קשתיות שקופות גם לילדים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעבר הלא רחוק, יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות נתפס כטיפול למבוגרים בלבד. שינויים טכנולוגיים רבים הביאו לכך שהטיפול מתאים כיום גם לילדים ובני נוער. ד"ר מאיה לוין, ממרפאת ד"ר שפינקו, מסבירה על ההליך

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחה לאורתודונטיה
053-4361463 (מספר מקשר)

קהל היעד העיקרי של יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות היה עד לא מזמן בעיקר מבוגרים, שחשו אי נוחות עם הניראות הלא-אסתטית של גשר רגיל והעדיפו את האפשרות ליישר את שיניהם באמצעים בלתי נראים. כיום, יותר ויותר מתבגרים ואף ילדים מבקשים גם הם לעשות יישור שיניים בעזרת אמצעים בלתי נראים, לאור העובדה שהקשתיות השקופות מאפשרות סוגי טיפול שבעבר לא התאפשרו ודרשו שיטות יישור אחרות.

מהן קשתיות שקופות?

קשתיות שקופות הן פלטות ליישור שיניים העשויות פולימר דק ושקוף. הן מיוצרות בחריטת לייזר כך שיתאימו באופן אישי לפה של המטופל והן "מתלבשות" ישירות על שיניו. את הפלטות השקופות יש להרכיב לכל אורך היום, מלבד בזמן הארוחות ובעת צחצוח שיניים. הקשתיות מפעילות על השיניים כוח מבוקר הגורם לתזוזה הדרגתית שלהן, עד שהן מגיעות למקום המיועד.

מה דורשת תכנית הטיפול בקשתיות שקופות?

כל מטופל מקבל מספר פלטות, כל אחת בעלת זווית מעט שונה. בכל שבוע או שבועיים, על פי תכנית הטיפול שהוכנה לו, על המטופל לעבור לפלטה הבאה בעצמו ומבלי שיצטרך להגיע למרפאה.

אילו שינויים חלו בשנים האחרונות ביישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות?

בשנים האחרונות חלו שיפורים טכנולוגיים רבים באופן ייצור הקשתיות. שיפורים אלה מאפשרים טיפול במגוון של בעיות סגר (חוסר התאמה או יחס לא תקין בין השיניים בלסת העליונה לבין אלו בלסת התחתונה), שבעבר דרשו טיפול בשיטות אחרות. בנוסף, חלה ירידה בעלות הטיפול בקשתיות שקופות. אף שהמחיר עדיין גבוה, כיוון שהקשתיות מיוצרות במעבדה בחו"ל, הוא הפך במהלך השנים האחרונות לנגיש יותר לכלל האוכלוסיה.

האם הטיפול ב"גשר" רגיל אינו איכותי יותר?

השיפורים הטכנולוגיים מבטיחים שתוצאות הטיפול בקשתיות שקופות יהיו מצוינות ואיכותיות. הן אינן נופלות כיום מהאיכות של טיפול שגרתי בסמכים (שמוכרים בשם ״גשר״). לאורתודנט יש, כמובן, תפקיד מרכזי בקביעת תכנית טיפולית שמנצלת את היתרונות הטכנולוגיים החדשים באופן המיטבי ביותר, כך שהבחירה באמצעי בלתי נראה או ב"גשר" רגיל תלויה גם בו.

מה הם היתרונות של אמצעים בלתי נראים ליישור שיניים?

לקשתיות השקופות יתרון אסתטי עצום, מעצם שקיפותן. במקביל, החיבורים המותקנים על השיניים כדי להחזיק את הקשתיות הם בגוון השן, כך שגם הם אינם בולטים או פוגמים באסתטיקה של הפה.

יישור שיניים. קשתיות שקופות

יתרון שני הוא יתרון הנוחות. הקשתיות השקופות הן דקות מאוד ולכן אינן מציקות או מכאיבות בדרך כלל, והן קלות להרכבה ולהסרה. האפשרות להסיר את הקשתיות באופן עצמאי מאפשר אכילה ושתייה נוחה, וללא ההגבלות התזונתיות שיש בטיפול בסמכים.

היתרון השלישי הוא שמירה קלה ונוחה יותר על היגיינת הפה. בניגוד לשיטת הסמכים הקבועים, בה צחצוח השיניים הוא מאתגר ודורש השקעה רבה ומסירות, הסרת הקשתיות מאפשרת גישה ישירה לשיניים וצחצוח אפקטיבי. מכאן, ששיטת הקשתיות שומרת טוב יותר על השיניים במהלך הטיפול ומפחיתה את הסיכוי לפגיעה בזגוגית השן עקב הצטברות רובד חיידקי.

האם יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות הוא קצר יותר לעומת גשר רגיל?

התכנון הממוחשב של הטיפול מאפשר לחזות את תוצאותיו מראש באופן מיטבי ולעקוב אחרי השינויים. כך, אפשר לאמוד את קצב ההתקדמות ולצפות מראש בצורה טובה ומדויקת יותר את משך הטיפול. משך הטיפול תלוי אמנם בגורמים רבים בכל הטכניקות (חומרת המקרה, שיתוף פעולה המטופל ועוד), אך מה שוודאי הוא שככל ששיתוף הפעולה עם הקשתיות הינו מיטבי וההרכבה הינה מלאה והדוקה, כך קצב הטיפול עולה והתוצאות טובות וניתנות לחיזוי בצורה טובה יותר.

מהם חסרונות המכשור הבלתי נראה (קשתיות שקופות)?

הקשתיות השקופות, בניגוד לקוביות המתכת המודבקות בטיפול בסמכים, הן מתקן נשלף שדורש שיתוף פעולה עקבי מצד המטופל. יש לשמור עליהן שלא יאבדו, להרכיב אותן על פי ההנחיות ולקחת אחריות על כל מהלך הטיפול. עם זאת, יש לזכור שכל טיפול אורתודנטי דורש שיתוף פעולה ברמה זו או אחרת מצד המטופל.

כמה שעות ביום מומלץ להרכיב את הקשתיות השקופות?

חשוב לזכור שהצלחת הטיפול תלויה בהתנהלות של המטופל. ככל שהפלטות יהיו על השיניים שעות ארוכות יותר בכל יום, כך תהליך היישור יתקדם מהר יותר. הזמן המומלץ להרכיב את הפלטות השקופות הוא 22 שעות בכל יום.

האם טיפול בקשתיות שקופות אינו מגדיל את הסיכון לחוסר שיתוף פעולה מצד הילד?

טיפול אורתודנטי, הכולל כאבים, חוסר נוחות והפרעה האסתטית, מעורר לעתים התנגדות מצד הילדים ובני הנוער המטופלים. הורים רבים חוששים לכן, שהמעבר לקשתיות שקופות, שניתן להסיר אותן בקלות, יפגע באיכות הטיפול. חשש אחר הוא שהפלטות יאבדו (או יועלמו במכוון על ידי המתבגרים שהתעייפו מהטיפול).

מה מלמד ניסיון השנים האחרונות לגבי חששות ההורים?

הנסיון שצברנו בשנים האחרונות מלמד שמתבגרים משתפים פעולה עם טיפול בקשתיות שקופות בצורה מרשימה שאינה נופלת ברמתה משיתוף הפעולה של מטופלים מבוגרים, ולעתים אף עולה עליה. גם החשש של הורים שהפלטות יאבדו התבדה במרבית המקרים. המתבגרים, מתברר, מרוצים מאוד מכך שהטיפול לא פוגם באסתטיקה של הפה, רמת ההתנגדות שהם מבטאים במהלך הטיפול פוחתת והם מצליחים לסיים טיפולים מהר יותר.

לסיכום, מתבגרים וילדים מודעים להשקעה הרבה של הוריהם בטיפול אסתטי יקר יותר מהטיפול המסורתי והם מעוניינים בעצמם בהצלחתו. בסופו של הטיפול, הם סובלים פחות מתופעות לוואי לא רצויות שנגרמות בשל קשיים בשמירה על היגיינה המלווים את הטיפול המסורתי בסמכים.

המרפאה האורתודנטית של ד"ר יואב שפינקו וד"ר מאיה לוין מתמחה ביישור שיניים מכל הסוגים ובכל הגילאים, כולל התמחות בטיפול באמצעים בלתי נראים

  • צור קשר
ד"ר שפינקו יואב - מומחה לאורתודונטיה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום