מה אומר הרופא - האם ליטול תרופה להורדת חום או לא?

(14)
לדרג

החורף מביא איתו לא רק גשמי ברכה אלא גם הצטננויות ומחלות חום מלוות בזיעה, חולשה וצמרמורות. האם צריך להמשיך לסבול, לחכות ולתת לגוף להילחם בעצמו או לטפל מיד בתרופות להורדת חום? מתי בכלל להגיע לרופא ואיזו טיפול לתת לילדים? רופא משפחה מומחה בתשובה שתפתיע לא מעט אנשים

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

זה תמיד קורה בעונה הזאת: חולשה כללית, עייפות, נזילה מהאף וחום תוקפים אותנו. מחלות החורף פוגשות אותנו בכל שנה מחדש וכשעולה החום גם חוזרת השאלה הקבועה – לקחת כדור או לתת לזה לעבור לבד. אבל עד שהחום חולף, אנחנו סובלים מכאבי שרירים וראש, מחוסר תיאבון ומצמרמורות. וכן, כאשר המדחום מצביע על 38 מעלות ומעלה, רובנו נכנסים לכוננות מחלה מתחת לפוך ומתלבטים מה כדאי לעשות.

ד"ר רמי סמנייה, מומחה ברפואת משפחה, יועץ סוכרת ומומחה לאסתטיקה רפואית במכבי שירותי בריאות, מסביר מתי כדאי לקחת כדורים להורדת חום וטיפול תרופתי בהצטננות והאם ומתי רצוי להתייעץ עם רופא

ממה נגרמת עלייה בחום הגוף?

"כשהחום עולה מעל 38 מעלות, המשמעות היא שהגוף מגן על עצמו מפני מחלה, דלקת, זיהומים ויראליים או חיידקיים. החום מסייע למערכות ההגנה של הגוף לשמור על עצמן מפני הפולש", מסביר ד"ר סמנייה. "ישנן מערכות בגוף שאחראיות על ויסות החום. מווסת החום בגוף נקרא היפותלמוס. זה אזור קטן במוח בעל תפקידים רבים. הוא אחראי על תגובה למחלות, מעלה טמפרטורה, מעניק תחושה של רעב ושובע אבל גם כאמור מווסת את חום הגוף בתגובה למה שמתחולל בו".

האם החום הוא אמצעי לריפוי הגוף?

"חום יכול לעלות בתגובה לדלקת, לזיהום, בגלל מחלה וגם בעקבות שוק, טראומה ופגיעה מוחית. עליית החום היא למעשה תגובה לתהליך מסוים המתרחש בגוף. מובן שכאשר החום עולה התחושה היא לא טובה. מתחילים לסבול מכאבי ראש, כאבי שרירים ופרקים ומחולשה ועייפות יתר. החום מרחיב כלי דם היקפיים בגוף, מוריד קצב חילוף חומרים, גורם להזעה ובכלל, משנה דברים בגוף, לכן לא מומלץ למשוך את זה וכדאי להוריד חום".

ד"ר סמנייה מוסיף כי "עלייה של חום היא בבחינת 'דגל אדום', במיוחד היום בתקופת הקורונה", ושמגיע אליו למרפאה מטופל עם חום, קודם כל נותנים לו תרופה להורדת החום ואז שולחים אותו לבדיקת קורונה. ולא, הוא לא חושב שצריך לסבול מחום מבלי לנסות להקל על התחושות".

האם תמיד מומלץ לקחת כדורים להורדת חום?

"קודם כל חשוב להבין איך אנחנו מגדירים חום. כאשר חום הגוף עולה לטמפרטורות של 37.5 ועד 37.9 מעלות, זה מעיד על התחלה של תהליך מסוים בגוף שגרם לכך. מעל 38 מעלות מתחילים להיות תסמינים יותר משמעותיים. אצל ילדים למשל, אלה יכולים לבוא לידי ביטוי באי שקט, בבכי ובעייפות גם כשהחום בטווח הנמוך יותר והתרופה עוזרת גם להרגעת הילד וגם להורדת החום. לכן, בכל עליית חום מעל ל 38 מעלות, אני כן ממליץ לטפל ולא לחכות".

תרופות להורדת חום

האם כדורים להורדת חום מסוכנים?

"לא. כדורים להורדת חום באנשים בריאים שאין להם מחלות רקע מסוימות, הם בטוחים מאוד ונבדקו במשך שנים רבות. יש מצבים מסוימים שבהם אנשים עם מחלות רקע מסוימות, או נוטלי תרופות שמתנגשות עם הטיפול להורדת חום, יצטרכו לקחת תרופות ספציפיות כי טיפול אחר עלול להזיק להם, אבל לרוב הם מודעים לכך שעליהם להתייעץ עם רופא".

האם חשוב להתייעץ עם רופא לפני כל נטילת כדור?

"לא. אנשים בריאים יכולים לקחת את התרופות המוכרות להורדת חום ולצינון. בכל בית יש תרופות שהן בטוחות מאוד להורדת חום כמו אקמול ודומיו. נכון, גם להן יש תופעות לוואי, אבל למי שלא סובל מבעיות במערכות מסוימות בגוף כמו הכבד למשל, אלו תרופות בטוחות לחלוטין שאפשר לקחת מבלי להתייעץ עם הרופא".

האם הטיפול התרופתי משתנה בין הגילאים?

"כן. בדרך כלל לילדים קטנים נותנים סירופים שונים. גם כאן מדובר בתרופות בטוחות לחלוטין לילדים שמשתייכות לשתי משפחות. בראשונה אפשר למצוא אקמול ונובימול ובשנייה אדוויל ונורופן. אלו הן תרופות שמסופקות גם בסירופ וכמובן יש גם גרסאות שלהן במינון שונה למבוגרים. לילדים, מספקים בדרך כלל את התרופות על פי משקל הגוף ובמרווחי זמן מסוימים - אי אפשר לתת בכל חמש דקות או שעה תרופה. בעלון התרופות אפשר לקרוא מהו המינון הנכון לפי משקל הגוף וכדאי להתייעץ עם הרוקח לגבי הזמנים שבהם אפשר לתת את התרופה".

טיפול במחלות חום בילדים

מה לגבי תרופות להצטננות?

"עבור ילדים יש בדרך כלל מיני תרסיסים עשירים במלח שמטרת הטיפול בהם היא לספוג את ההפרשות באף ולפתוח את דרכי הנשימה העליונות. יש גם סירופים עם סטרואידים שמסייעים גם הם. על התרופות הללו כדאי להתייעץ עם רופא כי הן לא ניתנות בכל גיל. הסירופים למשל מומלצים מגיל שנה ומעלה. לגבי מבוגרים, אפשר לקחת תרופות נגד צינון גם בלי להתייעץ עם רופא - תכשירים עם אנטיהיסטמין שעוזרים לכאבים, מטפלים בגודש ומקלים על הצינון". ד"ר סמנייה שב ומדגיש כי מי שסובל ממחלות רקע, רצוי שיתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לטיפול התרופתי.

מתי חום הוא מסוכן?

"חום מסוכן כשהוא גבוה ויש שינוי במצב ההכרה של החולה. כשהחום גורם לתסמינים נוירולוגיים של החולה כמו פרכוסים, בלבול ואובדן הכרה, חייבים להגיע למיון. פרכוס הוא מסוכן כי הוא עלול לגרום להשתנקות, לחבלה ולנפילה ולעתים יכול להעיד על מחלה מסובכת יותר. לכן, חשוב ללכת להיבדק ולקבל טיפול", מבהיר ד"ר סמנייה.

נראה שכולנו נסבול מעלייה מסוימת בחום הגוף במהלך החורף הנוכחי. ד"ר סמנייה ממליץ לשתות הרבה מים, כי הם מעלים את זרימת הדם ומונעים התייבשות שעלולה להיגרם בשל ההזעה המוגברת. הוא מוסיף כי אם החום נמשך מעל ליומיים-שלושה והתרופות להורדת החום לא עוזרות, כדאי בכל זאת לפנות לרופא כדי למצוא את הסיבה לחום ולקבל תרופה אחרת, מדויקת יותר או כזו שתטפל בגורם לעליית החום בשילוב עם התרופות להורדתו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום