של הלסת העליונה או במקרים של בליטה גדולה מכמה סנטימטרים נשלב ניתוח ויישור שיניים. אלה ניתוחים מורכבים, אך התוצאות יפות מאוד.

מאיזה גיל אפשר להתחיל בהליך?

ניתוחים אורתוגנטים נעשים כשעצמות הפנים מסיימות לגדול אחרי גיל 18, ואצל בנים אפילו בגיל 21. לעומת זאת, גשרים שקופים או גשרים ממתכת אפשר לעשות בכל גיל וזה עובד מצוין. כל עוד השיניים טבעיות בלבד ואין בעיות רציניות בחניכיים, אפשר לעשות גשר.

כמה זמן אורך הטיפול?

משך הטיפול בעזרת גשרים משתנה ממקרה למקרה, אבל ככלל יישור שיניים בעזרת קשתיות שקופות אורך כשנה עד שנה וחצי. גשר ממתכת יארך בין שנתיים וחצי לשלוש וחצי שנים.

לסיכום, יש מגוון אפשרויות ליישור שיניים ומה שחשוב הוא לבחור באפשרות הנכונה. כדאי לפנות לרופא השיניים בגיל מוקדם ככל היותר, כיוון שכיום אפשר ליישר שיניים בכל גיל.

ד"ר נעמה מץ, רופאת שיניים ואורתודנטית

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום