חשיבות האבחון המוקדם של בעיות ראייה בילדים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ישנן שלוש נקודות קריטיות לאורך התפתחות הילד שבהן ההורים צריכים לקחת אותו לבדיקת ראייה. חשוב להקפיד לבדוק בזמן, שכן לגילוי מוקדם של בעיות ראייה עשויות להיות השלכות דרמטיות על הילד ורק חלון זמנים קטן מאפשר שינוי

אופטומטריסט
03-6337000

אם אתם הורים לילדים, הכתבה הזאת בשבילכם. בין אם אתם מרכיבים משקפיים בעצמכם או לא, בין אם אתם חושדים בבעיית ראייה אצל הילד או לא - כל ההורים לילדים צריכים להכיר את נושא בעיות הראייה בקרב ילדים.

לפני הכל חשוב לדעת שבעיות ראייה בילדים הן שונות מאלו של מבוגרים ויש להתייחס אליהן בצורה שונה לגמרי. כמו שבעיות הראייה של ילדים ייחודיות להם, כך גם הדרך להתאים להם את המשקפיים הנכונים צריכה להיות ייחודית לילדים.

כמו הרבה בעיות רפואיות אחרות, הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע לבעיות ראייה בקרב ילדים הוא האבחון המוקדם. החל מהגיל הרך ועד גיל 9, מערכת הראייה מתפתחת. בשנים האלו עדיין יש חלון הזדמנויות לטפל בליקויים השונים, כגון פזילה ועין עצלה, לשפר ואף לתקן את חלקן, אך רק אם נגלה אותן במסגרת חלון הזמן המתאים לכך. למרבה הצער, רבות מהבעיות שלא מתגלות בילדות אינן ניתנות לטיפול בגיל מבוגר.

עניין הגילוי המוקדם הוא טריקי, שכן ילדים לרוב לא מתלוננים על בעיה, כי הם פשוט לא יודעים שאפשר לראות אחרת. לרוב הבעיות גם אין סימנים חיצוניים, כך שאם לא נבדוק באופן יזום, פשוט לא נגלה אותן. מסיבה זו, בעיות כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמציה, פזילה ורבות אחרות פשוט לא מאובחנות בזמן. לכן, חשוב מאוד לקחת את הילד באופן יזום לבדיקת עיניים אצל רופא עיניים מומחה לילדים.

מתי ואיך מתבצעת בדיקת עיניים לילדים

ישנם שלושה צמתים בחיי הילד שבו עליו לעבור בדיקות ראייה יזומות עם טיפות להרחבת אישונים, אצל מומחה לילדים: עד גיל שנה, בגיל שלוש וחצי ולפני כיתה א'. אם תעלה בעיה באחת או יותר מהבדיקות, יישלח הילד לבדיקות נוספות לפי הצורך.

בעיות ראייה שניתן לפתור בגיל צעיר

חלק גדול מבעיות הראייה בילדים ניתנות לטיפול ואף לתיקון בעזרת משקפיים בלבד. הנפוצות שבהן הן כמובן קוצר ורוחק ראייה, או אסטיגמציה (צילינדר), אך גם חלק ממצבי הפזילה, בעין אחת או בשתיהן, ניתנות לעתים לתיקון על ידי משקפיים בלבד, אם כי לעתים יידרש גם ניתוח.

אחת מבעיות הראייה הנפוצות אצל ילדים היא עין עצלה חד עינית ולעתים גם דו עינית. כאשר יש מספר מאוד גבוה רק בעין אחת, או שישנה פזילה רק בעין אחת, המוח יעדיף את העין הטובה, ישתמש רק בה ויגרום לעין השנייה להתנוון, וכך תתפתח עין עצלה. תיקון המספר או הפזילה, או סגירה זמנית של העין הטובה במטרה "להכריח" את העין העצלה לעבוד, ימנעו את התפתחות המצב הזה, אך ניתן לעשות זאת רק בגיל צעיר, לפני שהבעיה מתקבעת והמוח לומד להתעלם באופן קבוע מהמידע הויזואלי המגיע מהעין.

טיפול בעין עצלה

גם בעיות הקשורות לקשר בין העיניים ולראייה דו עינית, כגון בעיות במיקוד הראייה או פזילה סמויה, חשוב לאבחן כמה שיותר מוקדם על ידי אורטופטיסט המתמחה בליקויים הקשורים לראייה דו עינית. בעיות אלו עלולות לגרום לילד קושי לימודי, קשיי קריאה, קושי במעקב אחרי המורה בכיתה, קושי גדול בריכוז, וכך לעתים עלולים לבצע אבחון שגוי ולאבחן את הילד עם בעיית קשב וריכוז, כאשר הבעיה היא בעצם בתפקוד הדו עיני. אבחנה שגויה שכזו עלולה להחמיר את הבעיה ואת מצוקת הילד. אבחון מוקדם של יאתר את הבעיה האמיתית וניתן יהיה לטפל בשורש שלה.

במקרה שמתגלית בעיה במיקוד הראייה, ניתן להכין תכנית קלינית לשיפור המיקוד על ידי שילוב בין מכשור מגוון ותוכנת מחשב ייעודית, אשר מאמנים את העיניים בתפקודי הראייה השונים כמו התכנסות, מיקוד, ראיית עומק וראייה תלת מימדית. התרגילים מתבצעים בקליניקה ובבית למשך מספר שבועות לפי הצורך.

סימנים שמעידים על בעיה

כאמור, רוב בעיות העיניים בילדים לא יתגלו ללא בדיקה יזומה ולכן יש ללכת לכל שלוש הבדיקות שציינו. יחד עם זאת, ישנם סימנים מסוימים שצריכים להדליק נורה אדומה. בהתפתחות תקינה, אם מדובר בתינוק צריך לשים לב שהוא עוקב בעיניו אחרי תנועה ושהוא ממקד מבט אל עבר חפץ שמראים לו. אצל ילד גדול יותר יש לשים לב אם הוא מתקרב מאוד לטלוויזיה, אם הוא משפשף את העיניים או נוטה לעצום עין אחת בשמש, דבר שיכול להעיד על סוג מסויים של פזילה. בגיל בית ספר, כדאי לשים לב אם הילד מצליח לקרוא בשטף, או האם הוא מאבד את המקום בשורה ובאופן כללי לא אוהב לקרוא. כל אלה סימנים שיכולים להעיד על בעיית ראייה ויש לפנות לאבחון.

התאמת משקפיים לילדים: לא כמו במבוגרים

התגלתה בעיה ונשלחתם עם ילדכם להתאמת משקפיים? חשוב לדעת שגם נושא ההתאמה שונה מזה של מבוגרים, וללכת לאופטיקה עם התמחות ספציפית בילדים. מספר נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן בעת בחירת המשקפיים:

בבחירת המסגרת צריך להקפיד שעינית המשקפיים תכסה כמו שצריך את כל שטח העין. בנוסף, חשוב לשים לב שהמסגרת מונחת היטב על הפנים בשלוש נקודות אחיזה: גשר האף ושתי האוזניים. זאת כדי שהמסגרת לא תחליק מהפנים והילד יסתכל מעבר למשקפיים ובכך לא יקבל את התיקון האופטי המתאים. בתינוקות צריך לשים לב שלמסגרת יהיה אפון אנטומי, להתאמה נוחה על האף הקטן, ומוטות שמתעקלים מאחורי האוזניים.

עורם של ילדים הוא רגיש מאוד, ולכן מאוד חשוב שהחומרים מהם עשויה המסגרת יהיו היפואלרגניים, מטיטניום או פלסטיק גמיש, כדי שלא יתפתח גירוי בעור.

בבחירת העדשות חשוב לוודא שהעדשות עשויות מחומר עמיד לשבר (בכל זאת, ילדים). רצוי לבחור עדשות עם ציפוי אנטי רפלקס, שנותנות מעבר גדול יותר של קרני אור לתוך העין, דבר שגם יתרום לראייה איכותית יותר וגם ייראה טוב יותר מבחינה אסתטית, שכן עדשות אלו צלולות ושקופות יותר.

ודבר אחרון: לבחור משקפיים שהילד יאהב, שיהיה לו כיף בבחירה ושהוא ישמח בהם. יש כיום מגוון כל כך רחב של מסגרות לילדים, יפות וצבעוניות, ואם עושים את זה נכון, בשותפות עם הילד, בהתרגשות ובאהבה (וכמובן תוך שמירה על כל הפרמטרים המקצועיים), התהליך נעשה ממש בהנאה והילד יאהב את המשקפיים שלו, יהיה גאה בהם וירכיב אותם ללא כל התנגדות.

  • צור קשר
ורובל אופטיק בוטיק (אופטיק סנטר)
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום