הדור החדש של יישור השיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יישור שיניים הוא טיפול משנה חיים, שלרוב אכן נעשה רק פעם בחיים, ולכן חשוב לבחור בטיפול הנכון שיישמר לאורך זמן ויתאים למקרה הספציפי שלכם. יישור שיניים ניתן לעשות לא רק בעזרת גשרים, אלא גם בהליך של ניתוח אורתוגנטי, שיכול לעשות שינוי גדול. על הטיפול החדש שכדאי להכיר

רופאת שיניים
053-2498172 (מספר מקשר)

השלב הראשון בתהליך יישור שיניים הוא כמובן התייעצות עם רופא השיניים שלכם, שיכול להתאים את הטיפול למקרה הספציפי שלכם. יישור שיניים בעזרת קשתיות שקופות למשל, יעשו שינוי גדול בתחום יישור השיניים, כיוון שהוא נחשב לטיפול אלגנטי מאוד, בלתי נראה ומהיר יחסית, אבל הוא מתאים במקרה של בעיות אורתודנטיות קלות בלבד. קשתיות שקופות יכולות ליישר את הקשת במקרים של בליטה קלה, אך כשמדובר בבליטות גדולות מאוד של הלסת או במקרים מורכבים יותר, יש להתאים טיפול אחר.

אילו סוגים של יישורי שיניים קיימים?

יישורי שיניים מתחלקים לטיפולים קונבנציונליים, שהם טיפולים בעזרת גשרים, ולפרוצדורות אורתודנטיות. הגשרים הקיימים הם קשתיות שקופות וגשרי קוביות ממתכת או מחרסינה. גשר קוביות ממתכת או מחרסינה מופק היום בשיטות חדשות, מאוד היי-טקיות ומדויקות, ללא גומיות בצדדים וללא עקירה של שיניים. אפשר לבחור בגשרי מתכת מסורתיים, שהם זולים יותר, אך יש להם תוצאות טובות כמו לגשרי המתכת בשיטות החדשות. גשרי המתכת המסורתיים כוללים גומיות שמתחברות לקוביות, ואם השיניים צפופות מאוד יש לעקור שיניים כדי לפנות להם מקום.

במקרים מורכבים יותר, נשלב בין יישור שיניים לבין אורתוגנטיה. בעיות מורכבות אלה הן בדרך כלל גנטיות, כלומר, אם אחד ההורים סובל ממבנה לסת לא סימטרי - סביר שגם הילד יסבול מאותה הבעיה. אפשר לטפל בבעיה ללא פרוצדורה כירורגית, אם פונים בגילאי  6-7 לרופא שיניים שמאבחן את הבעיה ועושה טיפול מניעתי. הטיפול המניעתי כולל מתקנים אורתודנטיים או אורתופדיים לפנים, שממתנים את הגדילה של הלסת ומעודדים את הלסת שלא מתפתחת מספיק להתפתח. בסביבות גיל 12, משלבים בטיפול גם גשר ליישור השיניים.

מקרים מורכבים אלה יכולים להיות למשל לסת תחתונה מאוד מוגדלת. במקרה כזה, אם נעשה רק גשר, השיניים יהיו ישרות, אבל הלסת תמשיך לבלוט והמנשך לא ייסגר בכלל. לכן יהיה צורך בניתוח אורתוגנטי ולהפנות את המטופל לכירורג פה ולסת. הכירורג עושה חתך בלסת וממקם אותה מחדש בשילוב גשר. גם במקרים של בליטה מאוד חזקה של הלסת העליונה, או במקרים של בליטה גדולה מכמה סנטימטרים, נשלב ניתוח ויישור שיניים. מדובר ניתוחים מורכבים, אך התוצאות אסתטיות מאוד.

 כשמדובר בבליטות גדולות מאוד של הלסת, יש להתאים למטופל טיפול אחר. צילום: shutterstock

לאיזה גיל מתאים הטיפול?

גשרים שקופים או גשרים ממתכת אפשר לעשות בכל גיל, וזה עובד פשוט מצוין. כל עוד השיניים טבעיות בלבד ואין בעיות רציניות בחניכיים, אפשר לעשות גשר.

ניתוחים אורתוגנטיים נעשים כשעצמות הפנים מסיימות לגדול, אחרי גיל 18, ואצל בנים לעתים אפילו בגיל 21.

כמה זמן אורך הטיפול?

משך הטיפול בעזרת גשרים משתנה ממקרה למקרה, אבל ככלל, יישור שיניים בעזרת קשתיות שקופות אורך כשנה עד שנה וחצי. גשר ממתכת יארך בין שנתיים וחצי לשלוש וחצי שנים.

לסיכום: יש מגוון אפשרויות ליישור שיניים ומה שחשוב הוא לבחור באפשרות הנכונה. כדאי לפנות לרופא השיניים בגיל מוקדם ככל היותר, אבל כדאי לדעת - היום אפשר ליישר שיניים בכל גיל.

ד"ר נעמה מץ, רופאת שיניים ואורתודנטית.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום