שישה טיפים שכדאי לכם לשמוע לפני שאתם מבצעים השתלות שיניים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השתלות שיניים מוצעות למתרפאים מזה שלושה עשורים, אך על אף שמדובר בטיפולים בטוחים אשר זוכים לסיכויי הצלחה גבוהים – ההליך המורכב דורש היערכות מקדימה. אז כיצד ניערך להשתלות שיניים? ד"ר מוחמד מוחסן, ממרפאה המתמחה בהשתלות ובשיקום הפה, עם כל הפרטים ההכרחיים

רופא שיניים
077-8045367 (מספר מקשר)

השתלות שיניים הם מהטיפולים המובילים בתחום שיקום הפה. באמצעות ההשתלות ניתן לשחזר את הממד האנכי-סגרי ואת הרקמות, וכן להשיב תפקודי לסת שאבדו. מתרפאים אשר מקפידים על שישה עקרונות בסיסיים, זוכים לסיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר, ונהנים מפה מלא שיניים ומתפקד למשך שני עשורים ואף יותר.

בחירת רופא המתמחה בהשתלות שיניים

רופא המתמחה בהשתלות שיניים וחבר באיגוד ההשתלות הישראלי והעולמי, חשוף לשיטות טיפול חדשניות כמו שימוש בשתלים קצרים גם במצבים מורכבים של חוסר שיניים, חוסר עצם או שילוב של שניהם. כמו כן הוא יוכל לתת מענה גם למטופלים שכבר קיבלו המלצות לבצע השתלת עצם – תהליך מורכב שמאריך את משך זמן הטיפול הכולל. לבחירה נכונה של רופא יש השפעה על איכות החיים, קיצור זמן הטיפול וכן קיצור משך זמן ההחלמה. במרפאות המתמחות בהשתלות שיניים ניתן למצוא בדרך כלל גם את השירותים המשלימים כמו צילומי סיטי, טכנאי רנטגן ומכשור מתקדם המאפשר לבצע השתלה ממוחשבת ביום אחד, ובכך לתת מענה לכל סוג של טיפול במקום אחד.

הכנת החניכיים להשתלה

ישנה חשיבות גבוהה להכנה מקדימה טרום ההשתלה בהיבט הטיפול בחלל הפה, וכן במקרים של רקב בשיניים. הכנת חלל הפה כוללת ניקיון מלא של השיניים, לרבות ניקיון מלא של מיקרואורגניזמים מהשיניים שאינן מיועדות לעקירה, ניקוי אבנית, טיפול במחלות חניכיים, וכן ביצוע שטיפות פה טיפוליות ואף מתן אנטיביוטיקה בטרום ההשתלה במטרה לצמצם באופן משמעותי את הסיכון לזיהום במהלך הניתוח.

אימוץ של שגרת היגיינה נאותה

השתלות רבות נעשות לאחר הזנחה ארוכת שנים, ולכן בטרם ביצוע ההשתלה חשוב לשמור על שגרת תחזוקה נאותה שכוללת הקפדה על היגיינה יום-יומית, שמירת שלמות התפרים (להימנע ממתיחתם או מהוצאתם), הגעה לביקורות תכופות במהלך החודשים הראשונים שלאחר ההשתלה, וכן הגעה לביקורות תקופתיות שמתמקדות בשתלים בפרק הזמן הארוך. במרפאתנו אנחנו מקפידים להדריך את המטופל לאחר הניתוח כדי להבטיח את הצלחתו. ההדרכה כוללת שגרת תחזוקה יום-יומית עם מכשיר לשטיפה בלחץ מים, המאפשר ניקוי יסודי גם בין חריצים שאינם נגישים לסיבי מברשת או לחוט דנטלי.

חלק מהסוד הוא לדעת לבחור את רופא השיניים הנכון עבורך. צילום: shutterstock

הפסקת עישון

רופאי השיניים ממליצים להפסיק את העישון בתקופה הקודמת להשתלה, וזאת כיוון שהעישון פוגע באספקת הדם לחניכיים ומאריך את משך זמן ההחלמה. חשוב להדגיש כי המחקרים כיום אינם מצביעים על קשר ישיר בין עישון לבין השתלות כושלות, אך כפי שציינתי קודם לכן ההמלצה היא להפסיק לעשן ובדרך זו להגיע להשתלה כאשר החניכיים –  שתומכות את השתלים - נמצאות במצבן המיטבי, עם אספקת דם תקינה בתקופה הקודמת להשתלה, וכן במהלך ההשתלה ובמשך זמן השיקום.

איזון סוכר ומדדים

לפני כל הליך כירורגי, ובפרט לפני השתלות שיניים, חשוב להבין מהי ההיסטוריה הרפואית של המטופל ואילו תרופות ותוספים המטופל נוטל מדי יום, שכן לכל תרופה יש השפעה על הצלחת ההשתלה. כך למשל, אם המטופל נוטל מדללי דם, נבקש ממנו לעצור לפרק זמן מסוים את נטילת התרופה – בתיאום עם רופא המשפחה. הדבר נכון גם לגבי חולי סוכרת, השתלת השיניים תתבצע אצלם רק כאשר המדדים יהיו מאוזנים – שכן סוכרת לא מאוזנת מורידה באופן משמעותי את אחוזי ההצלחה. יתר על כן, יש מגוון רחב של תרופות, תוספים ומצבים רפואיים המצריכים התייחסות מקדימה ותשומת לב רבה, ולכן מסירת מידע נכון ומדויק לרופא המטפל יתרום להצלחת הטיפול.

הוראות לאחר השתלת שיניים

הליך ההשתלה הסתיים וכעת מתחיל שלב הריפוי וההחלמה, הקפידו על הוראות אלו, וכך תוכלו להגדיל את סיכויי ההצלחה:

  • לצורך מניעת זיהום, הרופא יוכל להמליץ על נטילת אנטיביוטיקה.
  • לנוח בין יומיים לשלושה ימים כדי לאפשר תנאי החלמה נאותים למקום ההשתלה, וכדי למנוע זעזועים.
  • להימנע מיצירת לחץ בתוך הפה בכדי למנוע דימום או את הוצאת התפרים. לדוגמה, לא לשתות מקש, לא לגרגר מים בעוצמה.
  • לאחר ההשתלה מומלץ לא לאכול לפרק זמן מסוים כדי למנוע את תזוזת השרירים כתוצאה מפעולת הלעיסה, ולכן מומלץ לאכול לפני ההשתלה.

הכותב הוא ד"ר מ. מוחסן, אשר סיים את לימודי רפואת השיניים בהצטיינות, ועוסק בכירורגיה ובהשתלות שיניים. ד"ר מ. מוחסן ממשיך את דרכו של אביו, ג'יהאד מוחסן, ומעניק טיפולי שיניים שגרתיים, שיקומיים וטיפולי חירום במסגרת רשת מרפאות שיניים בבעלות משפחתו – שסניפיה פרוסים בתל אביב, פתח תקווה, פרדס חנה ובאקה אל גרבייה – ומשמשת הן כמרפאת שיניים והן כמרפאת אסתטיקה רפואית. ד"ר מ. מוחסן ואביו הם חברים באיגוד ההשתלות הישראלי ואיגוד ההשתלות העולמי, ומעודכנים בטכנולוגיות ובשיטות ההשתלה החדשניות ביותר בתחום.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום